חיפוש

לא מה שחשבתם – מה תפקידו של עורך הדין הפלילי

העולם המשפטי הוא עולם מורכב הדורש לימודים של שלוש וחצי שנים והתמקצעות. המשפט הפלילי בפרט, כולל מערכת חוקים מורכבת ומסועפת. המשפט הפלילי מסדיר את ההתנהלות החל משלב המעצר, הגשת כתב האישום, המשפט וההרשעה של נאשמים. בתוך תחום המשפט הפלילי חונים גם הענישה והשיקום של מורשעים. אנחנו כאן כדי לספר לכם למה עורך דין פלילי זה אחד התפקידים החשובים והמעניינים בעולם המשפט.

 

קצת על עורכי דין פליליים

עורך דין המתעסקים בדין הפלילי הם עורכי דין מנוסים ומשופשפים שלרוב אף עוסקים בליטיגציה. היינו, הצגת התיק בבית המשפט למול שופט. מכיוון שהפשיעה בכל מקום בעולם ואף בארץ אינה מרוכזת במקום אחד, ניתן למצוא עורכי דין במגוון מקומות בארץ – כך, ניתן למצוא עורך דין פלילי בקריות וגם בגליל. אפשר להגיד שלא חסרה להם עבודה, לצערנו.

 

תפקיד עורך הדין

עורכי דין ממלא תפקידים רבים וחשובים בהשתלשלות התיק הפלילי. הם אחראים לשמש כסנגורים ולהגן על אותם נאשמים בביצוע פשעים. בהתאם, הם המתווכים הבלעדיים בין המדינה (אשר מאשימה את הלקוח) ללקוח עצמו. תפקידו של עורך הדין הפלילי הוא להבטיח שהזכויות החוקתיות של הלקוח לא ייפגעו ושהוא יזכה להליך הוגן.

 

הקצאת עורך דין פלילי

כל אדם שהוא נאשם, עצור או חשוד, רשאי להיות מיוצג על ידי עורך דין בהליך פלילי המתנהל נגדו, אך במקרים מסוימים ישנה זכאות לקבל ייצוג על ידי סניגור ציבורי שהמדינה מממנת את שכרו והוצאותיו. בארץ, לפי אתר כל זכות, התנאים לזכאות הם תלויי מקרה ולרוב גם תלויים במצב כלכלי.

עם זאת, מרבית האנשים מעדיפים שלא לקבל ייצוג מהמדינה ולפנות לעורכי הדין הפליליים המקצועיים הפרוסים ברחבי הארץ. בסוף, עדיף לדעת שהולכים למומחה הטוב ביותר, במיוחד כאשר חוששים שייצוג גרוע יוביל לזמן מאסר בפועל.

 

אחראיות עורכי הדין

עורכי הדין הפליליים אחראים לחקור בנאמנות את המקרה שקרה. כלומר, עליהם למצוא עדים, לראיין אותם ולעיין בראיות הקיימות אצל התביעה, היינו המדינה. כמו כן, עליהם לוודא שהחקירה באמצעות המשטרה לא הפרה חוקים פרוצדורליים שנועדו לשמור על הוגנות ההליך.

יצוין שלרוב עורכי הדין הפליליים ינהלו משא ומתן עם המדינה בשם הלקוח. במידה שמושגת אפשרות להסדר טיעון, על עורך הדין הפלילי להסביר את ההצעה ללקוחו ולייעץ לו האם לקבלה או לא.

במידה שהתיק אינו נסגר בשלבים הטרומיים, מציג את התיק בפני שופט אשר אמון על מתן פסק הדין.

 

לסיכום

עורכי דין פליליים יחקרו כל מקרה לגופו לפני שיחליטו על אסטרטגיית ההגנה הטובה ביותר. הם יבדקו כיצד טיפלה המשטרה בתיק, כיצד השיגה את הראיות ועוד. הם יראיינו עדים ויעריכו את המידע והאם העדים אמינים או לא. עורך דין יודע מתי יש צורך בראיות מומחה והם בעלי יכולת להעריך כל ראיות מומחה שהתביעה מביאה כנגד הנאשם. לכן, אנחנו ממליצים לפנות לעורכי דין פרטיים ומנוסים שיעזרו לכם לצאת מכל צרה.

איש משפט

 

אולי יעניין אותך גם