חיפוש

הטרדה מינית בעבודה על ידי הבוס: פירוט זכויות הנפגע

הבוס מחמיא לך שוב ושוב על הגזרה? שולח לך באופן קבוע תמונות או סרטונים פורנוגרפיים? מציע הצעות מיניות או חותר למפגשי עבודה בשעות מוזרות? ייתכן שאת או אתה חווים כעת הטרדה מינית על ידי הבוס.

תחום ההטרדות המיניות הלך והתרחב בעשורים האחרונים, כאשר החל משנת 2018 ובעקבות תנועת "מי טו" (#METOO) מתרחשת גם רמה שונה של מודעות לנושא. כיום כולנו מבינים שפגיעה מינית לא מתקבלת רק כתוצאה ממעשה פיזי אסור, אלא גם בדרכים מילוליות, בפעולות מינימליסטיות, מאחורי מתק השפתיים של המחמאה, ניסיון החיזור או חוש ההומור, מתחת לפני השטח.

 

מאפייני ההטרדה האפשריים במקום העבודה

מקום העבודה הוא ככל הנראה זירת האינטראקציות הגדולה ביותר בחיינו. ההון האנושי בהן רב, כמות השיחות וההתקשרויות עצומה וכל אלו בזמן שאנחנו מנסים להוכיח את עצמנו, להתקדם, ליהנות ממה שאנחנו עושים ולקוות שגם צוות העובדים והסגל מעניקים תחושה נוחה.

כאשר הבוס הוא זה שמטריד מינית, העובדת או העובד נמצאים בהתחבטות מוסרית קשה. הם חשים כמובן באי נוחות, מבוכה ואפילו השפלה, אך רוצים לשמור על מקום עבודתם ושמם הטוב מול צוות העובדים. התוצאה הרבה פעמים תהיה נטייה להאשמות עצמיות: "אולי זו סתם אני והראש הכחול שלי והוא לא באמת התכוון לזה?" "אולי הוא רק ניסה להחמיא לי ואני סתם דרמטי?" "אולי באמת אני מתנהגת בצורה פתיינית ולא שמתי לב?"

 

כשהבוס מטריד אותי מינית

אם את או אתה מרגישים שנפגעתם מהטרדה מינית מהבוס שלכם, אך אתם לא בטוחים שכדאי לצאת למלחמות על אירוע קטן ונקודתי שאפשר "להחליק", חשוב שתקבלו על כך ייעוץ מקצועי מעורך דין. בפגישה אישית תוכלו לתאר את הסיטואציה ולענות לשאלות שיאפשרו לעורך הדין להעריך את המעשה מבחינת היתכנות פלילית ולפרט בפניכם בנוגע לזכויות שלכם. לפעמים, גם הערה קטנטנה לגבי משקל הגוף או המיניות שבוצעה באופן חד פעמי הופכת למשמעותית מאוד לתדמית האישית והמקצועית שלכם ויש לה השלכות עתידיות רבות.

אם חוויתם הטרדה מינית שלא "בגבול האפור", כמו ניסיון סחיטה ("אם לא תסכימי אני אדאג שבחיים לא תתקדמי בתפקיד"), הערות בוטות או הצעות מיניות חוזרות ונשנות על אף שלא הבעתם עניין, אמירות חוזרות בנוגע למינכם או מיניותכם או מעשה מגונה – דעו שהבוס שלכם עבר עבירה פלילית וגם עוולה אזרחית!

 

אלו הזכויות שלכם כנפגעים

כנפגעים, תוכלו להגיש תלונה לגורם האחראי במקום עבודה (בהנחה והבוס הישיר הוא לא קודקוד הארגון), כאשר עומדת לרשותכם האפשרות להגיש תלונה במשטרה (שעשויה תחת הנסיבות המתאימות להפוך לכתב אישום נושא קנס ומאסר) וגם האפשרות להגיש בבית הדין לעבודה תביעת פיצויים נגד הבוס עצמו.

כמו כן, דעו שבחוק ישנו איסור מוחלט לגבי התנכלות, פיטורין, הפליית עובדים או מועמדים לעבודה שעברו הטרדה מינית או הגישו לגביה תלונה. אותו החוק תקף גם לעובדים ומועמדים לעבודה שסייעו למוטרדים בהגשת התלונה או התביעה וכן לעובדים שהיו עדים למעשה או נקטו בעמדה לטובתם.

אם נפגעת או הוטרדת מינית מצד הבוס שלך בעבודה, ניתן לפנות אל עורך דין הטרדה מינית בעבודה ולהתייעץ עמו בכל שלב.

 

הטרדה מינית

אולי יעניין אותך גם