חיפוש

זומנתם לחדר חקירות? מספר טיפים חשובים

זימון לחקירה במשטרה עלול להיות אירוע מלחיץ למדי, אבל האמת היא שהתייעצות עם עורך דין תפתור את רוב ההתלבטויות. בנוסף, יש כמה טיפים שאותם כדאי לאמץ גם אם מוזמנים לחקירה בתור נאשמים וגם אם מוזמנים בתור עדים

משטרת ישראל יכולה להשתמש בזימון ככלי לשיחה עם אזרחים במצבים משפטיים שונים. בניגוד למה שנהוג לחשוב, עצם קבלת הזימון לא בהכרח מעידה על כך שהנמען מואשם במשהו. בהרבה מאוד מקרים, הזימון מגיע בעקבות חקירה כללית, קבלת מידע או רצון להשתמש בידע של אזרחים בתור עדות.

הדבר החשוב ביותר הוא להתייעץ עם עו"ד פלילי בכל מקרה של דילמה והתלבטות. אם למשל יודעים מראש מה מטרת הזימון אבל מרגישים לחץ בנוגע לתשובות, התייעצות עם איש מקצוע שיש מול חיסיון מלא בהחלט יכולה לתרום. ברמה הפרקטית, התייעצות עם עורך דין פלילי היא דרך מעולה לדעת על מה לא לענות, איך לענות וכיצד להתקדם.

מלבד התייעצות עם עורך דין, יש עוד כמה טיפים שאותם כדאי לאמץ:

 

  1. הקפידו לענות תשובות קצרות

אמנם אין חובה חוקית להגיע לחקירה במשטרה ללא צו של בית משפט, אבל לא כדאי לסרב לזימון כדי זה עלול להעלות חשד. במקום זה, אפשר להגיע ולאחר מכן להקפיד לענות תשובות קצרות וממוקדות. כך ממעיטים בשאלות והתנגדויות ואפשר גם לדחות את הזימון עד אחרי ההתייעצות עם עורך הדין – כל עוד עושים את זה בנימוק הגיוני ולא חשוד.

 

  1. התעלמו מהבטחות של החוקר

נחקרים שאין להם ניסיון נוטים לתת אמון בהבטחות של החוקרים. בפועל, הרבה הבטחות מן הסוג הזה נאמרות ללא שום כיסוי וכדי להוציא הודעה מפיהם של החשודים. אז אם לא רוצים לגלות מאוחר מדי שבוצעו טעויות בלתי הפיכות, עדיף להתעלם מהבטחות שווא ולזכור שכל מה שנאמר בחקירה עלול לשמש כראיה בבית משפט.

 

  1. נסו לבסס טענות מרכזיות

כדאי להגיע לכל סוג של חקירה עם כמה שיותר נתונים שמבססים את הטענה המרכזית. אם הסכימו למסור לכם פרטים לגבי נושא החקירה, אפשר למשל לבוא עם אסמכתאות, עדויות וראיות. אמנם לא בטוח שהחוקרים יקבלו את זה, אבל זה גם בטוח לא יזיק.

 

  1. הישארו רגועים

קל להגיד וקשה לעשות, אבל שמירה על רוגע היא תנאי לחקירה מוצלחת מבחינתכם. לא משנה אם קיבלתם את הזימון בתור חשודים או בשביל למסור עדות, השמירה על רוגע היא דרך מעולה להעביר את המסר בצורה כמה שיותר ברורה ובלי להסתבך.

 

  1. בקשו מסמכים

חוקרי משטרה שטוענים שבידיהם מידע מפליל צריכים להראות חומרים שתומכים בזה. גם אחרי החקירה, יש לקרוא היטב כל מה שנכתב בהצהרה ולבקש עותק של המסמך הזה. עם העותק ניגשים אל עורך הדין להמשך טיפול.

חקירות

אולי יעניין אותך גם