חיפוש

האם ניתן להתנגד להוצאה לחל"ת?

מהו חל"ת? חופשה ללא תשלום.  יציאה לחופשה ללא תשלום יכולה להתקיים כאשר העובד מבקש חופשה כזאת, או כאשר המעסיק מוציא עובד לחל"ת. מהן הזכויות של העובד? מהם דיני העבודה העוסקים בנושא החל"ת, ומתי כדאי לקחת עורך דין מוסמך בנושא הוצאת עובד לחל"ת – על כך במאמר זה

 

חופשה ללא תשלום

ישנן תקופות בחיי עובד בהן הוא רוצה או צריך לקחת חופשה ללא תשלום ממקום עבודתו. למשל, נסיעה לחו"ל לתקופה ממושכת, אישה אחרי לידה בתום חופשת הלידה, שמעוניינת להישאר בבית ולגדל את התינוק תקופה נוספת, יציאה ללימודים, הצורכת ימי לימודים ארוכים, ועוד צרכים שונים שיש לאנשים בתקופות חיים שונות. בעת היציאה לחופשה כזאת, אין זכויות לעובד כלל. אין לעובד זכויות סוציאליות שניתנות במקום העבודה ואין לו גם צבירה של הוותק.

 

זכויות עובד ביציאה לחל"ת

עובד שמעוניין לצאת לחל"ת, אמור לבקש מהמעסיק חופשה כזאת. רק בהסכמתו, יוכל לצאת לחל"ת. יש גם מקומות בהם ישנם הסכמי עבודה קיבוציים, שמאפשרים לעובדים לצאת לחל"ת. ישנן גם יציאות לחל"ת הניתנות דרך החוק.

 

חל"ת כחופשה כפויה

ישנה הוצאה של חופשה ללא תשלום מטעם המעסיק כסוג של חופשה כפויה. יש כמה מצבים לחופשה כזאת: הוצאה לחופשה לזמן מוגבל או הוצאה לחופשה לזמן ממושך. בית הדין לעבודה פסק שאם מעסיק מוציא לחופשה ללא תשלום עובד לזמן ממושך, הדבר נחשב כמו פיטורין. במקרה כזה, מגיע לעובד שימוע (כמו שעושים לפני פיטורי עובד). במקרה כזה, על המעסיק לשלם גם דמי פיטורים לעובד שלו.

אם מדובר על נושא הוצאת עובד לחל"ת לזמן מוגבל, הדבר נחשב לא כפיטורים אלא כהשעיית העבודה. כך נשמרים היחסים בין העובד למעסיק. ישנם סעיפים רבים בחוק העוסקים בכל הקשור ביציאה כפויה לחל"ת, ולשם כך מומלץ להתייעץ בעורך דין מומחה לדיני עבודה.

 

פיטורים אחרי חל"ת

יש מצבים בהם העובד מפוטר בזמן החל"ת ולפעמים גם אחרי חל"ת, כשברצונו לחזור למקום עבודתו. ישנם שלבים שונים שעל המעסיק לעשות במקרה כזה. יש צורך להבין בדיני עבודה, וכדאי להתייעץ עם עורך דין. אם המעסיק לא ביצע את השלבים השונים, יש עילה לתבוע אותו בבית משפט.

ישנם גם עובדים חריגים, שאי אפשר לפטר אותם בזמן או אחרי חל"ת. למשל, נשים אחרי לידה, שמבקשות חל"ת כדי להמשיך את חופשת הלידה, יש איסור לפטר אותן תקופה מסוימת אחרי שהן אמורות לחזור לעבודה.

 

התנגדות ליציאה לחופשה ללא תשלום

כאמור, במידה והמעסיק רוצה להוציא עובד לחל"ת, חופשה כפויה לחל"ת, אך העובד לא מעוניין בכך, ורוצה להמשיך לעבוד, נקרא למצב זה: התנגדות לחל"ת. פה נכנסים שני המצבים עליהם דובר כבר -הוצאה לחופשה ללא תשלום מוגבלת בזמן והוצאה לחופשה ללא תשלום ממושכת. גם פה יש זכויות שונות לעובד המעוגנות בחוק שצריך להכיר. לסיכום, אפשר להתנגד להוצאה כפויה לחל"ת, אך יש להכיר את כל החוקים הקשורים לדיני עבודה.

האם ניתן להתנגד להוצאה לחל"ת?

אולי יעניין אותך גם

מאזניים
עורך דין דיני עבודה
זכויות עובדים – אחים ואחיות

לכל העובדים במדינה יש זכויות אשר מעוגנות בחוק, וכך גם לאחים ואחיות. חשוב שכל עובד יכיר את זכויותיו, ידע מתי הן מופרות ויוכל לפנות במידת

קרא עוד »