חיפוש

זכויות עובדים – אחים ואחיות

לכל העובדים במדינה יש זכויות אשר מעוגנות בחוק, וכך גם לאחים ואחיות. חשוב שכל עובד יכיר את זכויותיו, ידע מתי הן מופרות ויוכל לפנות במידת הצורך לעורך דין דיני עבודה יעזור לו לטפל בהפרה. במאמר הבא נפרט את זכויות העובדים הבסיסיות על מנת לעזור לכם להכיר אותן.

 

זמן תשלום

יש לשלם שכר עבודה לא יאוחר מה -10 בחודש (עבור החודש הקודם).

 

שעות נוספות

כל שעה אחרי 8 שעות עבודה ביום נחשבה כשעות נוספות. הן מחושבות עבור שעות העבודה בכל יום (לא מנוכות משעות העבודה בימים אחרים). תשלום: שעתיים ראשונות – 125% מהשכר השעתי, בכל שעה לאחר השעתיים הראשונות – 150% מהשכר השעתי.

 

מעקב אחר שעות העבודה

חשוב לרשום את השעות בהן אתה עובד מדי יום (שעות ההתחלה והסיום) במקרה של אי הסכמה עם המעסיק שלכם.

 

הוצאות נסיעה

על המעסיק שלכם לתת לך החזר על הוצאות הנסיעה שלכם לעבודה וממנה עד למקסימום של 25.40 ₪ ליום.

 

יום מנוחה שבועי

עליכם לקבל 36 שעות עבודה רצופות בשבוע, הכוללות יום מנוחה בהתאם לדת שלכם. אם עבדתם ביום המנוחה עליכם לקבל 150% משכרכם היומי ובנוסף יום מנוחה אחר.

 

חופשה שנתית

בארבע השנים הראשונות לעבודה אתה זכאי לחופשה שנתית (כולל יום המנוחה השבועי). לכן עובד המועסק למשל פעם בשבוע ומשתכר בכל פעם 150 ₪, זכאי ליומיים של חופשה שנתית בתשלום (150 x 2 ימי חופשה = 300 ₪). לאחר ארבע שנים מספר ימי החופשה השנתיים גדל.

 

חגים

לאחר שלושה חודשי עבודה, אתם זכאים לקבל תשלום עבור תשעה ימי חג בשנה לפי דתכם (בתנאי שבימים אלה לא נופלים ביום המנוחה השבועי שלכם). אם חג נופל ביום העבודה הרגיל שלכם, אתם זכאים לתשלום חג בשיעור השכר הרגיל ליום זה. אם אתם מועסקים בחופשה שלכם, עליכם לקבל תשלום בשיעור של 150% מהשכר היומי שלכם וזה בנוסף לתשלום החג (250% בסך הכל).

 

חישוב היקף המשרה

מספר שעות העבודה השבועיות מוכפל ב -4.3 (מספר שבועות בחודש) ומחולק ב- 186 (שעות חודשיות למשרה מלאה).

 

הפסקות עובד

בעבודה גופנית זכאי כל עובד להפסקה של 45 דקות לאחר 6 שעות עבודה (לפחות 30 דקות מתוך 6 השעות שהן רצופות). לעבודה לא פיזית – 45 דקות לאחר 8 שעות.

 

ניכוי משכר עקב הפסקות

מעסיק רשאי לנכות את משך ההפסקה ממשכורת העובד רק אם העובד רשאי לעזוב את מקום העבודה בזמן ההפסקה.

 

דמי מחלה

על המעסיק לשלם עבור יום שבו אדם אינו מגיע במידה והוא מביא אישור מרופא. לא מקבלים תשלום עבור יום המחלה הראשון; עבור יום המחלה השני והשלישי מקבלים – 50% מהמשכורת היומית; מיום המחלה הרביעי ואילך – 100% מהמשכורת היומית.

 

כלי משפטי

אולי יעניין אותך גם

האם ניתן להתנגד להוצאה לחל"ת?
עורך דין דיני עבודה
האם ניתן להתנגד להוצאה לחל"ת?

מהו חל"ת? חופשה ללא תשלום.  יציאה לחופשה ללא תשלום יכולה להתקיים כאשר העובד מבקש חופשה כזאת, או כאשר המעסיק מוציא עובד לחל"ת. מהן הזכויות של

קרא עוד »