חיפוש

מתי תזדקקו לעורך דין צבאי?

השירות הצבאי הוא חלק מרכזי וחשוב בחייו של כל ישראלי. מכיוון שהצבא הוא ארגון גדול במיוחד, הוא מפעיל מערכות ייחודיות ונפרדות, ביניהן גם מערכת משפטית נפרדת מהמערכת המשפטית האזרחית. עורך דין צבאי הוא בעל המקצוע שבקיא ומנוסה בדין הצבאי, ויכול לייעץ, לייצג ולהגן על חיילים שנשפטים על פי חוק השיפוט הצבאי. מתי תזדקקו לשירותיו?

 

מערכת המשפט הצבאית

חוק השיפוט הצבאי נחקק בשנת 1955 ועל פיו פועלים בתי דין צבאיים מחוזיים וכן בתי דין צבאיים מיוחדים כמו בית הדין הצבאי התורן, בית הדין הצבאי המשלב ובית הדין הצבאי הימי. בית הדין הצבאי לערעורים הוא בית הדין העליון של מערכת השיפוט הצבאית והוא מקביל לבית המשפט העליון, במערכת המשפט האזרחית.

במקביל לפעילות בתי הדין הצבאיים המחוזיים, פועלים גם בתי דין צבאיים לענייני תעבורה. חיילים, קצינים, אנשי מילואים, אזרחים עובדי צה"ל והפועלים בשליחות הצבא כפופים לדין הצבאי ובמשפטים צבאיים הם יכולים לקבל הגנה מהסנגוריה הצבאית או להיות מיוצגים על ידי עורך דין צבאי

מערכת המשפט הצבאית

מי הוא עורך דין צבאי?

באופן עקרוני, כל עורך דין מורשה, בעל אישור להופיע בבית הדין הצבאי יכול לייצג במשפט צבאי אבל עורך דין צבאי אמיתי הוא עורך דין שמתמחה בדין הצבאי ובחוקים רלבנטיים נוספים, עורך דין שעבר הכשרה תיאורטית בתחום השיפוט הצבאי וכן הכשרה מעשית במסגרת התמחות בפרקליטות הצבאית או במשרד שמתמחה במשפט צבאי.

עורך דין צבאי טוב הוא גם בעל ניסיון רב בייעוץ ובייצוג בהליכים משפטיים צבאיים. משפטים צבאיים עוסקים גם בעבירות שמקבילות לעבירות אזרחיות כמו שימוש בסמים, עבירות אלימות, עבירות מין וכיוצא בזה, וגם בעבירות צבאיות כמו עריקות, הפקרת נשק, סירוב למלא פקודה ועוד.

 

ייחודו של תפקיד עורך דין צבאי

מערכת המשפט הצבאית מורכבת ושונה באופן מהותי ובאופן פרקטי ממערכת המשפט האזרחי ועל מנת להגדיל את הסיכוי לזכות במשפט או על מנת להגיע לתוצאה הטובה ביותר האפשרית, מומלץ להיעזר בעורך דין צבאי פרטי, שיהיה בעל ידע מספק אודות ההליכים, ההגנות, החוקים והפקודות הצבאיות אך גם בעל ניסיון משפטי מעשי בהליכים משפטיים צבאיים. זאת בניגוד לנציגי הסנגוריה הצבאי שהם בדרך כלל עורכי דין צעירים בתחילת דרכם.

עורך דין צבאי

אז מתי צריך עורך דין צבאי?

חייל, נגד, קצין או כל איש צבא שנדרש לעמוד בפני חקירה צבאית, לעמוד במשפט בבית דין צבאי, לעתור לבית הדין הצבאי לערעורים, לפנות לוועדות התאמה לשירות צבאי, לעמוד בפני ועדה רפואית צבאית, להגיש קבילה לנציב קבילות החיילים, להתמודד מול ועדות כלואים או ועדות סמים או להגן על עצמו מפני האשמה בעבירות סמים, עבירות נשק, עבירות אלימות או עבירות צבאיות נדרש לליווי, ייעוץ וייצוג של עורך דין צבאי, שמכיר את המערכת המשפטית הצבאית ובקיא בדרכיה.

 

לסיכום

עורך דין צבאי הוא אזרח שמתמחה בדין הצבאי והוא בעל השכלה, הכשרה וניסיון לייצג חיילים מול רשויות המשפט של הצבא ומול רשויות צבאיות אחרות ובכל מקרה של צורך להתמודד משפטית או מנהלית מול מערכת המשפט הצבאית, זו הבחירה הנבונה.

עורך דין צבאי

אולי יעניין אותך גם

חייל
עורך דין צבאי
מי זכאי לפטור ממילואים?

כל חייל אשר שירת בצבא ההגנה לישראל, מחוייב לבצע מילואים בהתאם לחוק. כמובן שכמות המילואים משתנה בהתאם לגורמים רבים, וכן מתבצעת לאחר השחרור משירות הסדיר.

קרא עוד »
פטור ממילואים
עורך דין צבאי
פטור ממילואים

עבור חלק מהאנשים, צו מילואים משמע פגישת איחוד עם החברים ופעילויות השוברות את השגרה, אך יחד עם זאת, ישנם לא מעט מקרים בהם אנשים מבקשים

קרא עוד »