חיפוש

מתי חשוב לקרוא לעורך דין בחקירת מצ"ח?

חקירה היא אירוע קשה ולא נעים, על אחת כמה וכמה אם היא מתרחשת תחת חסותה של המערכת הצבאית.

חקירה של המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) עלולה לא פעם לטלטל את הנחקר ולגרום לקשיים רבים, נפשיים ופיזיים.

מדובר בחקירה מתישה, אשר נעשית במקרים רבים לחייל שכבר מצוי בעיצומו של סיטואציה צבאית מתישה (למשל חייל קרבי שמגיע לחקירה לאחר משימה קשה וחוסר בשעות שינה), על כן היא מאוד מאתגרת.

יחד עם זאת, לאורך שלבי החקירה זכאי החייל לקבל סיוע משפטי מידיו של עורך דין.

בכתבה הבאה נעסוק בשאלה מתי חשוב לקרוא לעורך דין בחקירת מצ"ח.

 

במצ"ח נחושה

למעשה התשובה לשאלה מתי צריך לקרוא לעורך דין היא מהרגע הראשון של החקירה. החייל הנחקר אינו מודע לאופייה של חקירה צבאית ולסט הכלים המשפטיים להם הוא זכאי. עורך דין מצ"ח אשר בקי בטיב המערכת והדין הצבאי הוא הכתובת הנכונה לנחקר בשלב זה. הוא יוכל להדריך את הנחקר איך כדאי לו להתנהל בחקירה ומה מומלץ לו לומר או לא לומר. תפקיד חשוב נוסף של עורך הדין הוא ליידע את הנחקר בכל החוקים והזכויות להם הוא זכאי, בין היתר הזכות לשמור על זכות השתיקה, הזכות להתייעץ עם עורך הדין במקום פרטי והזכות לשתף את קרוביו במקרה.

 

איתך לאורך כל הדרך

מטבע הדברים, חקירות צבאיות שונות מאוד אחת מהשנייה. הן משתנות לפי נסיבות החקירה, החומר הראייתי שנאסף וכמובן מהות העבירות בגינן נחקר החייל. אי לכך החקירות אינן אחידות במשך הזמן שלהן ובמידת החומרה שנוקטים החוקרים כלפי החייל. עם זאת, חשוב לדעת שלאורך כל שלבי החקירה זכאי החייל להיוועץ בעורך דין. גם אם הוא שגה ואינו נעזר בעורך דין צבאי למין הרגע הראשון, עדיין זכאי החייל הנחקר לקרוא לעזרתו של עורך דין בהמשך הדרך. עורך הדין יגיב להתקדמות החקירה ויסייע לחייל להתנהל נכון ככל האפשר בהתאם לסיטואציה הקיימת. לכן במידה רבה חשוב לקרוא לעורך דין מצ"ח בכל שלב בו הדבר אפשרי ולא רק לשם סיוע ראשוני.

 

גם ברגעים הקשים

חקירה צבאית עשויה להתפתח לכדי שליחה למעצר (אפשרות די נפוצה למען האמת, שכן השימוש במעצר רווח יותר במערכת הצבאית מזאת האזרחית) ולעיתים לכדי מתן כתב אישום והעמדה לדין. גם שהייה במתקן מעצר וגם העמדה לדין הם אירועים לא פשוטים בלשון המעטה אשר מחייבים את מירב העזרה המקצועית לה זכאי החייל. עורך דין צבאי יכול לעמוד לצדו של החייל בעניינים אלו ולפעול לטובתו (למשל, לייצג אותו בדיוני מעצר ולטעון לביטול או קיצור המשך המעצר). בכל סיטואציה משפטית בה מצוי החייל, החל מהרגע הראשון של חקירת מצ"ח ועד לשלבים מתקדמים מאוד, היעזרות בעורך דין מקצועי אשר מתמחה בדין הצבאי תהיה הדבר הטוב ביותר אותו הוא יוכל לעשות למען עצמו.

 

פסיקה של בית דין

אולי יעניין אותך גם

עורך דין צבאי
עורך דין צבאי
מתי תזדקקו לעורך דין צבאי?

השירות הצבאי הוא חלק מרכזי וחשוב בחייו של כל ישראלי. מכיוון שהצבא הוא ארגון גדול במיוחד, הוא מפעיל מערכות ייחודיות ונפרדות, ביניהן גם מערכת משפטית

קרא עוד »
חייל
עורך דין צבאי
מי זכאי לפטור ממילואים?

כל חייל אשר שירת בצבא ההגנה לישראל, מחוייב לבצע מילואים בהתאם לחוק. כמובן שכמות המילואים משתנה בהתאם לגורמים רבים, וכן מתבצעת לאחר השחרור משירות הסדיר.

קרא עוד »
פטור ממילואים
עורך דין צבאי
פטור ממילואים

עבור חלק מהאנשים, צו מילואים משמע פגישת איחוד עם החברים ופעילויות השוברות את השגרה, אך יחד עם זאת, ישנם לא מעט מקרים בהם אנשים מבקשים

קרא עוד »