חיפוש

פוסט טראומה – מה הכלים שעומדים כיום לרשות הנפגעים?

כיום, חיילים רבים מפתחים פוסט טראומה במהלך הצבא ואף שנים רבות לאחריו. זוהי תופעה פסיכולוגית הנגרמת מאירועים חיצוניים כמו מראות קשים, מבצעים וכו'. חיילים וחיילות רבים חווים קשיים בצבא, כמו מלחמות ותקיפות למיניהן, שמותירות את חותמן שנים אחר כך ומביאות לתופעות פוסט טראומתיות בדרגות שונות. בצער רב, פוסט טראומה מהצבא מהווה בעיה רווחת ביותר בקרב המשתחררים מן הצבא. הכלי המרכזי להשגת פיצויים והכרה הוא תביעת משרד הביטחון. לפניכם כל מה שצריך לדעת על פוסט טראומה שנגרמה מהשירות ועל הכלים העומדים לרשות הנפגעים.

 

איך מזהים פוסט טראומה?

פוסט טראומה שמתעוררת לאחר הצבא יכולה להופיע בדרגות שונות וכוללת מספר של תופעות שונות, המשתנות מאדם לאדם. אדם שסובל מפוסט טראומה לרוב חווה קשיים בתפקוד ברמת שונות. במקרים קשים אדם הסובל מפוסט טראומה לא מצליח כלל להתנהל ביום – יום, להחזיק בעבודה ולהתמיד בפעולות שגרתיות. לפניכם מספר תסמינים בולטים הרווחים בקרב חווי הפוסט טראומה:

  1. סיוטים
  2. פלשבאקים וזיכרונות של החוויות והמראות הקשים
  3. בהלה ופניקה מרעשים
  4. בעיות חברתיות וצורך בניתוק חברתי
  5. התקפי זעם וחוסר סבלנות

 

כיצד ניתן לטפל בפוסט טראומה?

כיום מוכרים אלפי משוחררים בפוסט טראומה אליהם מנסים להתאים טיפולים שונים. שיטה נפוצה לטיפול בפוסט טראומה הינה EMDR, שמשמעותה היא הקהיה ועיבוד מחדש באמצעות תנועות עיניים וגירויים שונים. שיטה נוספת המוצעת לטיפול בפגועי הפוסט טראומה נקראת "חשיפה ממשוכת". במהלך שיטה טיפולית זו משחזרים את החוויה הטראומתית, בסביבה מוגנת ונוחה. ישנם טיפולים רבים אותם ניתן לנסות ומומלץ להתייעץ עם פסיכולוגים מורשים ומומחים.

 

מי זכאי לתבוע עבור פיצויים עקב פוסט טראומה מהצבא?

כל אנשי כוחות הביטחון רשאים להגיש תביעה נגד משרד הביטחון בגין פוסט טראומה, כלומר חיילים וקצינים על כל דרגותיהם. ניתן להגיש תביעה בכל שלב בחיים, גם שנים רבות לאחר השחרור מהצבא, מאחר ולרוב לא חלה התיישנות מתוך ההנחה שהפוסט טראומה יכולה לצוץ בכל שלב. מומלץ להתייעץ עם עורך דין כדי לקבל את הליווי המתאים, לייעוץ עם עורך דין צבאי לחץ כאן. ישנם שני קריטריונים פשוטים ומרכזיים המגדירים מי יכול להגיש תביעה עקב פוסט טראומה מהצבא:

 

1.התובע סובל מפוסט טראומה

על התובע להראות שהינו סובל מתסמיני הפוסט טראומה ושישנה פגיעה בשגרתו או במצבו הנפשי.

 

2.הפוסט טראומה קשורה לשירות הצבאי

כדי לקבל פיצויים ולזכות בתביעה, יש צורך להוכיח קשר ישיר בין הפוסט טראומה והאירוע הפוסט טראומתי לבין השירות הצבאי ואירועי השירות.

 

מהו תהליך הגשת התביעה והשגת הפיצויים?

הסובלים מפוסט טראומה יכולים להגיש תביעה עבור פיצויים, הכרה ואחוזי נכות. הצעדים המרכזיים שיידרשו בעקבות הגשת תהליך התביעה הינם:

1.בדיקת הפציעה והמצב הרפואי על ידי האגף לשיקום נכים.

2.הפנייה לפסיכיאטר לחוות דעת מקצועית.

3.פניית התביעה לרשויות כמו בתי ספר, רווחה ועוד, כדי להבין את מצב הנפגע ועברו.

4.חוות דעת מקצין התגמולים – שבהמשך תחליט על התגמול והפיצוי המתאים.

אולי יעניין אותך גם

עורך דין צבאי
עורך דין צבאי
מתי תזדקקו לעורך דין צבאי?

השירות הצבאי הוא חלק מרכזי וחשוב בחייו של כל ישראלי. מכיוון שהצבא הוא ארגון גדול במיוחד, הוא מפעיל מערכות ייחודיות ונפרדות, ביניהן גם מערכת משפטית

קרא עוד »
חייל
עורך דין צבאי
מי זכאי לפטור ממילואים?

כל חייל אשר שירת בצבא ההגנה לישראל, מחוייב לבצע מילואים בהתאם לחוק. כמובן שכמות המילואים משתנה בהתאם לגורמים רבים, וכן מתבצעת לאחר השחרור משירות הסדיר.

קרא עוד »
פטור ממילואים
עורך דין צבאי
פטור ממילואים

עבור חלק מהאנשים, צו מילואים משמע פגישת איחוד עם החברים ופעילויות השוברות את השגרה, אך יחד עם זאת, ישנם לא מעט מקרים בהם אנשים מבקשים

קרא עוד »