חיפוש

תביעות לשון הרע – חופש הביטוי מול הזכות לשם טוב

תביעות תחום לשון הרע הן תביעות מורכבות זאת משום שהן בעומדות בניגוד לזכותו של כל אדם להביע את דעתו במסגרת חופש הביטוי. כיצד מאזנים בין שתי הזכויות הללו? עו"ד שלומי וינברג מסביר.

חופש הביטוי מול הזכות לשם טוב – איזונים ובלמים

חופש הביטוי היא זכות אשר שמורה לכל אדם ומטרתו היא לאפשר לאדם לומר את מחשבותיו, רעיונותיו באופן חופשי ותוך הגשמה עצמית. חוק חופש הביטוי חוקק בישראל בשנת 1953 וזאת כחלק מזכות כבוד האדם, כאשר בשנת 1992 נקבע חוק יסוד הקובע כי חופש הביטוי מעוגן בכבוד האדם וחירותו. אולם, לא מעט פעמיים אנו נתקלים בסייגים לזכות לחופש הביטוי וזאת בשל העובדה כי לעיתים אמירותו של אדם עלולות להזיק לאדם אחר, עד לכדי פגיעה בשמו הטוב. על כן, מדובר באיזונם ובלמים אותו נדרש בית המשפט לבצע וזאת כדי לאפשר לכל אדם לומר את אשר על לבו, אך במידה ואמירותו פגעו באדם אחר זכאי אותו אדם לתבוע תביעת לשון דיבה בשל הוצאת לשון הרע, זאת במידה והוא חש כי באמירותו של הנתבע יש שקר כמו גם פגיעה בשמו הטוב. שמו הטוב של אדם היא אחת הזכויות הבסיסיות ביותר לה זכאי כל אזרח, וזאת במסגרת כבוד האדם וחירותו.

כיצד מאזן בית המשפט בין חופש הביטוי והזכות לשם טוב?

כנסת ישראל חוקקה במהלך השנים מספר חוקים מרכזיים אשר נועדו לאזן בין חופש הביטוי לבין הזכות לשם טוב. למעשה, החוק הבולט ביותר הוא סעיף 1 לחוק איסור לשון הרע אשר קובע כי אדם עלול להיפגע ולתבוע בשל כך וזאת בשל פרסום אודות אדם פגיע, השפיל, או ביזה אותו וזאת במסגרת תביעת דיבה. למעשה, גם בתי המשפט נוהגים לבצע איזונים בין הזכות לחופש הביטוי לבין הזכות לשם טוב וזאת בהתאם לנסיבות המקרה. חשוב לזכור כי בית המשפט עושה אבחנה ברורה בין כל מקרה, ועם השנים אנו רואים כי מעמדן של שתי הזכויות הללו הוא שווה ועל כן מדובר בתביעה סבוכה אשר נדרשת בעבורה הוכחה כי אכן בוצעה עברה, הן במישור הפלילי או במישור האזרחי.

מאזניים ומפת העולם

תביעות דיבה – כיצד מתבצע ההליך?

על מנת להגיש תביעת לשון הרע יש לבסס את כלל הראיות הרלוונטיות אשר מוכיחות כי אכן נעשה דבר עברה, וזאת בהתאם כאמור לנסיבות המקרה. עו"ד שלומי וינברג הוא מומחה בעל שם עולמי בתחום תביעות לשון הרע ודיבה ואשר בשנות עבודתו ייצג בהצלחה יתרה מאות לקוחות בתביעות ליבה הן במישור הפלילי והן במישור האזרחי. במידה ואתם שוקלים להגיש תביעת דיבה, אין ספק כי עו"ד וינברג ומשרדו ייצגו אתכם בצורה הטובה והמקצועית ביותר. לקבלת פרטים נוספים, השאירו פרטים באתר.

אולי יעניין אותך גם

ציוד ביתי
עורך דין תביעות
רהיט שניזוק בזמן הובלה

כל אחד מכם שחושב לעבור דירה צריך לקחת בחשבון דבר אחד פשוט. יש לבחור בקפידה חברת הובלות, שתעמוד בחוזה הכתוב, כדוגמת אירית הובלות. חברה מצוינת

קרא עוד »