חיפוש

איך מגישים בקשה לפשיטת רגל

אדם שנמצא במצב בו איננו מסוגל יותר לעמוד בחובות שלקח על עצמו מגיע להליך של פשיטת רגל.  המשמעות היא שגם בהתחשב בהכנסותיו הבאות הוא לא יצליח לפרוע את החובות שיש לו. כיוון שהוא מעוניין לפתוח דף חדש מבחינה כלכלית – יש לעבור את השלבים הנדרשים. איך עושים זאת בפועל?

 

מה השלבים שיש לעבור?

כדי להגיש בקשה לפשיטת רגל או מחיקת חובות בהוצאה לפועל יש מספר שלבים שהחייב (מגיש הבקשה) צריך להכיר:

  1. הגשת הבקשה – בשלב הראשון יש להגיש לכונס רשמי "בקשת חייב למתן צו כינוס ופשיטת רגל". הכונס בודק שהבקשה מולאה כראוי וכן מוודא שיוסדר מצד החייב תשלום פיקדון בסך 1600 ₪.

 

  1. הגשה לבית המשפט – הכונס צריך לאשר את הבקשה ולאחר מכן יש להגיש אותה גם לבית המשפט המחוזי לפי אזור מגורי החייב (או המקום בו העסק שלו ממוקם).

 

  1. צו כינוס נכסים – ברוב המקרים לאחר הגשת הבקשה בית המשפט נותן לבקשת החייבים צו כינוס נכסים וכך מתקדמים לשלב הבא. משמעות צו הכינוס היא שאסור בשלב זה לנושים לנקוט בהליכים משפטיים כנגד החייב – כלומר החייב מקבל הגנה מפני הנושים.

 

יש לציין שלאחר קבלת הצו, צריך לשלוח הודעה לנושים לגבי קבלתו, ולהם עומדת הזכות להגיש תביעת חוב.

 

  1. חקירת החייב: בתקופה הבאה, החייב נדרש להגיש דוחות חודשיים לגבי ההכנסות וההוצאות שלו במשך ההליך. המטרה היא לראות האם החייב מתנהל בצורה נכונה מבחינה כלכלית ולא נכנס לחובות נוספים. בנוסף, חוקרים בתקופה זו את החייב ומקיימים דיון בבקשתו לפשוט רגל.

 

מה יכולות להיות התוצאות לבקשת פשיטת הרגל?

האפשרות הראשונה היא קבלת הפטר חובות. משמע – החייב מקבל פטור מתשלום חובותיו. מטרת ההפטר היא לאפשר לאנשים שנותרו ללא רכוש להצליח להשתקם מבחינה כלכלית, שכן ללא ההפטר לא יעמדו בחובות שיש להם. יש לציין שהפטר לא יכול לחול לגבי חובות של מזונות או קנסות בעבור המדינה.

אפשרות נוספת היא תכנית פירעון. תכלית האפשרות הזו היא לגבש תכנית שתימשך כ – 3 שנים שעניינה בעצם לבדוק את מצבו הכלכלי של החייב. מתוך כך נותנים לו להחזיר את כל החובות שהוא מסוגל להחזיר, ורק לאחר שהוא עושה זאת, יקבל הפטר ושאר החובות שלו ימחקו.

האפשרות השלישית היא ביטול ההליכים. אפשרות זו תתממש במקרה בו נקבע שהחייב הגיש את הבקשה בדרך שאיננה בתום לב, או שלא שילם את התשלומים הנדרשים, או שלא הגיש את הטפסים הנדרשים.

 

האם ניתן להתחרט לאחר שהוגשה בקשה לפשיטת רגל?

לחייב מותר לחזור בו מהבקשה אם בית המשפט מאשר זאת. ככל שטרם ניתן צו כינוס נכסים ובית המשפט אישר את החזרה מהבקשה, החייב יכול בתוך 6 חודשים לפנות לכונס הרשמי ולקבל החזר (לפחות חלקי) של הפיקדון.

פושט רגל

אולי יעניין אותך גם

דיני חדלות פירעון
עורך דין חדלות פירעון
מה הם חדלות פירעון?

יכול להיות שנתקלתם במונח חדלות פירעון בעיתונות הכלכלית, יכול להיות ששמעתם על חבר שעובד בחברה בבעלות אדם שהכריז על עצמו כאחד שבמצב של חדלות פירעון.

קרא עוד »
סימולציה - הדולר כמשקולת
עורך דין חדלות פירעון
ההשלכות של אי תשלום בזמן

במסגרת הליכי הוצאה לפועל, בין אם התחילו במסגרת פסק דין ובין אם מתוקף כל אסמכתה אחרת, נוצר מצב בו הזוכה מחכה לתשלום החוב בידי החייב,

קרא עוד »