חיפוש

ההשלכות של אי תשלום בזמן

במסגרת הליכי הוצאה לפועל, בין אם התחילו במסגרת פסק דין ובין אם מתוקף כל אסמכתה אחרת, נוצר מצב בו הזוכה מחכה לתשלום החוב בידי החייב, מה שנקרא בעגה המקצועית – פירעון החוב.

במסגרת הליכי ההוצאה לפועל, ניתנים לחייב מועדי תשלום ספציפיים שבהם הוא חייב לעמוד.

לעיתים לא כך הוא המצב, והחייבים אינם עומדים בתשלום מסיבות שונות. בכתבה שלפניכם, נדון בהשלכות של אי תשלום חוב בזמן.

 

אי תשלום החוב בקונטקסט הרחב של הליכי הוצאה לפועל

לאחר קבלת האסמכתא המעידה על קיומו של החוב, הזוכה פונה אל לשכת ההוצאה לפועל, שהינה זרוע של רשות האכיפה והגבייה הממשלתית, במטרה לפתוח בהליכי גבייה. הגבייה נקבעת למועד מסוים בהתאם לנסיבות המקרה, בו החייב נדרש לפרוע את החוב.

חוק ההוצאה לפועל, תשכ"ז-1967, הינו החוק שמכוחו פועלת לשכת ההוצאה לפועל, מעניק ללשכה גם סמכויות פעולה נוספות מעבר לקביעת מועדי פירעון החוב בידי החייב, כמו עיקול משכורת ומגבלות נוספות, במטרה לאלץ את החייבים לפרוע את החוב כפי שהם נדרשים.

בחלקי המאמר הקרובים נדון בשתי השלכות כדוגמה ובאפשרות להתמודד עימן.

 

עיקול משכורת

עיקול משכורתו של החייב מתאפשר מתוקף ס' 43 לחוק ההוצאה לפועל, המאפשר לעקל כספיים המגיעים לחייב מידי צד ג'. במקרה זה, צד ג' הינו המעסיק. לשכת ההוצאה לפועל מוסרת הודעה למעסיקו של החייב ומורה לו להעביר לידיה את הכספים החייבים לחייב, כלומר המשכורת, והחייב אינו מקבל אותם. זו אחת מן ההשלכות של אי תשלום בזמן, והיא משמעותית במיוחד כיוון שהיא מונעת מן החייב להתפרנס ככל שהוא לא פורע את החוב.

 

עיקול מקרקעין

דוגמה משמעותית נוספת לאחת ההשלכות של אי תשלום בזמן.

המקרקעין שלנו הינו הבסיס היומי, הבית, המקום בו אנו מבלים שעות כל כך רבות בחיינו ואמור להיות מפלט בטוח ומוגן. נכס מקרקעין הינו נכס בעל שווי גבוה אשר לרוב מאפשר את פירעון החוב, לכן, לשכת ההוצאה לפועל יכולה לרשום הערה מתאימה אצל רשם המקרקעין, במטרה למנוע מחייבים מתוחכמים להעביר את הנכס לצד ג' ובכך להימנע מן העיקול (הברחת נכסים אסורה).

 

דוגמאות נוספות

מעבר לכך, יש דוגמאות רבות נוספות של השלכות – עיקול נכסים, עיקול חשבון עו"ש, עיקול מטלטלין, וכד'. כל צעד יינקט בהתאם לנסיבותיו הספציפיות של המקרה, ומאפשר ללשכת ההוצאה לפועל לאלץ את החייבים לעמוד בפירעון החוב.

 

מה ניתן לעשות עם זה

לעיתים, מדובר בצעדים דרסטיים שיכולים להיות משמעותיים עבור החייב ובני משפחתו.

עיקול חשבון עו"ש או משכורת, עיקול מטלטלין כמו רכב או ציוד עבודה, יכולים לפגוע בו משמעותית.

כמובן שהכל מתנהל בהתאם להוראות החוק באופן ספציפי, אך בכל זאת, במקרים רבים ניתן להסיר עיקולים ומגבלות שונות, באמצעות היוועצות בעו"ד הוצאה לפועל שבקיא במטריה המשפטית בתחום.

 

אנימציה - בחור מרושש

 

אולי יעניין אותך גם

דיני חדלות פירעון
עורך דין חדלות פירעון
מה הם חדלות פירעון?

יכול להיות שנתקלתם במונח חדלות פירעון בעיתונות הכלכלית, יכול להיות ששמעתם על חבר שעובד בחברה בבעלות אדם שהכריז על עצמו כאחד שבמצב של חדלות פירעון.

קרא עוד »
מילוי בקשה
עורך דין חדלות פירעון
איך מגישים בקשה לפשיטת רגל

אדם שנמצא במצב בו איננו מסוגל יותר לעמוד בחובות שלקח על עצמו מגיע להליך של פשיטת רגל.  המשמעות היא שגם בהתחשב בהכנסותיו הבאות הוא לא

קרא עוד »