חיפוש

כל מה שצריך לדעת על דמי תיווך

שוק הנדל"ן בישראל נמצא בעלייה כבר כמה שנים ברציפות. אחת הסיבות לכך היא שההיצע קטן מהביקוש – מה שמאפשר למוכרים להעלות מחירים. כדי למצוא  (או למכור) דירה טובה, אנחנו בדרך כלל נפנה למתווך שיעשה את העבודה בשבילנו. אבל מתווך ידרוש דמי תיווך. בטקסט שלפניכם תוכלו לקרוא כל מה שצריך לדעת בדיוק על זה – דמי תיווך.

 

למה דמי תיווך במכירת דירה הם כל כך גבוהים

בדרך כלל, בישראל נשלם דמי תיווך של 2 אחוז ועוד מע"מ בכל עסקת נדל"ן למתווך שעזר לעסקה להתרחש. אולי במבט ראשון זה לא נשמע הרבה, אבל כמו שכל מי שהיה מעורב בעסקת נדל"ן יודע – גובה עמלת התיווך יכול להגיע לעשרות ואפילו מאות אלפי שקלים. אז למה דמי תיווך במכירת דירה הם כל כך גבוהים?

קודם כל, כדאי לקחת דברים בפרופורציות. דמי התיווך בישראל הם לגמרי ממוצעים, ואפילו קצת נמוכים יותר, ממה שנהוג בכל מדינה מערבית מפותחת. בארצות הברית, למשל, גובה דמי התיווך עומד על 6 אחוז. דמי התיווך במכירת דירה הם גבוהים, משום שהם נגזרים מגודל העסקה. עסקה גדולה שווה עמלה גדולה למתווך.

דמי תיווך

מה אנחנו מקבלים תמורת דמי התיווך

כשאנחנו משלמים את עשרות אלפי או מאות אלפי השקלים שאנחנו משלמים למתווך הדירות – קשה שלא לחשוב על מה בכלל אנחנו משלמים. ובכן, לא התביישנו ושאלנו מספר מתווכי נדל"ן מה מגולם בתוך הגובה של דמי התיווך – וחזרנו אליכם עם תשובות.

תמורת דמי התיווך, אנחנו מקבלים פרסום הן בלוחות המודעות המוכרים (יד2, מדל"ן, Market של פייסבוק וכו'), והן בפורומים מצומצמים של מתווכי דירות. בנוסף, המתווך מנהל את כל הצגת הדירה עבור המוכרים, ומגמיש את המחיר עבור הקונים.

דמי תיווך

דמי תיווך בשכירות

בדרך כלל אנחנו חושבים על דמי תיווך בעסקאות מכירת נדל"ן. אולם, חשוב לזכור שישנה עוד עסקת נדל"ן נפוצה לא פחות – וגם בה מעורבים לא פעם מתווכים. אנחנו מדברים על שכירות. נכון לרבעון הראשון של שנת 2023, דמי תיווך על עסקת שכירות בנדל"ן עומדים על דמי שכירות של חודש אחד ועוד מע"מ.

שימו לב שהחוק קובע כי דמי תיווך בסיסיים בשכירות נופלים כולם על מי שהזמין את שירותיו של המתווך (בדרך כלל זה המשכיר, כלומר הבעלים של הנכס). יחד עם זאת, אם המתווך הודיע למי שלא הזמין את שירותיו (בין אם מדובר בשוכר ובין אם מדובר במשכיר) שהוא יגבה עמלת תיווך משני הצדדים והוא הסכים – המתווך יקבל עמלה השווה לגובה חודשיים של שכירות (ועוד מע"מ).

 

סיכום

לסיכום, דמי תיווך יכולים להיות די גבוהים. יחד עם זאת, חשוב לזכור שמתווך טוב יכול להקל עליכם מאוד. זכרו שעבודת המתווך מגולמת בתוך דמי התיווך. העובדה היא שמדובר בסופו של דבר בשירות, וכל שירות עולה כסף.

דמי תיווך

אולי יעניין אותך גם

מַחֲלָה
כללי
יש לך מחלה? דע את זכויותיך!

המטלות והאתגרים של חיים עם מחלה יכולים להיות מעיקים ומתישים. מעבר לקושי הרפואי והנפשי, חולים רבים נאלצים להתמודד עם עול כלכלי כבד, ועם חוסר ידע

קרא עוד »
עבירות צווארון לבן
כללי
מהן עבירות צווארון לבן?

עבירות צווארון לבן הן עבירות לא אלימות המבוצעות על ידי אנשים במסגרות מקצועיות או עסקיות. פשעים אלה כוללים בדרך כלל הונאה או פעילויות בלתי חוקיות

קרא עוד »