חיפוש

קודים ותקנות של ספרינקלרים לכיבוי אש: הבטחת תאימות ותקני בטיחות

ספרינקלרים הם מתזים אוטומטיים לכיבוי אש שפועלים בתוך מבנים. כדי להבטיח תכנון, התקנה ואחזקה ראויים של מערכות הספרינקלרים לטובת פעולה תקינה בעת הצורך, נקבעו קודים ותקנות של מכון התקנים, שמפרטים את הדרישות עבור ספרינקלרים. כמו כן, נקבע כי כל מערכת כיבוי אש שמורכבת ממתזי מים, תיבדק על ידי נציג מורשה של מכון התקנים שיאשר אותה

 

מערכות לגילוי ולכיבוי אש

מערכות אוטומטיות שמשמשות להגנה על מבנים ועל המשתמשים בהם במקרה של שריפה כוללות, בדרך כלל – מערכות גילוי אש, מערכות התראה ומערכות כיבוי אש. מערכות גילוי האש בנויות מסוגים שונים של גלאים, שפועלים כדי לזהות קיום של שריפה על ידי זיהוי חום, עשן או גזים רעילים.

זיהוי של שריפה, על ידי הגלאים, מפעיל את המערכות הנוספות: מערכת ההתראה מחייגת באופן אוטומטי לשירותי החירום ומזעיקה אותם וכן מפעילה מערכת משולבת של צופרים ושל אורות התרעה, כדי להזהיר את האנשים במבנה מפני הסכנה. במקביל, מופעלות מערכות כיבוי אש, שמטרתן להקטין את מקור הסכנה, למנוע התרחבות של הסכנה ושל הנזק וכיבוי אש ראשוני, עד להגעת כוחות הכיבוי.

גילוי האש

ספרינקלרים לכיבוי אש

ספרינקלרים הן מערכות שמאפשרות התזה של מים, באמצעות צנרת המים, במקרה הצורך. ספרינקלרים משלבים גילוי אש, משום שמדובר למעשה על אמפולת זכוכית, שמתפוצצת ברמת חום קבועה מראש ומתחילה בהתזה של מים על הסביבה. בנוסף לספרינקלרים שמחוברים לצנרת מים ונקראים ספרינקלרים רטובים.

במבנים בהם יש סכנה בהתזת מים, גם בעת שריפה, ניתן לבחור בהתקנה של ספרינקלרים שמתיזים קצף, אבקה ובמקרים מסוימים גם גז או אוויר בלחץ גבוה. הקוב המוחלט של הספרינקלרים מתיזים מים בעוצמה שנקבעת על פי לחץ המים בצנרת המבנה.

 

מי מחויב בהתקנת ספרינקלרים?

על פי תקנות מכון התקנים הישראלי, כל מבנה ציבורי שבו עובדים למעלה מ-15 אנשים או שוהים בו למעלה מ-50 מחויב בהתקנה של מערכת ספרינקלרים. כמו כן, ישנו חיוב להתקין ספרינקלרים באזורים הציבוריים של בנייני מגורים וכן בכל מבנה תעשייה, מסחר או אחסון שבהם מצויים או מיוצרים חומרים שנחשבים לחומרים דליקים. תקנות מכון התקנים קובעות גם את סוג מערכת הספרינקלרים, את מבנה המערכת, את שיטת ההתקנה ואת הבדיקות ואת הטיפולים שנדרשים כדי לשמר אותה במצב יעיל ופעיל.

ספרינקלרים

הבטחת תאימות ותקני בטיחות

הבטחת תאימות של ספרינקלרים היא וידוא שישנה תאימות מלאה בין מערכת ספרינקלרים שהותקנה לבין הדרישות הבטיחותיות ותקני הבטיחות – החל מרמת התכנון, על ידי מתכנן מערכות מוסמך ובהתאם לדרישות המבנה, עבור בהתקנה מקצועית בהתאם לתוכנית ובבדיקה מקיפה לתקינות המערכת וכלה בתחזוקה קבועה ומקצועית שתבטיח המשך פעולה של המערכת כראוי.

 

לסיכום

התקנה מותאמת, ועל פי כל תקני הבטיחות, של מערכת ספרינקלרים לכיבוי אש היא הבטחה לעזרה ראשונה מיידית במקרה של שריפה ועשויה לסייע בהצלת חיים ובצמצום של נזקי השריפה.

ספרינקלר כיבוי אש

אולי יעניין אותך גם

מַחֲלָה
כללי
יש לך מחלה? דע את זכויותיך!

המטלות והאתגרים של חיים עם מחלה יכולים להיות מעיקים ומתישים. מעבר לקושי הרפואי והנפשי, חולים רבים נאלצים להתמודד עם עול כלכלי כבד, ועם חוסר ידע

קרא עוד »
עבירות צווארון לבן
כללי
מהן עבירות צווארון לבן?

עבירות צווארון לבן הן עבירות לא אלימות המבוצעות על ידי אנשים במסגרות מקצועיות או עסקיות. פשעים אלה כוללים בדרך כלל הונאה או פעילויות בלתי חוקיות

קרא עוד »