חיפוש

יש לך מחלה? דע את זכויותיך!

המטלות והאתגרים של חיים עם מחלה יכולים להיות מעיקים ומתישים. מעבר לקושי הרפואי והנפשי, חולים רבים נאלצים להתמודד עם עול כלכלי כבד, ועם חוסר ידע לגבי הזכויות והסיוע המגיעים להם על פי חוק. המציאות הקשה הזו מחייבת כל אדם החי עם מחלה, להכיר את זכויותיו המשפטיות, החברתיות והכלכליות, על מנת לקבל סיוע ולהקל על המאמץ היומיומי להתמודד עם המצב. במאמר זה נעסוק בזכויות החולה, כדי שתוכל למצותן בצורה המיטבית.

 

הכרת זכויות החולה – האתגרים העיקריים

השגת סיוע וזכויות עבור חולים אינה משימה פשוטה. כחולה, אתה ומשפחתך נאלצים להתמודד עם כמה אתגרים מרכזיים:

של המטופל

1. מערכת בירוקרטית מסובכת ותקנות מפורטות מדיי

המסלול להשגת זכויות וסיוע כרוך במילוי טפסים רבים, עמידה בקריטריונים מדויקים, והגשת מסמכים רפואיים מפורטים. התהליך הבירוקרטי יכול להיות מבלבל ומתיש עבור אנשים שכבר נאבקים עם מצבם הרפואי.

 

2. חוסר ידע על הזכויות וסוגי הסיוע הקיימים

חולים רבים אינם מודעים לכל הזכויות והסיוע האפשריים שקיימים לאנשים במצבם על-פי חוק, כמו גמלאות, הנחות, הטבות מס, שירותים רפואיים מיוחדים ועוד. הידע החסר הזה עלול לגרום להם לוותר על תמיכה חיונית.

 

פטורים והטבות מס

ישנן מחלות המזכות בפטור ממס הכנסה. חולים זכאים לתמיכה כלכלית משמעותית על מנת להקל על העומס הכספי שמחלות מביאות עימן. זכות זו באה לידי ביטוי בהטבות מס שונות, החל מפטור ממס הכנסה לחולים בעלי נכויות קשות או ממחלות כרוניות, ועד להנחות בתשלומי מס רכוש וארנונה לבעלי מוגבלויות. את רשימת המחלות ניתן לברר בקופות החולים, בביטוח לאומי או בסיוע עורך דין.

בנוסף, חולים רבים זכאים לקבל קצבאות חודשיות לכיסוי הוצאות רפואיות ולקיום יום יומי מהמוסד לביטוח לאומי, וכן זכאים להנחות על תרופות וטיפולים רפואיים שונים בהתאם לחומרת מצבם הרפואי והכנסתם. הטבות אלו נועדו לתת להם רשת ביטחון כלכלית במאבקם עם המחלה ולאפשר להם לנהל אורח חיים בכבוד ולקבל את הטיפול הרפואי הדרוש.

 

הזכות לטיפול רפואי ולהשתתפות בהוצאות הרפואיות

חולים זכאים לקבל גם טיפול רפואי מלא על חשבון קופות החולים וביטוחי הבריאות השונים, בהתאם למצבם הבריאותי ולסל השירותים והתרופות המוכרים. זכות זו כוללת השתתפות בעלויות הטיפולים הרפואיים, התרופות, אביזרים רפואיים, טיפולי שיקום ופיזיותרפיה, הריונות וטיפולי פוריות וכל טיפול רפואי אחר שיידרש במהלך המחלה.

כמו כן, חולים זכאים לקבל תרופות מרשם במחירים מסובסדים וסיוע בכיסוי הוצאות נלוות, כמו נסיעות לבתי חולים. הזכות לטיפול רפואי מלא היא חיונית לאפשר לחולים להתמודד עם מצבם הבריאותי ולקבל את הסיוע הרפואי הדרוש.

 

הזכות להתאמות בסביבת העבודה, הלימודים והמגורים

לחולים יש זכויות לסידורי נגישות, התאמות פיזיות ותמיכה בסביבות שונות, כמו מקום העבודה, הלימודים, חניה, המגורים וכדומה. הדבר נועד לאפשר להם להמשיך לתפקד במידת האפשר במרחבי החיים השונים.

 

הזכות לשירותים ותמיכה חברתית

חולים זכאים גם לקבל סיוע שאינו כספי, כמו טיפולים פרא-רפואיים, ייעוץ משפטי, תמיכה נפשית, חונכות וליווי, שירותי סיעוד וטיפול ביתי, הסעות והכוונה לתוכניות תעסוקה, השכלה ופנאי. הדבר חיוני כדי לתת להם גם תמיכה חברתית וקהילתית.

 

מַחֲלָה

אולי יעניין אותך גם

עבירות צווארון לבן
כללי
מהן עבירות צווארון לבן?

עבירות צווארון לבן הן עבירות לא אלימות המבוצעות על ידי אנשים במסגרות מקצועיות או עסקיות. פשעים אלה כוללים בדרך כלל הונאה או פעילויות בלתי חוקיות

קרא עוד »