חיפוש

באילו מקרים ניתן לטעון להמתה בקלות דעת?

החל משנת 2019, נוספה לספר החוקים הישראלי עבירת ההמתה בקלות דעת. עבירת ההמתה בקלות דעת עודנה חדשה בנוף המשפטי הישראלי ונמצאת בהליכי עיצוב. עם זאת, ניתן כיום להצביע על מקרים בהם בית המשפט מרשיע בהמתה בקלות דעת. להלן נסקור מקרים אלו ונדע כיצד על נאשם לפעול במידה שהוגש כנגדו כתב אישום בעילת המתה בקלות דעת.

 

עבירות ההמתה בישראל

אדם גרם למותו של אדם אחר. מה ראוי שיהיה עונשו? התשובה היא, כמובן, תלוי. לא הרי רופא שניתח חולה והניתוח כשל כהרי אדם שירה בשונאו. שני אלו נבדלים הן במעשה שביצעו והן ביסוד הנפשי שעמד בבסיס המעשה שלהם. כדי להתאים את העונש ליסוד הנפשי ולנסיבות המקרה, קבע המחוקק הישראלי 4 עבירות המתה, הנבדלות זו מזו בעונשיהן וביסוד הנפשי העומד בבסיסן.

עבירות ההמתה בישראל

רצח בנסיבות מחמירות

עבירת ההמתה החמורה ביותר הקיימת בישראל, היא רצח בנסיבות מחמירות. העונש על עבירת רצח בנסיבות מחמירות הוא מאסר עולם, ומאסר עולם בלבד כלשונו של סעיף 301א לחוק העונשין. רצח שתוכנן מראש, למשל, ייחשב לרצח בנסיבות מחמירות.

רצח בנסיבות מחמירות

רצח

רצח, על פי החוק הפלילי בישראל, מוגדר כגרימת מוות בכוונה או באדישות. הוספת האדישות לעבירת הרצח הינה חידוש חקיקתי בישראל. העונש המקסימלי על עבירת רצח הינו מאסר עולם.

 

המתה באחריות מופחתת

החוק מכיר במצבים בהם מי שהמית אדם אחר היה נתון להתעללות מצד הנרצח. במצבים אלו, העונש יעמוד על 15 שנה לכל היותר.

 

המתה בקלות דעת

החוק יצר בשנת 2019, במסגרת הרפורמה בעבירות ההמתה, גם את עבירת ההמתה בקלות דעת. המתה בקלות דעת מוגדרת בסעיף החוק כך:

"הגורם למותו של אדם בקלות דעת, דינו – מאסר שתים עשרה שנים"

"קלות דעת – בנטילת סיכון בלתי סביר לאפשרות גרימת התוצאות האמורות, מתוך תקווה להצליח למנען".

אם כן, כאשר אדם נוטל סיכון בלתי סביר וגורם למותו של אדם אחר, הוא יורשע בעבירת ההמתה בקלות דעת. מה הם אותם מקרים שיוכרו כהמתה בקלות דעת?

 

נהיגה בשכרות

המקרה הקלאסי ביותר אשר מוכר כהמתה בקלות דעת, הוא המתה בתאונת דרכים כאשר הנהג נהג בשכרות. אדם שנוהג בשכרות נוטל על עצמו סיכון בלתי סביר ולכן אם יגרום למותו של אדם אחר, ייחשב למי שהמית בקלות דעת. עונשו של הנוהג בשכרות יכול לעמוד על 12 שנה, אך גזר הדין יכול גם להיות נמוך משמעותית. מכיוון שכך, פנו אל עו"ד תעבורה בחיפה אשר יגן עליכם בהליך ויפחית מעונשכם.

 

מקרים נוספים

ישנם מקרים נוספים שיוכרו כהמתה בקלות דעת. מנהל עבודה ששלח עובדים לגג, למשל, ללא מיגון מספק, יורשע בעבירה זו. ניתן לחשוב על מקרים נוספים רבים העומדים בקריטריונים שהוצגו.

 

לסיכום

לסיכום, המתה בקלות דעת הינה המתה שנגרמה עקב נטילת סיכון בלתי סביר. המקרה הקלאסי ביותר להמתה זו, הוא נהיגה בשכרות שגרמה להמתה.

באילו מקרים ניתן לטעון להמתה בקלות דעת?

אולי יעניין אותך גם

מַחֲלָה
כללי
יש לך מחלה? דע את זכויותיך!

המטלות והאתגרים של חיים עם מחלה יכולים להיות מעיקים ומתישים. מעבר לקושי הרפואי והנפשי, חולים רבים נאלצים להתמודד עם עול כלכלי כבד, ועם חוסר ידע

קרא עוד »
עבירות צווארון לבן
כללי
מהן עבירות צווארון לבן?

עבירות צווארון לבן הן עבירות לא אלימות המבוצעות על ידי אנשים במסגרות מקצועיות או עסקיות. פשעים אלה כוללים בדרך כלל הונאה או פעילויות בלתי חוקיות

קרא עוד »