חיפוש

תביעת קבלן השיפוצים שמעל וגנב את הכסף כך תעשו זאת נכון

חוק חוזה קבלנות תשל"ד 11974, מגדיר באופן ברור ובלתי ניתן לפרשנות את היחסים בין הקבלן מבצע העבודה, לבין מזמין השירות. על פי החוק האמור, הקבלן המבצע את השיפוצים חייב להשלים את העבודה על פי הנקוב בחוזה בין הצדדים. השלמת העבודה צריכה להתבצע במועד הקבוע מראש, וכן תוך ביצוע כלל העבודות והשיפוצים כפי שנקבעו והוגדרו בחוזה בין הצדדים.

ואולם יש מקרים, שבהם הקבלן איננו משלים את העבודה ולעתים כלל איננו מבצע אותה. במקרה הזה, החוק מתייחס לכך כאל עבירה פלילית אל הקבלן כאילו גנב את כספו של מזמין העבודה, אשר ניתן, אם ניתן לקבלן כמקדמה על חשבון העבודה. מהם התנאים שבהם יכול מזמין העבודה להתלונן כנגד הקבלן על גנבת הכסף שלו? כיצד יוכל מזמין העבודה להשיב לעצמו את הסכום שנגנב ממנו? בשורות להלן נעסוק בנושא המורכב הזה ונבהיר אותו עד תום.

 

חתימת חוזה בין הצדדים כבבסיס לתביעה

על מנת שלתביעה יהיה בסיס חוקי, חייב להתקיים הסכם בין הקבלן לבין מזמין העבודה. אף על פי שהחוק מתייחס גם להסכם בעל פה כהסכמה חוקית לכל דבר, הרי שקיומו של הסכם כתוב מסייע מאד , אם אחד מהצדדים לא עומד בהתחייבויות שלו.

לפיכך, על מנת שיהיה סיכוי למזמין העבודה להשיב לעצמו את הכסף שנמסר לקבלן השיפוצים, חייבים להתקיים שני תנאים: התנאי הראשון – קיומו של חזה חתום בין הצדדים, המציין בדיוק את סוג העבודה שצריכה להתבצע, ואת המועד הצפוי לסיום העבודה. בנוסף לחוזה, מזמין העבודה חייב לדרוש ולקבל קבלה עבור הסכום ששילם לקבלן שאמור היה לבצע את העבודה.

בהעדר קבלה, אם יתלונן מזמין העבודה על הקבלן, הוא עלול לשאת באשמה ביחד עם הקבלן. לצורך העניין, קבלה איננה פיסת נייר המעידה על קבלת הכסף, אלא קבלה או חשבונית מס / קבלה, המהווה מסמך חוקי שניתן להציג אותו לרשויות כגון מס הכנסה ומע"מ.

 

כיצד יכול משמין העבודה להשיב לעצמו את הכסף שנגנב

אם קבלן שיפוצים לקח כספי מקדמה או כספים אחרים על חשבון השיפוצים העתידיים ולא עמד בהתחייבויות שלו, יש מספר דרכים להשיב את הגניבה. דרך אחת – להזמין עבודת שיפוצים מקבלן אחר, ולתבוע את מלוא ההוצאות מהקבלן שסרח. עם זאת, מדובר בדרך מסובכת למדיי, ואין ביטחון מוחלט שהיא תצליח.

דרך נוספת היא הגשת תביעה כנגד הקבלן בבית המשפט לתביעות קטנות. בעת הגשת התביעה הזאת, מהווים חוזה השיפוצים וכן הקבלה עבור התשלום שנמסר לידי הקבלן, הוכחה מספקת להגשת תביעה.

אם הקבלן לא הגיש התנגדות ולא השיב לצביעה, בדרך כלל יגזור השופט לטובת התובע, והשבת הכספים, חלקה או כולה, תתבצע באמצעות ההוצאה לפועל. זאת, אם הקבלן איננו פועל להשבת הכספים מיזמתו.

ואולם על מנת להימנע ממצבים מהסוג המתואר לעיל, כדאי לבחור מלכתחילה קבלן שיפוצים מוכר ואמין, שיש לו ניסיון ומוניטין בביצוע עבודות שיפוצים. מומלץ גם לבחור קבלן רשום – כלומר בעל מקצוע הרשום בפנקס הקבלנים אצל רשם הקבלנים במשרד השיכון.

אולי יעניין אותך גם

בדיקה מקיפה
חוקים
המחיר האמיתי של הדירה

קניית דירה היא אירוע משמח לכל הדעות, פרק חדש בחייך מתחיל, אך האם שמת לב לדבר חשוב? היום יש להיזהר ולקחת בחשבון את כל ההוצאות

קרא עוד »
חדר בשיפוץ
מקרקעין
דמי היתר לרשות מקרקעי ישראל

במידה ואתם, כמו תושבים רבים אחרים במדינה, חוכרים ממנהל מקרקעי ישראל קרקע ותרצו לעשות שינוי בייעוד הקרקע או לבקש אישור מיוחד לגביה, חשוב שתכירו את

קרא עוד »
בניין רב קומות
מקרקעין
נדל"ן

עומד לרכוש נכס או למכור נכס? להשכיר או לשכור? מציעים לך עסקה במקרקעין? רכישת דירה מקבלן הנכס שלך הופקע? האם לרכוש או למכור נכס בדמי

קרא עוד »
מקרקעין
התחדשות עירונית בירושלים

תנופת הבנייה והפרויקטים אשר מתרחשים בעיר ירושלים בשנים האחרונות משנים את פני עיר הבירה ללא הכר, וגם אתם יכולים להצטרף לתנופה. התחדשות עירונית בעיר ירושלים

קרא עוד »