חיפוש

מה זה חוק "הפרגולות" ומהו אומר

חוק "הפרגולות" קיים כבר כמה שנים טובות אך עדיין לא כולם מודעים אליו, וחבל. חוק זה הוא בעצם תיקון 101 לחוק התכנון והבנייה והוא ידוע בכינוי שלו 'חוק הפרגולות'.

חוק הפרגולות קובע מתי יש צורך בהיתר בנייה ומתי תוכלו לקבל הקלות או פטור כאשר אתם מוסיפים לביתכם אלמנטים שונים כמו מחסן, פרגולה וכדומה.

הכוונה העיקרית בחוק היא בעצם לקצר את הבירוקרטיה המסורבלת והארוכה שהייתה קיימת עד כה כדי להוסיף אלמנטים פשוטים לחצר שלכם.

 

אלו מבנים ניתן להקים ללא היתר?

החוק אמנם מצמצם את הבירוקרטיה אך עדיין לא כל פרגולה או סגירת מרפסת ניתן להקים ללא היתר בנייה. במקרים מסוימים יש פטור מהיתר ודיווח, במקרים אחרים יש פטור רק מהיתר אך יש חובת דיווח ולפעמים אי אפשר להתחמק וחייב לבקש היתר בנייה.

 

נתרכז בכמה מהמבנים היותר שכיחים

 

פטור מהיתר בנייה לפרגולה

החוק קובע שהפטור ניתן בתנאי ששטח הפרגולה/מצללה לא עולה על 50 מ"ר או 1/4 משטח הקרקע עליו היא נבנית (הגדול מביניהם).

על הפרגולה להיות עשויה מחומרים קלים בלבד, ללא קירות ועם תקרה בנויה חלקית כך שהמרווחים מהווים לפחות 40% משטח התקרה.

הפרגולה יכולה להיבנות על הקרקע או על הגג אך לא על מרפסות הבניין. היא אינה חייבת להיות צמודה לבניין אך כן חייבת להיות בתוך קווי הבניין המותרים.

במקרה ורוצים לבנות פרגולה שלא עומדת בתנאים אלו יש צורך בהיתר בנייה. אך בכל מקרה יש צורך בחובת דיווח של עד 45 ימים ממועד ביצוע העבודה.

 

פטור מהיתר על התקנת מזגן/ דוד שמש

על פי החוק הפטור להתקנת המערכת ניתן רק במקרים הבאים:

  • המערכת תוקם רק באזור שהוגדר לכך בהיתר הבנייה הראשי של הבניין.
  • המערכת תוקם כשהיא מוסתרת באזור הכביסה שנקבע בהיתר הבנייה של הבניין או על גג הבניין.
  • אם אלו לא אפשריים. המערכת תוקם על קיר חיצוני של הבניין, אך על קיר שאינו פונה לרחוב.

בכל מקרה על המערכת לעמוד גם בחוק למניעת מפגעים (מניעת רעש) ובתקנות לרעש בלתי סביר.

התקנת דוד שמש פטורה מהיתר בתנאי שנפח הדוד אינו עולה על 220 ליטרים והא מותקן במקום הנקבע בהיתר הבניין או במקום מסתור על הגג.

 

קירוי חנייה/סככת צל

החוק קובע שכדי להיות זכאי לפטור על הסוכך להיות עשוי מבד שמגן מפני מזג האוויר, הוא יכול להגן גם מפני גשם בתנאי שהמשקל שלו לא עולה על 3.5 ק"ג למטר רבוע. הכוונה כאן היא לבנייה בעזרת חומרים קלים – ברזנטים ולא לבנייה קבועה. בנוסף, על גובה סככת הצל לא לעלות על 3 מטרים.

 

סגירת מרפסת

אמנם אין פטור מהיתר בנייה עבור סגירת מרפסת אך כללנו אותו ברשימה מכיוון שזה הליך די נפוץ ובמקרים של סגירת מרפסת בעזרת בנייה מחומרים קלים, ניתן לעשות זאת במסגרת הליך מקוצר שמאפשר לכם לחסוך הרבה מאוד זמן.

מרפסת

 

אולי יעניין אותך גם

בדיקה מקיפה
חוקים
המחיר האמיתי של הדירה

קניית דירה היא אירוע משמח לכל הדעות, פרק חדש בחייך מתחיל, אך האם שמת לב לדבר חשוב? היום יש להיזהר ולקחת בחשבון את כל ההוצאות

קרא עוד »
חדר בשיפוץ
מקרקעין
דמי היתר לרשות מקרקעי ישראל

במידה ואתם, כמו תושבים רבים אחרים במדינה, חוכרים ממנהל מקרקעי ישראל קרקע ותרצו לעשות שינוי בייעוד הקרקע או לבקש אישור מיוחד לגביה, חשוב שתכירו את

קרא עוד »
בניין רב קומות
מקרקעין
נדל"ן

עומד לרכוש נכס או למכור נכס? להשכיר או לשכור? מציעים לך עסקה במקרקעין? רכישת דירה מקבלן הנכס שלך הופקע? האם לרכוש או למכור נכס בדמי

קרא עוד »
מקרקעין
התחדשות עירונית בירושלים

תנופת הבנייה והפרויקטים אשר מתרחשים בעיר ירושלים בשנים האחרונות משנים את פני עיר הבירה ללא הכר, וגם אתם יכולים להצטרף לתנופה. התחדשות עירונית בעיר ירושלים

קרא עוד »