חיפוש

המחיר האמיתי של הדירה

קניית דירה היא אירוע משמח לכל הדעות, פרק חדש בחייך מתחיל, אך האם שמת לב לדבר חשוב? היום יש להיזהר ולקחת בחשבון את כל ההוצאות הנלוות למחיר הדירה מפני שכפי שמתברר – המחיר הנקוב של הדירה הוא לא המחיר הסופי אותו תאלץ לשלם.

לקנות דירה בישראל כיום היא משימה לא קלה בכלל בפני עצמה; מחיר הדירות רק עולה משנה לשנה, הצעירים לא מפסיקים להתלונן, ובצדק, על יוקר הדיור ואי האפשרות לקנות דירה ובניגוד הגמור לכך, אלו שקנו דירות בעבר  -רק ממשיכות ליהנות ולהתעשר מעלייה זו. כאשר היום שואלים את השאלה –כמה עולה דירה? (כמה נמכרה דירת 5 חדרים בהוד השרון?) נשמע שזוהי שאלה כל כך שטחית שמבוססת על מספרים המתנוססים על עמוד מסוים, אך זהו לא המצב. בעולם הכלכלי של היום ישנן הוצאות רבות, את חלקן אנו יכולים לצפות מראש וחלקן אינן צפויות כלל כמו צינור מים שמתפוצץ המשליט טרור על כל הדירה או פנצ'ר במכונית – אלו הן עלויות נוספות שמצטברות על פני המחיר ההתחלתי של הרכב או הדירה ששילמנו עליהם מלכתחילה. אך, בעוד אנו לא יכולים להתכונן מפני הפתעות מסוג זה, יש דברים שאכן  ניתן להתכונן אליהם מרוב כמו למשל לחשב את מחירה האמיתי של דירתכם בהתייחס להוצאות הצפויות מראש בלבד, המהוות את עיקר ההוצאות. בנוסף להוצאות מהסוג הזה ישנן הוצאות נלוות שיש לקחת בחשבון כמו חשמל, מים וגז. כמו כן, יש להוסיף הפרשי הצמדה למדד המחירים לצרכן או מדד תשומות הבניה עד סיום כל התשלומים.

דירה חדשה

ההוצאות הצפויות

באשר להוצאות הצפויות: למחיר הדירה המקורי תצטרכו להוסיף כמה פרמטרים –  מס רכישה, דמי טרחה לעורכי דין ומתווכים, אגרות, תשלומים לבנק בגין לקיחת משכנתא, ביטוח דירה, וכמובן עלות מעבר הדירה. אז לאחר לקיחת נשימה קלה, כעת ניתן לשאול את עצמכם: כמה באמת תעלה לכם דירת החלומות שלכם? העלויות הנוספות, מעין אלה שהזכרנו למעלה, משמעותיות ביותר בכך שהן יכולות להגיע  עד ל15 אחוזים ממחיר הדירה, ובמקרים מסוימים אף יותר. אך אל תשכחו, אם לרגע חשבתם שמחיר הדירה יקר יותר מכפי שציפיתם לו בהתחלה, אם ברצונכם גם לשפץ את הדירה, העלויות יעלו בהתאם.

מס רכישה

לאחר שמפלס הלחץ קצת עלה, תנו לנו לעשות קצת סדר ולהסביר לכם, שלב אחרי שלב, על מה אתם צריכים לשים דגש ואיך לחשב נכונה את מחיר הדירה האמיתי שלכם, ולא רק זה המופיע על שטר הבעלות. נתחיל במס רכישה; מדובר על מס שיש לשלם למדינה כאשר כל אדם באשר הוא רוצה לרכוש נכס. שיעורי המס משתנים לפי שווי הנכס ומתעדכנים כל 3 חודשים לפי שינויים המתקבלים במדדי שירותי הדיור. חשוב לדעת, ישנן הטבות והקלות שונות באשר למס זה, מומלץ מאוד לבדוק האם אתם זכאים להם.

שכר טרחה לעורכי דין ומתווכים

הדבר השני, שכר טרחה לעורכי דין ומתווכים. בשלב זה כולנו מבינים עד כמה מדובר בעסק יקר כאשר זה מגיע לדירה. בהתאם לכך, מכיוון שרכישת דירה היא כנראה העסקה הכי גדולה יקרה שתעשו בחייכם, קונים רבים נוטים להשתמש בשירותיהם של עורכי דין מיומנים ששמים לב לפרטים הקטנים המצויים בכל חוזה על מנת לשמור על האינטרסים שלהם ועל ידם על העליונה. כמה ששירות זה חשוב על מנת שלא ינתקם בקונים בהמשך, גם הוא, בהתאם לשירותים אחרים הקשורים לדירה, עולה לא מעט כסף. לעיתים קרובות, עלות שכר הטרחה לעורך הדין המטפל בעסקת החוזה של קניית הדירה עומד על כחצי אחוז ונע עד לשני אחוזים משווי הדירה. במידה והחלטתם להיעזר בשירות של תיווך דירות, כנראה שאחוזים אלו יעלו, בהתאם למצב השוק, למצב הדירה ומידת האסרטיביות שלכם לחסוך בכסף.

משכנתא

הבא בתור, הדבר שכולנו חרדים לו וילווה אותנו במרבית חיינו, לא אנו לא מדברים על הפרטנר הזוגי אלא על המשכנתא. רוכש דירה שאין לו יכולת לרכוש את הדירה בכוחות עצמו עם הון עצמי משלו, יצטרך להיעזר רבות, כמו הרוב המוחלט בישראל, במימון הדירה הקנויה בעזרת לקיחת משכנתא. כנהוג בשוק ההלוואות הבינלאומי, על כל הלוואה קיימת ריבית – וכך גם על המשכנתא. ככל שתיקחו הלוואה גדולה יותר על מנת לכסות את שווי הדירה, כך גם הריבית שאותה תאלצו לשלם לבנק תעלה בהתאם. בנוסף לכל, אל לנו לשכוח שגם הבנק לא חף מרצון למשוך מאיתנו כמה שקלקלים נוספים בגין פתיחת תיק בבנק, תשלום לשמאי שיעריך את שווי הנכס החדש שלנו, רכישת פוליסת ביטוח חיים וביטוח לנכס.

מעבר הדירה

מוכנים? הגענו לרגע הגדול – מעבר הדירה. גם הוא, בהתאם לכל ההוצאות הנהדרות שפירטנו עד עכשיו, שבהחלט לא מקלות על ביצוע מעבר דירה זה, מצריך מאיתנו הוצאה כספית לא מבוטלת. עלות ההובלה יכולה להגיע היום לאלפי שקלים, תלוי במידת המשקל והציוד שמצוי ברשותכם ומידת המרחק בין היעדים. זוכרים את השיפוץ שדיברנו עליו בהתחלה? אז אם החלטתם על שיפוץ כולל של הדירה, אל תשכחו שקניית טלוויזיה עם מסך רחב יותר או ריהוט נוח יותר ובריא – גם עליהן חלות ההוצאות הלא קטנות הללו. עצה קטנה מאיתנו, אם כבר קבעתם תקציב משוער למעבר הדירה, עדיף שתעלו אותו בכמה אחוזים לאחר שיפוצים קטנים פה ושם שיצטברו לסכום לא מבוטל, עליו גם תצטרכו לשים את הדעת.

בסופו של דבר,

כפי ששמנו לב לאחר שמנינו את כל ההוצאות הנלוות שעלולות, וכנראה יתווספו, לקניית הדירה שלכן, הבנו כי עסקה לרכישת דירה לעולם לא מסתיימת בעלות הנכס בלבד, אלא יש להתחשב בכל כך הרבה גורמים אחרים שיכולים לעלות לנו והרבה. התכנון של תקציב הדירה הוא חשוב מעין כמוהו למניעת הסתבכויות כלכליות בהמשך , הן מול המוכר או הבנק עצמו, ומעבר נעים יותר וקל יותר. אם אתם רוצים לחיות "חיי מותרות" עם כבלים, מזגן או מוצרי עיצוב שונים לבית, ראוי לתכנן אסטרטגית פתרון מתאים, המתאים לכל הדעות, והכי חשוב – המתאים כלכלית לכיס שלכם.

אולי יעניין אותך גם