חיפוש

עומד לקבל ירושה? הכתבה הזאת בשבילך

צו ירושה, ביטול צו ירושה, צוואה בכתב, צוואה בעל פה, עזבון, מנהל עזבון. המושגים האלו הם רק טעימה מהדברים שאתם עלולים להיתקל בהם ביום בו תקבלו ירושה. התעסקות משפטית היא אף פעם לא דבר פשוט, בטח לא בזמנים הקשים הללו, ימים ספורים אחרי שאיבדתם את יקירכם. אנחנו פה כדי לעשות קצת סדר בדברים.

המקרים הפשוטים ביותר הם כמובן המקרים שבהם המנוח הותיר צוואה מסודרת בכתב, חתומה על ידי עורך דין, כזאת שאין עליה עוררין. אך מה לעשות, יום המוות בדרך כלל לא ידוע מראש, ולא כולם מספיקים להתכונן אליו. מה עושים עם המנוח לא הותיר צוואה? במקרה כזה יוצא צו ירושה.

 

מה זה צו ירושה?

צו ירושה מוצא על ידי הרשם לענייני ירושות על פי בקשת היורשים. הצו מצהיר על זכויות היורשים בנכס כך שיוכלו לחלק ביניהם את העזבון. הצו לא מוצא באופן מיידי. לאחר שמוגשת הבקשה הרשם מפרסם אותה ונותן זמן מוגדר להגשת התנגדויות.

 

מי יכול להגיש התנגדות? באיזו עילה?

בעיקרון כל אדם יכול להגיש התנגדות. העילות הנפוצות הן טענה שהמנוח כן השאיר צוואה, טענה ליורשים נוספים, או טענה שאחד היורשים המופיעים בצו אינו זכאי לירושה. אם מוגשת התנגדות מובא העניין לפתחו של בית המשפט לענייני משפחה והוא מכריע מה יעלה בגורלה. לאחר שמסתיים התהליך מוציא הרשם צו ירושה סופי.

 

ביטול צו ירושה

הוצאת צו ירושה זה צעד משמעותי, אך לא תמיד זהו סוף הדרך. מה קורה במקרים בהם מתגלה צוואה של המנוח לאחר זמן? האם לא ניתן משקל לרצונו של המנוח? או במקרים בהם פתאום, כמה שנים לאחר פטירת המנוח, מגלים יורש נוסף? האם הוא לא יהיה זכאי לחלקו הצודק ברכוש? בדיוק בשביל מקרים כאלה נותן החוק הישראלי אפשרות להגיש בקשה לביטול או לתיקון צו ירושה.

 

מתי תתקבל בקשה לביטול צו ירושה?

ניתן להגיש בקשה לביטול או לתיקון צו ירושה גם שנים לאחר שהוצא. הכול תלוי בנסיבות העניין ובתום ליבו של המבקש. ככל שהשיהוי בין הוצאת הצו להגשת הבקשה גדול יותר כך יהיה על מגיש הבקשה נטל הוכחה גדול יותר. יהיה עליו להראות שהוא לא היה יכול לדעת את השינוי בנסיבות מוקדם יותר, שהוא פעל במהירות האפשרית ברגע שנודע לו או שהייתה לו סיבה מוצדקת להשתהות, ושכל פעולותיו נעשות ביושר ובתום לב. שאלת השיהוי היא חשובה מאוד ועלולה להכריע את בכף בעניין הבקשה. לכן אם גיליתם דבר מה חדש, שעשוי לשנות את צו הירושה של יקירכם, כדאי לפעול במהירות האפשרית. ככל שתפעלו בזריזות רבה יותר כך תחסכו לעצמכם זמן שיפוטי יקר ותעלו את הסיכויים להצלחת המהלך.

 

לסיכום

עניינים משפטיים מלווים אותנו מרגע הלידה ועד רגע המוות, ותמיד כדאי להגיע אליהם מוכנים. אל תחכו למקרה בו חלילה ילך לעולמו אחד מיקירכם כדי ללמוד את העניינים המשפטיים הכרוכים בצוואה, אז זה כבר עלול להיות מאוחר מידי.

לפרטים נוספים פנו לעורך דין הלנה שמחי

חוק משפט

אולי יעניין אותך גם

בגידה
משפחה
התנהגות מוזרה של בן הזוג

התנהגות מוזרה של בן הזוג יכולה להעיד במקרים מסוימים על בגידה. כיצד תוכלו להגיע לחקר האמת? להלן המדריך המלא.   התנהגות מוזרה של בן הזוג

קרא עוד »