חיפוש

שעות סיוע לילד עם מוגבלות – מה מגיע לפי החוק?

החוק מאפשר להורה של ילד עם מוגבלות, שעומד בתנאי זכאות מסוימים, להיעדר מהעבודה לצורך "סיוע אישי", על חשבון המעסיק.

במקרים כאלה, העובד מקבל תשלום כאילו עבד בעת ההיעדרות והזכאות היא עבור עד 52 שעות בשנה

זכאות להיעדרות מהעבודה על חשבון ימי מחלה או ימי חופשה צבורים היא כלי שמסייע להמון הורים של ילדים עם צרכים מיוחדים ובגילאים שונים. לפי החוק בישראל למשל, הורה של ילד עם מוגבלות זכאי להיעדר מהעבודה כדי לתת לו "סיוע אישי". אם ההורה והילד עומדים בתנאי הזכאות, המשמעות היא שהתגמול עבור אותן שעות של סיוע אישי יהיו על חשבון המעסיק. במילים אחרות, הורי הילדים יכולים להמשיך לקבל תשלום כאילו עבדו בעת ההיעדרות.

 

לכמה שעות בשנה מותר להיעדר?

החוק נכון להיום קובע שעובדים במשרה מלאה זכאים להיעדר לצורך שעות סיוע לילדים שלהם בסך של עד 52 שעות בשנה. במידה ומדובר על עובד במשרה חלקית, מבצעים חישוב של השעות לפי הממוצע החודשי של שעות העבודה של העובד ברבע בשנה שבה עבד בהיקף הכי גדול מתוך 12 החודשים שקדמו למועד ההיעדרות הראשון.

 

האם מדובר בתוספת של שעות לשכר?

מה שמגיע להורים על פי החוק זה מימוש של שעות סיוע על פי היקף העבודה שלהם. מנגד, לא מדובר בתוספת של שעות לשכר – אלא רק באפשרות להיעדר בהיקף הזה. לכן, השעות המוקצות לכל שנה קלנדרית הן בנפרד ולא ניתן לצבור אותן משנה לשנה. מנגד, הזכות הזו של 52 שעות עומדת לכל אחד מההורים ולכן לרשות התא המשפחתי עומדות 104 שעות כאלה על חשבון המעסיק.

 

מה לגבי ימי מחלה?

סוגיה אחרת ולא פחות מורכבת שקשורה בעקיפין לנושא של שעות סיוע לילד עם מוגבלות עוסקת בימי מחלה. כאן, החוק קובע שהורים לילדים עם מוגבלות שיש להם ותק של שנה מינימום באותו מקום עבודה, יהיו רשאים להיעדר ממקום העבודה שלהם עד 18 ימים בשנה לצורך סיוע אישי. במקרים אלו, ההיעדרות היא על חשבון ימי המחלה או על חשבון ימי החופשה של ההורים – לפי הבחירה שלהם. כמו כן, הזכות הזו חלה גם על ההורים הביולוגיים, גם על אפוטרופוסים של הילד וגם על הורי אמנה.

 

עם מי מתייעצים?

מכל האמור לעיל אפשר להבין את הסוגיות השונות שעולות מתוקף החוק המגן גם על ילדים בעלי מוגבלויות וגם על ההורים שלהם. החוק מצד אחד מאפשר להורים לנצל שעות סיוע וימי מחלה, אך מצד שני הוא קובע עבור כל הגורמים המעורבים פרמטרים שונים שבהם הם צריכים לעמוד. לכן, חשוב להתייעץ עם בעלי מקצוע שמגיעים מהתחום. התייעצות כזו מאפשרת להורים לקבל סיוע ולוודא שכל הזכויות שלהן מתממשות על פי הקבוע בחוק.

 

שופט

אולי יעניין אותך גם