חיפוש

רשלנות רפואית: כך תדעו אם ישנה עילה להגשת תביעה

תביעות רשלנות רפואית טומנות בחובן השלכות ומורכבויות משמעותיות. ראשית, תביעות משפטיות המוגשות בשל רשלנות רפואית, עשויות להיות ממושכות ולהצריך היכרות עם טרמינולוגיה רפואית ומשפטית מיוחדת, כדי להוכיח את צדקת התובעים. בנוסף לכך הן נוטות לגרור עלויות גבוהות עבור מגישי התביעה.

על כן, התייעצות מקדימה עם עורך דין לענייני רשלנות רפואית, היא חיונית כדי לקבוע אם יש סיבה מוצדקת להגשת תביעה ולהבין את התהליך והעלויות הפוטנציאליות שלו. בשורות הבאות נספק הכוונה כללית להורים ששוקלים להגיש תביעת רשלנות רפואית: כך תדעו אם ישנה עילה להגשת תביעה ותוכלו להתקדם במידת הצורך להתייעצות פרטנית עם עורך דין שילווה אתכם בתהליך.

 

במקרה פגיעה מרשלנות רפואית: כך תדעו אם ישנה עילה להגשת תביעה

בניגוד למה שנהוג לחשוב, ההגדרה המשפטית של רשלנות רפואית, מספקת קווים מנחים ספציפיים כדי לקבוע אם המקרה מהווה בסיס לגיטימי להגשת תביעה נזיקית שבצידה פיצוי כספי לתובעים. אולם למרות שניתן להעריך עצמאית אם יש הצדקה להגשת תביעה עקב רשלנות רפואית, הערכת סיכויי ההצלחה בתיק וההמלצה הסופית לתבוע, יכולות להגיע רק מעורך הדין המנהל את התיק.

עורך דין מנוסה בתיקי רשלנות רפואית הוא בעל הכלים לבחון את השתלשלות העניינים במקרה הנדון, הפעולות החריגות שננקטו בידי הגורמים הרפואיים שמרשו בא במגע עמם, והנזק הנובע מכך. התייחסות לכל הרכיבים הללו, היא חיונית כדי לקבוע אם יש עילה להתקדם להגשת תביעה.

 

זיהוי עילות פוטנציאליות להגשת תביעות רשלנות רפואית

הכרת העילות הפוטנציאליות שיכולות להצדיק הגשת תביעת רשלנות רפואית היא חיונית, משום שהסתמכות אך ורק על תחושות סובייקטיביות של עוגמת נפש אינה מספיקה מבחינה משפטית ונזיקית. כדי להבין אם באמת יש מקום להגיש תביעת פיצויים, יש צורך לבחון באובייקטיביות את פרטי המקרה ולזהות אם התרחשו בו אחד או יותר מן המחדלים הבאים:

  • אבחנה שגויה / אבחנת שווא / אבחון מצב רפואי אחר במקום הבעיה הקיימת בפועל.
  • איחור באבחון הפוגע בסיכויי ההחלמה ו/או גורם לנזק בלתי הפיך.
  • טיפול מיותר הגורם לנזק.
  • מינון לא תקין של תרופות.
  • הטיפול ניתן ללא הסכמה מדעת של המטופל.
  • פעולות כירורגיות שבוצעו ברשלנות.
  • רשלנות רפואית במהלך ההריון, הכוללת נזק שנגרם במהלך ההריון או הלידה לאם ו/או ליילוד.
  • נזק כתוצאה מטיפול שיניים.
  • ועוד

לאחר עיון ברשימה זו, אנשים רבים מגלים כי בניית תיק ראיות מוצק לטובת תביעת רשלנות רפואית היא מורכבת. עם זאת, המטרה היא להבהיר באילו סוגי נסיבות קיימת עילה משפטית לדרישת פיצויים. בכל מקרה, לפני נקיטת כל פעולה משפטית, יש לפנות להדרכה של עורך דין נזיקין שיוכל לספק הנחיות מדויקות כיצד לנהוג מבלי לסכן את סיכוייכם לקבל פיצויים והכרה בעוולות שנעשו כלפיכם לכאורה.

 

הקריטריונים המאפשרים לבדוק אם ישנה עילה להגשת תביעת רשלנות רפואית

מספר קריטריונים יכולים לעזור לקבוע אם התרחשה רשלנות רפואית במקרה הנדון:

  • קיום פעולה רשלנית: יש להוכיח כי התקיימה פעולה רשלנית המעידה על חריגה מסטנדרטים של רופא סביר. לא כל טעות בשיקול הדעת בהכרח תיחשב לרשלנות רפואית. רשלנות מתרחשת כאשר אנשי מקצוע בתחום הבריאות אינם מצליחים לעמוד בסטנדרטים ובנהלים המקובלים, ובוגדים בחובתם להבטיח את בטיחות המטופל ורווחתו.
  • היקף הנזק: כדי לבסס טענת רשלנות רפואית, מידת הנזק שנגרם למטופל חייבת להיות משמעותית. הנזק יכול להיות זמני או קבוע, פיזי או רגשי, אך הוא חייב להשאיר השפעה מתמשכת או משמעותית על הנפגע. נזק קל או משני עשוי שלא להספיק כדי לשכנע את בית המשפט בקיומו של קשר ישיר לפעולה הרשלנית ולהצדיק פיצוי.
  • קשר סיבתי: במהלך המשפט על עורך הדין שמייצג את התובע/ת להוכיח קשר ישיר בין הנזק שנגרם למטופל לבין הפעולה הרשלנית. זה יכול להיות מאתגר, במיוחד במקרים של מחלות מורכבות כמו סרטן, שבהם התקדמות המחלה יכולה להתרחש ללא פעולה רשלנית. כדי לבסס את הקשר, על עורך הדין לאסוף חומר רפואי ומקצועי, להתחקות אחר השתלשלות האירועים ולספק חוות דעת מרופא מומחה התומכת בטענות מרשו למחדל רפואי.

 

על הכדאיות והעלות של פעולה משפטית במקרי רשלנות רפואית

מעבר לקיומה של עילה להגשת תביעה, לשיקולים כלכליים תפקיד מכריע בקבלת ההחלטה לעשות כן. תביעות רשלנות רפואית דורשות לרוב זמן הכנה רב ומומחיות מיוחדת, מה שהופך אותן ליקרות עבור התובע. חוות דעת של מומחים נחוצות לרוב בתיקים אלו, אך עשויות להיות כרוכות בתשלום גבוה מכיוון שמומחים עשויים להסס להעיד נגד עמיתיהם.

אולם למרות ההוצאות הכרוכות בטיפול המשפטי בתיקים אלו, חשוב לזכור שהצלחה בתביעה מביאה לרוב לתשלומי פיצויים משמעותיים.

 

רשלנות רפואית: כך תדעו אם ישנה עילה להגשת תביעה – סיכום

התייעצות עם עורך דין רשלנות רפואית חיונית על מנת לקבוע האם יש עילה לתביעה משפטית בעקבות חשד למחדל רפואי ומהם סיכויי ההצלחה של התובעים בתביעה מסוג זה. למרות שהתשובה לא תמיד ברורה, עורכי דין מנוסים, יכולים לעזור לחבר בין שלושת הקריטריונים המרכזיים הנדרשים להוכחת רשלנות רפואית – פעולה רשלנית, נזק משמעותי וקשר סיבתי ישיר בין שני הגורמים הראשונים – ובכך להגדיל את סיכויי ההצלחה בתיק.

אם אתם סבורים כי ילדכם נפגע מרשלנות רפואית ורוצים לדעת האם יש לכם עילה להגשת תביעה נזיקית ודרישת פיצוי כספי בעקבות זאת – כדאי לדעת כי עמותת קול הזכויות מספקת ייעוץ והכוונה למציאת הגורמים המשפטיים שיוכלו לסייע לכם בנושא.

קול הזכויות מעמידה לרשות משפחות עם ילדים בעלי מוגבלויות, גם שירותי ליווי בתהליך למימוש זכויות ילדים עם צרכים מיוחדים או זכויות הורים לילדים עם צרכים מיוחדים. פנו  לצוות היועצים שלנו כבא היום ונוכל לכוון אתכם למציאת הגורמים המקצועיים הרלוונטיים עבורכם. אנו כאן עבורכם!

 

שאלות ותשובות

האם צריך עורך דין רשלנות רפואית כדי לדעת אם ישנה עילה להגשת תביעה?

רשלנות רפואית היא תחום משפטי מורכב ומסובך שלעיתים דורש ראיות מהותיות שעשויות להיות מאתגרות להשגה. עורך דין רשלנות רפואית מיומן ומנוסה בטיפול בתיקים מסוג זה, לרוב יהיה בעל היכרות מעמיקה עם מערכת המשפט ויכולת לנווט את התביעה בצורה יעילה. התקשרות עם עורך דין כזה מגדילה את הסיכוי לקבלת הפיצוי המקסימלי האפשרי עבור נזקי המטופל ומלכתחילה – חיונית לאומדן קיומה של עילה להגשת תביעה וסיכויי ההצלחה בה.

 

מה צריך להוכיח בתביעת רשלנות רפואית?

במקרה של טענה לרשלנות רפואית, על התובע להוכיח שהתקיימו במקרה שלו שלושה יסודות מרכזיים: נזק בהיקף משמעותי, התרחשות מעשה רשלני של הגורם הרפואי שמעורב היה בטיפול בו וקשר הסיבתי בין הנזק לבין הפעולה הרשלנית. לביסוס קשר סיבתי זה יש חשיבות מכרעת להצלחת התביעה ולקבלת הפיצוי בעקבותיה.

 

האם כל טעות בשיקול דעתו של רופא נחשבת לרשלנות רפואית?

לא, לא כל טעות בשיקול דעתו של רופא נחשבת אוטומטית לרשלנות רפואית. רופאים, כמו כל אחד אחר, יכולים לעשות טעויות. עם זאת, טעות תיחשב לרשלנות רפואית אם היא חורגת מהנהלים והסטנדרטים שמצופה מגורם רפואי מוסמך לעמוד בהם. בית המשפט מעריך האם פעולותיו של הנתבע, עומדות בקנה אחד עם מה ש"רופא סביר" היה עושה בנסיבות דומות.

 

האם כדאי להגיש תביעת רשלנות רפואית?

ההחלטה על הגשת תביעת רשלנות רפואית תלויה בגורמים כמו היקף נזקי המטופל, אופי הפעולות הרשלניות של הגורם הרפואי והיכולת לבסס קשר ישיר בין הנזקים לרשלנות. אם מתקיימים שלושת הפרמטרים הללו, לרוב יומלץ להמשיך בתביעה בעצת עו"ד, שכן קיים סיכוי גבוה לאישורה, שיכול להביא לפיצוי על הנזק שנגרם למטופל.

רשלנות רפואית

אולי יעניין אותך גם

תביעות רשלנות רפואית
עורך דין רשלנות רפואית
3 כללים לתביעות רשלנות רפואית

תביעות רשלנות רפואית הינן נפוצות במיוחד בישראל וכדי להצליח בהן יש לפעול באופן נכון ומדויק. תביעה שאינה מוגשת כראוי ואינה מושתת על היסודות המשפטיים והעובדתיים

קרא עוד »