חיפוש

קבלת דירה בירושה

אזרחים רבים מקבלים דירה בירושה מקרוב משפחה ועליהם לבצע את כל התהליכים הבירוקרטיים כדי שנכס זה יירשם על שמם.

 

הליך של קבלת דירה בירושה

אם מדובר במקרה שבו הנפטר השאיר צוואה מסודרת ומפורטת ובו רשום שמו של היורש הספציפי הקושר אותו עם דירה מסוימת על פי הכתובת, חלקה ותת חלקה. עורך דין אלעד בן מבצע את הליך הרישום בלשכת הטאבו המחוזית. כיוון שירושה זו אינה אירוע מס, עורך הדין מודיע לגורמים הרלוונטיים שמדובר בהליך של קבלת דירה בירושה ולכן היורש אינו אמור לשלם מס שבח שהוא בדרך כלל בגובה של % 25 מערך הרווח ההוני של מכירת הנכס.

אם השווי הכספי של הדירה הוא עד 4,603,000 ש”ח (מעודכן לשנת 2023), יש פטור מלא מתשלום מס שבח. אך אם היא שווה יותר, יהיה על היורש לשלם מס שבח רק עבור ההפרש הכספי בין מחיר זה למחיר המלא של הנכס, כמו לדוגמה עבור כ – 500,000 ₪.

עורך דין אלעד בן

קבלת דירה ללא צוואה

אם אדם הלך לעולמו ולא השאיר צוואה מפורטת, כל נכסיו וממונו מתחלקים באופן שווה בין היורשים החוקיים. מחצית מועברת לבן או לבת הזוג שלו והמחצית השנייה מתחלקת באופן שווה בין ילדיו, כמו לדוגמה לארבעת ילדיו באופן זהה. כדי לבצע הליך זה יגיש עו"ד אלעד בן בקשה לקיומו של צו ירושה ובהתאם לחוק לאחר קבלת צו זה, אפשר יהיה לבצע את החלוקה בפועל ולרשום את המקרקעין על שמו של בעל הנכס.

אם עקב סיבות מסוימות אחד היורשים מכריז שהוא מסתלק מהירושה, הוא חותם על מסמך המעיד על כך וכל הנכסים והממון מתחלקים רק בין היורשים האחרים, על פי אותה צורת חלוקה שנקבעה בחוק.

דירה בירושה

התניות לקבלת דירה במתנה בירושה

החוק קבע כמה התניות שרק אם הן קיימות, יוכל היורש לקבל דירה בירושה ללא תשלום מס שבח, כמו לדוגמה:

  • הנפטר היה הבעלים של דירה זו במשך שנה וחצי במינימום לפני שהלך לעולמו.
  • עבור הנפטר זו הייתה דירתו היחידה ולא היו לו דירות נוספות או זכויות בדירות אחרות כאשר הלך לעולמו.
  • אם מדובר במבנה מוכן למגורים שלא נמצא בהליך של התחדשות עירונית, כמו פינוי בינוי או תמ"א 38 .
  • ערך הדירה הוא עד הגבול שהותר לכך בכל שנה.
  • מעל מחצית משטח הדירה שימש למגורים בארבע השנים שקדמו לקבלת הירושה או לחלופין לפחות בשמונים אחוז מהזמן מאז רכישתה היא שימשה למגורים.
  • קבלת דירה בירושה ללא תשלום מס שבח מתרחש בקרבה משפחתית כמו בת זוג או בן זוג, ילדה או ילד, נכדה או נכד וגם אם מדובר בבני הזוג של אחד מהם.

 

קבלת הכוונה מקצועית

קבלת דירה בירושה אינה עניין של מה בכך ולכן יש לבצע זאת באמצעות ליווי וייעוץ משפטי מקצועי של עו"ד אלעד בן שהוא מומחה בתחום זה.

אם אדם קרוב שלכם נפטר ויש לטפל בנושא הירושה, אתם מוזמנים לשוחח אתי כדי לקבל הכוונה נכונה של התהליך כדי להבין מהן דרכי הפעולה, אילו פעולות יש לבצע בשלבים הראשונים ובשלבים המאוחרים, אם קיימת צוואה וגם אם היא לא קיימת ואם הדבר כרוך בעלויות של מס שבח או שהעסקה לאור שווי הנכס וקריטריונים נוספים, פטורה ממס שבח.

דירה בירושה

אולי יעניין אותך גם

רצון אחרון וצוואה
עורך דין צוואות וירושות
כל מה שחשוב לדעת על צוואה

עריכת צוואה היא צעד חשוב ומשמעותי בתכנון העתיד האישי והמשפחתי שלכם. צוואה מאפשרת לכם לקבוע מראש את אופן חלוקת הרכוש והנכסים לאחר הפטירה, בהתאם לרצונותיכם

קרא עוד »