חיפוש

מהם תפקידיו של עורך דין מסחרי?

לעיתים נדמה לאנשים כי מרוב מינוחים משפטיים וסוגים שונים ומשונים של ענפי משפט, הכל נשמע אותו דבר.

עורך דין מסחרי לעומת עורך דין לחברות, שוק הון לעומת מיזוגים ורכישות ועוד הבחנות רבות ונוספות, נשמעות כשפה זרה לאנשים רבים.

במאמר שלפניכם ננסה לעשות קצת סדר בדברים, ולדון בתפקידיו השונים של עורך דין מסחרי.

 

מה זה בכלל משפט מסחרי?

עורך דין מסחרי עוסק בתחומים רבים. התחום המסחרי הינו למעשה כל ענף משפט אשר עוסק בתחומים מסחריים-עסקיים, ובין היתר, הוא עוסק בתחומים של דיני מסחר, דיני חברות, דיני ניירות ערך ושוק הון, מיזוגים ורכישות, הייטק והון סיכון ועוד תחומים רבים נוספים. בנוסף, כיוון שהעולם העסקי הינו מאוד דינמי ומשתנה בקצב מהיר, נוצרים ונולדים ענפי משפט חדשים ועימם עורכי דין בתחומים חדשים, כדוגמת עו"ד אופנה, עו"ד לענייני טכנולוגיה ורגולציה, ועוד.

לסיכום, ניתן לומר שעולם המשפט יכול להיות מורכב ומסובך מאוד, וכל תחום עיסוק בתוך המשפט המסחרי דורש התמחות של עורך הדין ברזי המקצוע. חלקי המאמר הקרובים ידונו בתפקידים השונים של עורך דין מסחרי, בהתאם לתתי תחומים שונים; אולם יש לומר כי הקו הכללי בכל אחד מן התחומים הינו ללוות את הלקוח, יד ביד, אל מול מכשולי העסקה שעומדת לפניו.

 

עורך דין מסחרי בתחום הנדל"ן וההתחדשות העירונית

תחום הנדל"ן מורכב ממספר ענפים. למשל, תיתכן עסקת נדל"ן גדולה של רכישת קרקע, עסקת תכנון ובנייה, עסקת קומבינציה ועוד. לצד זאת, ייתכן שפעילות נדל"ן תצריך ייצוג של הלקוח בפני ועדות התכנון העירוניות השונות או רשויות המדינה. בשנים האחרונות, התפתח ענף ההתחדשות העירונית הכולל עסקות תמ"א 38(1) ו-38(2) לצד עסקאות פינוי-בינוי. בכל אלו, עורך הדין ילווה את הלקוח לאורך כל העסקה – בין אם מדובר בניהול מו"מ טרם קיומה של עסקה ובין אם מדובר בייצוג אל מול הרשויות השונות.

 

עורך דין מסחרי בתחום הקמעונאות והאופנה

דיני הקמעונאות והאופנה הינה תת-תחום של דיני החברות, כלומר, מדובר בייצוג של חברות שעוסקות בתחום האופנה והקמעונאות. כיוון שלאורך השנים הבינו שלכל חברה מאפיינים ייחודיים, ודינה של חברת הייטק אינה כדינה של חברת אופנה, החל להתפתח תת התחום הזה. במסגרת ליווי החברה, עורך הדין המסחרי יסייע לה בעניינים היומיומיים של החברה, כמו הסכמי פרזנטורים, הסכמי פרסום ושיווק, זכיינות וכד', ואף בצעדים שאינם קורים על בסיס יומי כמו ניסיונות חדירה לשווקים זרים ועוד. כך או כך, עורך הדין המסחרי ילווה את הלקוח בכל צעד ושעל.

 

עורך דין מסחרי בתחום שוק ההון

גם זהו תת-תחום של דיני החברות. חברות בשוק ההון הינן חברות ציבוריות, כלומר, הן לא בבעלות פרטית, אלא בבעלות "הציבור". הכוונה הינה שחברות אלו נסחרות בתצורה כזו או אחרת בבורסה כלשהי. חברות שנסחרות בישראל יסחרו בבורסה לניירות ערך בתל אביב, וחברות שנסחרות בארה"ב יסחרו לרוב או בבורסת ניו-יורק (NYSE) או בנאסדק. כך או כך, במסגרת ליווי החברה, יידרש עורך הדין לתת מענה לכל צרכיה היומיים ולכל הרגולציה החלה עליה מתוקף היותה חברה ציבורית. כמו כן, ייתכנו עניינים שאינם בשגרה, כמו עסקאות גדולות, מיזוגים ורכישות, ועוד.

כמובן שקצרה יריעתו של מאמר כזה להכיל בתוכה את כלל ענפי המשפט המסחרי. בנוסף לענפים המפורטים מעלה יש תחומים רבים נוספים, אך מאמר זה מציג בקצרה את תפקידיו השונים של עורך דין מסחרי.

איש חוק

אולי יעניין אותך גם

4 טיפים למציאת עוד תותח!
עריכת דין
4 טיפים למציאת עו"ד תותח!

יצירת קשר עם עורך דין (מכל תחום) מצריכה היכרות עם טיפים בסיסיים שיאפשרו לבחור נכון. שכן, מדובר בבעל מקצוע שצריך ללוות אתכם על הצד הטוב

קרא עוד »