חיפוש

מהן עבירות פגיעה בפרטיות ומהם העונשים 

לפי חוקי הדמוקרטיה, הזכות לפרטיות ולכבוד הן חלק בלתי נפרד מכלל זכויות האדם והאזרח. בעוד שהזכות לכבוד כוללת בתוכה את הזכות לשמו הטוב של האדם, הזכות לפרטיות מדברת על זכותו של אדם לחיות בפרטיות, מבלי שיחדרו לחייו בניגוד לרצונו.

 

פעולות הפוגעות בזכות לפרטיות

בחיי היום יום, הזכות לפרטיות עשויה להיפגע ע"י פעולות שונות, כגון:

  1. חדירה לביתו הפרטי של אדם, ללא רשותו.
  2. פלישה לגופו של אדם באמצעות ביצוע בדיקות, לל הסכמתו.
  3. פרסום מידע מסוים לגבי אדם ו/או משפחתו
  4. פרסום תמונות של אדם בניגוד לרצונו ו/או ללא ידיעתו.

החוק הנוגע לפרטיות, אשר נחקק בשנת 1981 קבע כי פגיעה בפרטיותו של אדם מסוים נחשבת לעבירה פלילית ולצידה הענשה בהתאם. לפי הגדרת החוק, פגיעה בפרטיותו של אדם עשויה להתבטא ע"י אחת מהפעולות הבאות:

באמצעות בילוש אחר אדם מסוים, באמצעות האזנה בסתר לאדם מסוים, באמצעות צילום של אדם ללא ידיעתו ו/או הסכמתו, באמצעות פרסום תמונתו של אדם באופן כשה זהתמונה עשויה לבזותו או לפגוע בכבודו, שימוש בתכנים פרטיים למטרת פרסומם, שימוש בשמו של אדם מסוים, פרסום עניין פרטי הקשור לצנעתו של הפרט ועוד.

 

החמרת החוק לגבי עבירת פגיעה בפרטיות

חוק היסוד קובע כי כבוד האדם וחירותו הינם בסיסיים ולכן יש לשמור חוקים אלה, שכן, כאשר פרטיותו של אדם מסוים נפגעת או מופרת בדרך מסוימת, הדבר עשוי להוביל לפגיעה בכבודו בעיני הציבור. בנוסף לכך, יש לציין כי בניגוד להוצאת דיבה בנוגע לאדם מסוים, אשר עשויה להיות שקרית, פגיעה בפרטיות גורמת לחשיפת פרטיים אמיתיים לגבי אדם ולכן החוק מחמיר בנוגע לעבירה זו.

 

עונשים

פגיעה בפרטיותו של אדם נחשבת עבירה פלילית ולצידה הענשה שנקבעה לפי חוק. אדם שפגע בכוונה בפרטיותו של אדם אחר, עשוי להיות חשוף בפני תביעה בגין פגיעה בפרטיות, במידה והפגיעה לפרטיות גרמה לנזק ממשי או שהיתה עשויה לגרום לנזק.

לפי החוק להגנת הפרטיות, לבתי המשפט ישנה הסמכות לפסוק פיצויים עבור אדם שניזוק כתוצאה מפגיעה בפרטיותו. פיצויים כספיים עבור תובע בגין פגיעה בפרטיותו עשויים להגיע עד לסכום של 100,000 ₪ וזאת גם אם אינו הוכיח את הנזק שנגרם עבורו כתוצאה מהפגיעה בפרטיותו.

יחד עם זאת, יש לציין כי פסיקה מסוג זה אינה מתרחשת באופן תדיר, אלא במצבים מיוחדים בלבד, שבהם לא קיים ספק בנוגע לנזק שנגרם לתובע.

 

לסיכום

במדינת ישראל, הזכות לפרטיות הינה בסיסית ומעוגנת בחוק כבוד האדם וחירותו. לפי החוק, פגיעה בפרטיותו של אדם נחשבת כפלילית והיא מוגדרת ככזו כאשר היא גורמת לנזק ממשי עבור האדם הנפגע.

למידע נוסף ולקבלת ייעוץ מקצועי בתחום פגיעה בפרטיות ניתן להיכנס לאתר של  עורך דין פלילי בכפר סבא.

 

זכוכית מגדלת

אולי יעניין אותך גם

4 טיפים למציאת עוד תותח!
עריכת דין
4 טיפים למציאת עו"ד תותח!

יצירת קשר עם עורך דין (מכל תחום) מצריכה היכרות עם טיפים בסיסיים שיאפשרו לבחור נכון. שכן, מדובר בבעל מקצוע שצריך ללוות אתכם על הצד הטוב

קרא עוד »