חיפוש

מהו תצהיר נוטריוני וכמה זה עולה?

במהלך הליך משפטי יש צורך בשכירת שירותי נוטריון, לבעל מקצוע זה מגוון רחב של תפקידים וכמעט בכל הליך משפטי יש צורך בתצהיר נוטריוני, אז מה זה בעצם תצהיר של נוטריון? אילו תצהירים קיימים ומה העלות של תצהיר?

כאשר שוכרים את שירותיו של נוטריון חשוב לוודא שמכירים את חוקי שכר טרחה נוטריון המעוגנים בתקנות נוטריונים. עלות השכר של נוטריון מורכבת משכר בסיס בהתאם לשירות אותו מבצע ותוספת שכר בהתאם לתקנות. לדוגמא בתשלום על אישור תרגום מסמך השכר יהיה שכר בסיס שעתי ותוספת שכר על מעל מאה עמודים.

 

תצהיר נוטריוני

בתהליכים משפטיים מסוימים נדרש להפיק תצהיר נוטריוני מעבר לתצהיר שחתום על ידי עורך דין, תצהירים אלו גם כן מעוגנים בתקנות הנוטריונים שנקבעו בחוק הישראלי, כלומר המלל והעריכה שלהם קבועים בתקנות. התצהיר חתום על ידי הנוטריון ומטרתו לתת תוקף משפטי אל מול בית הדין להצהרת החותם על מסמך מסוים. בעת החתימה על התצהיר, החותם שאינו הנוטריון מצהיר בפני הדין שהוא מסר רק תוכן אמת ולא שקר ושבמידה ויתגלה אחרת הוא צפוי לעמוד לדין. כלומר התצהיר הוא תוסף לחתימתו על אדם מסוים על מסמך ומתווסף לשכר הטרחה הבסיסי של הנוטריון על עבודתו. החתימה על התצהיר חייבת להיות במפגש פיזי על החותם והנוטריון החותם.

 

תרגום ועריכת התצהיר

במקרה שבו התצהיר או המסמך בשפה אחרת משל שפת החותם יש התייחסות בתצהיר גם לתרגום המסמך. כלומר, החותם לא יוכל לטעון לאחר מכן שהוא לא הבין את תוכן התצהיר בעקבות שימוש בשפה שאינה מוכרת לו מכיוון שהוא חותם גם על השפה בה נערך התצהיר או תרגומו לשפה אחרת.

התצהיר מורד מאתר משרד המשפטים ויש לשנותו בהתאם להליך המבוצע. בשינוי יש לשים לב למין הרלוונטי, שפת התצהיר וכל הפרטים הקטנים, זאת כדי לוודא את תקינות התצהיר מכיוון שיש לו תוקף משפטי מול בית דין.

 

כמה עולה תצהיר נוטריוני?

בדומה לכל עבודה שמבצע נוטריון גם התעריף על הצהרת נוטריון חתומה אחיד בפני כל בעלי המקצוע ומעוגן בתקנות הנוטריונים. התקנות נקבעו בשנות ה70 אך מתבצע בהן עדכון ועריכה כל שנה. כרגע בשנת 2020 התעריף הוא 169 שקלים, הוא אינו כולל מע"מ ומתייחס לאימות שמבצע נוטריון לתצהיר. בתצהיר עצמו גם יש לציין את תעריף התצהיר, כמובן שבהתאם לתקנות.

מטרת התצהיר הנוטריוני, בדומה להרבה תפקידי הנוטריון, היא להבטיח שהמעורבים בהליך המשפטי מודעים וחותמים על המסמך ומבצעים את ההליך מרצונם החופשי. לתצהיר תוקף משפטי המעוגן בתקנות הנוטריונים וגם עלות קבועה המעוגנת גם כן בחוק.

 

מסמך חתום

אולי יעניין אותך גם