חיפוש

האם ניתן לקנות נכסים שבבעלות קק"ל?

קרן קיימת לישראל החלה לפרוט מאות נכסים ברשותה באזורים מאוד מרכזיים בארץ.

הפרטה זו, היא למעלה מ-650 נכסים שמתפרשים על כ-1,600 דונם.

נכסים אלה נמצאים ברחבי תל אביב, רחובות, גבעתיים, ועוד מספר ערים שמאוד מבוקשים.

אירוע זה הוא תקדימי עבור קק״ל.

מכיוון שקק״ל מעולם לא מכרו קרקע או נכס שנמצא על הקרקע שלה.

 

קרקע של קרן קיימת לישראל

איסור של מכירת הקרקע נקבע עוד בקונגרס הציוני החמישי, כאשר בנימין זאב הרצל יזם את הקמתה של קק״ל, דבר שמופיע עד היום בתקנות של קק״ל. קרן קיימת היא הבעלים של כ-13% מהקרקע בישראל. על קרן קיימת החליטו כבר 1901 ומאז היא רוכשת קרקעות בישראל לצורך של התיישבות יהודית. הקרן אוספת כספים בכל העולם.

מי שקבע זאת היה הרצל, שקבע שהיא שייכת לכל העם היהודי. לכן לא ניתן למכור את הקרקע אלא רק להשכיר אותה. השכרה ארוכה טווח שנקראת מכירה וזו פעולה מרכזית שהקרן עושה כבר למעלה ממאה שנים. וכך למעשה זה נחשב רכישת נכס בבעלות קק״ל.

 

עקיפת מכירת הקרקעות

כדי לעקוף את האיסור למכור את קרקעות קק״ל, נחתם הסכם בין קק״ל למדינה. לפי ההסכם, המדינה היא שתבצע את ההפרטה ותעביר לקק״ל את התמורה. הסכם זה התייחסת אל השטחים שמוערכים ב70,000 דונם, כרבע מכלל השטח הבנוי במדינת ישראל עלות של שטחים אלו נאמדת בעשרות מיליארדי שקלים, אם לא מאות מיליארדים.

הנהלת קק״ל עשתה מאמצים רבים מאוד להעביר את ההחלטה הזו ללא דיון ציבורי, מאחר והיו סיבות שונות שקשורות התקנון של קק״ל, היא נאלמה להעביר את ההחלטה באספה כללית של קק״ל. אסיפה ככלית זו כונסה ב-19 בנובמבר 2015. בכל נושא רכישת הקרקעות מקק״ל, מומלץ לרצוי להיוועץ עם עורך דין מקרקעין. עורך דין מקרקעין בנתניה מכיר את החוק ויכול להיות עבורכם בנושא המקרקעין.

 

שדרוג חכירה בנכסי קק״ל

החלטה של המועצה במקרקעי ישראל לא חלה על מקרקעי קק״ל. חוכר בקרקע בבעלות קק״ל זכאי להטבות הגלומות בהעברת הבעלות, למעט רישום הבעלות על שמו ולא יידרש לפנות לרשות על מנת לקבל חתימה של בקשה להיתר בנייה. כמו כן גם שינוי ייעוד וניצול, שימוש חורג ופיצול מגרש. כך לא תתבקשו לשלם הגין הסכמה של הרשות להיתר מסוג זה. סיום תקופת החכירה תחדש הרשות את החכירה.

 

לסיכום

קרן קיימת לישראל החלה בפריטה של מאוד נכסים ברשותה במקומות מאוד מרכזים בארץ. מקומות כמו רחובות, תל אביב וגם גבעתיים ועוד ערים מאוד מבוקשות בארץ. את האיסור למכירה של קרקעות ראינו עוד בקונגרס בחמישי שקק״ל הוקמה. מי שקבע את הדברים הללו היה הרצל, וקק״ל היא קרן ששייכת לכל העם היהודי. דבר זה חסר תקדים, מכיוון שקק״ל לא מכרו אף פעם נכסים שנמצאו על הקרקעות שלהם.

 

מטבעות ובית

אולי יעניין אותך גם

שעון וכסף
נדל״ן
הצד המשפטי של נדל"ן בחו"ל

עם הפיתוחים הטכנולוגיים שהנגישו את המידע והתקשורת לאנשים רבים, עולם השקעות הנדל"ן בחו"ל כבר איננו נחלתם של מתי מעט ויודעי דבר. הדלתות פתוחות לכולם. עם

קרא עוד »
לחיצת יד
נדל״ן
חוזה שכירות מומלץ להורדה

בעלי דירה? מתכוונים להשכיר אותה בקרוב? יש לכם הרבה אחריות כבעלים, וחלק ממנה כולל לדאוג לחוזה השכירות. צריך לוודא שהחוזה מדויק, מפורט ומעניק לכם ביטחון

קרא עוד »