חיפוש

כיצד נקבעת משמורת ילדים

הליך גירושין הופך לעיתים קרובות מדי לסכסוך מכוער, כשבפעמים רבות בלב הסכסוך עומדת המשמורת על הילדים, זוגות רבים מתחילים את התהליך מבלי להבין כיצד נקבעת משמורת ילדים מה החוק קובע ומה צריך לעשות כדאי לקבל את המשמורת.

תחילה – הבחנה בין מושגים

אפוטרופסות –  שנחשבת לאחריות המשפטית על הילד נשמרת אצל שני ההורים, על פי חוק המעמד של כל אחד מההורים כאפוטרופוס נשמר ללא קשר להליך הגירושין מה שמאפשר להורה שלא זוכה במשמורת, כלומר ההורה השני יכול להשפיע על כלל ההחלטות הנוגעות לילד, למשל בתחום הבריאות והחינוך.

משמורת ילדים בגירושין כאשר אנחנו מתייחסים למשמורת אנחנו מתכוונים למקום שבו הילד ישהה ברוב הזמן, כלומר ההורה שמקבל את המשמורת יגדל את הילד בביתו, כמובן בהתאם להסכמה בין ההורים או בפסד דין של בית משפט שמגדיר את הזמן שבו הילד אמור להיות בחזקתו של ההורה האחר.

סוגי המשמורות

  • משמורת ילדים אצל הורה אחד: נקבע בהסכם במסגרת ההורים או לאחר פסק דין של שופט כי הילדים יהיו בחזקת האם, כלומר הם יגורו אצל האם באופן קבוע ויראו את ההורה השני בהתאם להסדרי ראיה שיקבעו אשר יכולים לכלול גם הסכמי לינה.
  • משמורת משותפת: במצב זה המשמורת מתחלקת בין ההורים באופן שווה. מצב זה נחשב לנדיר יחסית, כאשר בשנים האחרונות אנחנו עדים לעלייה זהירה בפופולאריות של ההסדר האמור. בהסכם זה לרוב מתבצעת חלוקה שווה של זמני השהות של הילדים עם כל הורה.
  • משמורת מפוצלת: בהסכם זה שהוא חריג מאוד בישראל נקבע משמורת שונה לכל ילד, כלומר להורה אחד יש משמורת על חלק מהילדים ולהורה אחר יש משמורת על חלק אחר מהילדים, לרוב מצב זה נקבע בעקבות בקשה מפורשת של הילדים כאשר הם מעל לגיל מסוים.

משמרות ילדים

כיצד נקבעת המשמורת?

כאשר יש הסכמה בין ההורים לרוב המשמורת נקבעת בהתאם להסכם שייחתם ביניהם, כאשר המצב מסובך יותר ונדרשת התערבות של בית המשפט, בית המשפט לוקח בחשבון שלושה קריטריונים:

טובת הילד  – מדובר בקריטריון החשוב ביותר, בית המשפט צריך לקבוע איזו משמורת תהיה הכי טובה לילד, על המשקל עולים טיעונים רבים ביניהם סקירה של עובדת סוציאלית, היכולת של כל הורה לגדל את הילד ורצון הילד עצמו.

מסוגלות הורית – כאשר לא נקבע באופן חד משמעי מהי טובת הילד בית המשפט יכול לפסוק בהתאם למסוגלות ההורית, בית המשפט יכול למנות פסיכולוג שיבחן את ההורים ויקבע מי יכול לדאוג לכל ילד על הצד הטוב ביותר. בהתאם לחוות הדעת של הפסיכולוג יקבע השופט על מי להטיל את המשמורת.

רצון הילד – בית המשפט לוקח בחשבון גם את הרצון של הילד, השופט יכול לקיין שיחה עם הילד בדלתיים סגורות שבמסגרתה הוא ישמע מה מעדיף הילד.

אולי יעניין אותך גם