חיפוש

ייצוג אסירים – מא' ועד ת'

ייצוג האסירים מתחלק לשני חלקים. החלק הראשון הוא העיסוק בעניינים הקשורים למאסר עצמו – זכויות שונות של האסיר (תנאי מחייה בסיסיים, ייצוג מול וועדות השחרורים וערעורים על החלטותיהן ועוד). החלק השני הוא העיסוק בעניינים הנוגעים להליך הפלילי שהתנהל בעבר (או כזה שמתנהל בהווה) כנגד האסיר – ייצוג בהליך עצמו מול בתי המשפט, בקשות לדיון חוזר וכו'. הסיטואציה המורכבת של מאסר והמצב המיוחד בו שרוי האסיר והצורך להתמודד עם מספר גורמים ממשלתיים (פרקליטות שב"ס ועוד) ולהופיע בפני טריבונלים שונים (בתי משפט וועדות שחרורים) מחייבת את עורך הדין להיות מימון לא רק בעבודה המשפטית עצמה אלא גם ביכולות אישיותיות שונות.

 

זכויות האסיר

בניגוד למה שנראה כמוסכמה מקובלת, גם לאסירים יש זכויות אדם בסיסיות. בתי המשפט התערבו בעבר בתנאי הכליאה של אסירים (דוגמה מפורסמת היא ביטולו של חוק שעסק בהפרטת בתי הסוהר בבג"ץ). הזכויות המרכזיות שבהם עוסקים עו"ד המייעצים לאסירים הן כאלה הנוגעות להסדרי ביקור שונים, תנאי המאסר עצמו (בידוד, זכות למרחב מינימום לכל אסיר שהוכרה בפסיקות בג"ץ ועוד) ותנאים נלווים שעך השב"ס לספק לאיסרים (מזון וכו'). הזכויות שמוענקות לאסיר מכוח החוק אינן בגדר "קו גבול עליון" ושב"ס רשאי לתת לאסירים מסוימים זכויות נוספות, הדבר משפיע גם על הייעוץ המשפטי שניתן לאסירים בתחום שכן לעיתים נוח לנהל יחסי קח ותן ביחס לזכויות הללו ולא לנהל עם השב"ס מאבק משפטי (כמובן, כל זה כתלות בנסיבות הספציפיות של המקרה).

 

ייצוג בוועדות השחרורים

וועדות השחרורים הן הגוף האחראי על בקשות של אסירים לשחרור מוקדם מטעמים שונים. בראש הוועדה עומד שופט וחברים בה גם נציגי ציבור וקצין שב"ס (במעמד של משקיף). הוועדות הללו הן בעלות תפקיד סמי שיפוטי (והערעור על החלטותיהן מדון בבית משפט לעניינים מנהליים). כדי שבקשת האסיר לשחרור מוקדם תאושר יש צורך להוכיח שהוא אינו מסוכם לציבור, שהוא יצליח לעמוד בתוכנית שיקום שתקבע לו ועוד. גם כאן על עורך הדין לנהל את המגעים עם הגורמים השונים בוועדה כך שזכויותיו של האסיר תקבלנה ביטוי ראוי.

 

ניהול הליך פלילי במהלך המאסר

המאסר מגביל בצורה משמעותית את היכולת של האסיר להתנייד (ברוב המקרים הוא מונע אותה לחלוטין) מה שיכול לפגוע פגיעה משמעותית באפשרויות לנהל הליכים פליליים בשמו של האסיר. חשוב לדעת שלאסיר יש זכות לפגוש עורך דין ללא ציטוט של שב"ס (או גורמי אכיפת חוק אחרים) בצורה שתאפשר לו לנהל את ההליך הפלילי שעוסק בעניינו. קושי נוסף הנודע לניהול ההליך הפלילי הוא היותו של האסיר תלוי (מבחינת זכויות בסיסיות שלו) ברשויות האכיפה (ששב"ס הוא אחד מהם) ויש להן מנופי לחץ שונים עליו. תפקידו של עורך הדין הוא לנטרל את הלחצים הללו, בין אם ע"י עמידה על זכויותיו של האיסור ובין אם ע"י שיפור מצבו (ע"י מילות עידוד וכו').

 

סיכום

ייצוג האסירים הוא הולם ומלואו והוא נוגע הן בהליכים פליליים "רגילים" והן בעניינים ייחודיים למאסרים. מעורך הדין נדרש לא רק ידע משפטי אלא גם יכולות אישיות שונות הנוגעות לניהול המגעים עם השב"ס ושאר הגורמים שיש להם השפעה על האסיר. עורך דין שחר ולר מהווה כתובת לטיפול במקרים כאלה.

 אסיר בתא

אולי יעניין אותך גם

4 טיפים למציאת עוד תותח!
עריכת דין
4 טיפים למציאת עו"ד תותח!

יצירת קשר עם עורך דין (מכל תחום) מצריכה היכרות עם טיפים בסיסיים שיאפשרו לבחור נכון. שכן, מדובר בבעל מקצוע שצריך ללוות אתכם על הצד הטוב

קרא עוד »