חיפוש

שיקולים עיקריים בעת חלוקת מניות בין בני זוג בהסדר גירושין

פרידה וגירושין הם תהליך קשה, שברוב המקרים רווי בסערת רגשות ומשפיע מאוד על בני הזוג המתגרשים, ועל הדרך גם על ילדיהם, בני המשפחה האחרים ושאר האנשים בסביבתם. במסגרת תהליך זה נדרש לבצע החלטות חשובות ולא פשוטות אודות חלוקת הרכוש המשותף. העניין נהיה מסובך פי כמה כאשר מדובר על חלוקת מניות, ובכך נתמקד במאמר שלפניכם

 

חלוקת מניות בהסדר גירושין

על פי החוק הישראלי, חלוקת רכוש בהסדר גירושין פועלת על פי עקרון איזון המשאבים. כלומר, במקרה שיש לזוג מניות, ההתייחסות לא תהיה רק למי שסחר במניות, אלא על פי העיקרון שכל אחד מבני הזוג מקבל את החלק ששווה להשקעה שלו במהלך הנישואין, בין אם היא כלכלית או שאינה. עקרון איזון המשאבים בטל כאשר קיים הסכם קודם שקובע את אופן חלוקת הרכוש בין בני הזוג במקרה של גירושין, או רק את אופן חלוקת המניות. הסכם כזה יכול להיות הסכם טרום נישואין ויכול גם להיות הסכם שנחתם תוך כדי הנישואין, או הסכם גירושין שנוסח בעזרת עורך דין מומחה לענייני משפחה כמו ערן עזרא – משרד עורכי דין.

 

סיווג המניות

מניות הן שם כולל למגוון של סוגי השקעות, ביניהן השקעות באופציות וקניית מניות בחברה ציבורית או מניות בחברה פרטית. חלוקה של מניות במסגרת גירושין דורשת שילוב של עולם המשפט ועולם הכלכלה. לפיכך, כדי להגיע לחלוקה הוגנת של הנכסים, חשוב לאפשר שיתוף פעולה בין עורך דין שמתמחה בדיני משפחה ובקיא בסוגיות מס, לבין יועץ כלכלי שמכיר היטב את עולם ההשקעות בבורסה. כך ניתן יהיה להעריך את שווי המניות והאופציות, או לקבוע מכירה מקצועית שלהם וחלוקה של הרווח בין בני הזוג. לעיתים הבחירה היא שאחד מבני הזוג ירכוש את חלקו של הצד השני בתיק המניות המשותף.

 

חלוקה או רכישה?

החלטת בית המשפט, כאשר מדובר על חלוקת רכוש מסוג מניות, היא בדרך כלל אחת משלוש אפשרויות: חלוקה שווה של המניות, מכירה של כל תיק המניות וחלוקת התמורה באופן שווה, או רכישה של כל תיק המניות על ידי אחד מבני הזוג. חשוב לזכור שכאשר מדובר על מניות או על אופציות שהתקבלו כמענק ממקום עבודה של אחד מבני הזוג, יש לקבוע תחילה האם אלה נחשבים רכוש משותף.

 

שיקולים אישיים

לא עבור כולם ערך משמעו ערך כלכלי, שכן כל אדם שונה מהאחר וכל זוג הוא יחיד במינו. לכן חשוב לזכור שגם אם החוק קובע קביעה באשר לחלוקת מניות, גם אם אין מסמך או הסכם שסותר את קביעת החוק – הסכמה של שני בני הזוג יכולה לאפשר חלוקה על פי שיקולים שאינם בהכרח כלכליים. אם שני בני הזוג מחליטים שתיק המניות יישאר אצל אחד הצדדים במטרה להגדיל את ערכו, ניתן לכתוב על פי ההחלטה הסכם משפטי.

 

לסיכום

חלוקת מניות ושאר מוצרי השקעה הם חלק בלתי נפרד משלב חלוקת הרכוש בכל הליך גירושין. ההבדל הוא שמניות ואופציות אינן מתנהגות כמו רכוש או השקעות אחרות, ולכן נדרשת לשם חלוקתן גם מומחיות כלכלית, נוסף לזו המשפטית.

אולי יעניין אותך גם