חיפוש

תאונת דרכים – מה ההבדל בין מוות ברשלנות להריגה

הכביש נועד עבור שנוכל להתנייד ממקום למקום אך לצערנו אנשים רבים מוצאים את מותם בתאונות קטלניות בין אם התרחשו מחוסר זהירות מופרז של נהגים מסוימים או מטעויות תמימות לב.

מקרים אלו מצערים מאוד ואולי בעקיבותם נהגים ינקטו זהירות רבה יותר וינסו למנוע ככל האפשר את התאונה הבאה, מה ההבדל בין תאונות שונות?

 

הגדרת תאונת דרכים

תאונת דרכים מוגדרת על ידי החוק הישראלי כאירוע בו מתרחשת פגיעה על ידי כלי רכב באדם, בעל חיים או רכוש כך שבעצם כל מקרה שכלי רכב פוגע במשהו בדרך כלל תוך כדי עבירת תנועה מסוימת המצב ייחשב כתאונת דרכים. החוק מטרתו גם לסווג בין הרמות והמצבים השונים של תאונות על פי חומרתן. ניתן לקרוא באתר אקסידנט – המרכז המשפטי לתאונות דרכים עוד בנושא זה – כתב אישום וחשיבות ייצוג עורך דין במצבים כאלה.

 

תאונת דרכים קטלנית

תאונת דרכים קטלנית הינה תאונה בה נגרם מוות לאדם, הנהג המעורב בתאונה כזו צפוי לקבל כתב אישום חמור בגין גרימת תאונת דרכים קטלנית. בכתב האישום הנהג יקבל התייחסות לעבירה בה הוא מואשם מתוך שלושת האופציות הבאות: גרימת מוות ברשלנות, הריגה או המתה בקלות דעת. סיווג העבירה היא קריטית עבור הנאשם ועליו לוודא שיש לו הגנה משפטית ראויה ושהאמת המוחלטת נמצאת אצל גורמי השיפוט.

 

גרם מוות ברשלנות

נהג שיואשם בעבירת גרימת מוות ברשלנות הוא נהג שיביע אי מודעות להתרחשויות, הנסיבות והתוצאה. הנהג לא צפה שהמעשה שביצע יוביל למוות, לא יכל לצפות זאת והוא לא ביצע עברות תנועה חמורות ושלא בתום לב שהובילו לתאונת הדרכים הקטלנית. במקרה זה בית המשפט רשאי להטיל על הנהג עונש מאסר בין שישה חודשים לשלוש שנים בהתאם לחומרת המצב ונסיבות התאונה.

 

המתה בקלות דעת

הגדרת נסיבות תאונה קטלנית כהמתה בקלות דעת מתייחסת לנהג שנטל סיכון לא סביר מתוך אמונה מסוימת כי הוא לא יביא לתוצאה קטלנית – מוות. נהגים שנוטלים סיכונים כמו נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים, מעבר ברמזור אדום ואי ציות לתמרורים. גורמי המשפט ייבחנו את הנסיבות לתאונה והנהג יעבור בדיקת דם לגילוי השפעות שונות. הרשעה במשפט נותנת סמכות לבית המשפט להעמיד עונשים שונים כשהחמור ביותר הוא 12 שנות מאסר.

 

הריגה

העבירה החמורה מכל בה הנהג היה ער לסיטואציה, מודע להתנהגות פסולה ועברות על חוקי התנועה והאפשרות שיגרם נזק קטלני לסביבה שלו. בשביל לקבוע נסיבות הריגה יש להוכיח שני יסודות – יסוד עובדתי שהוא ההתנהגות של הנהג והמקרה שקרה ויסוד נפשי שהוא הימצאותה של מחשבה פלילית בנפשו של המואשם. העונש המירבי על עבירה זו הינו 20 שנות מאסר.

 

לסיכום

אף אחד לא רוצה להיקלע לסיטואציה מצערת כמו תאונת דרכים קטלנית שגורמת למוות ועצב רב ולכן זכרו את הנסיבות השונות ושמרו על חוקי התנועה שנועדו כדי לשמור על כולם בטוחים.

זכוכית מגדלת

 

אולי יעניין אותך גם

4 טיפים למציאת עוד תותח!
עריכת דין
4 טיפים למציאת עו"ד תותח!

יצירת קשר עם עורך דין (מכל תחום) מצריכה היכרות עם טיפים בסיסיים שיאפשרו לבחור נכון. שכן, מדובר בבעל מקצוע שצריך ללוות אתכם על הצד הטוב

קרא עוד »