חיפוש

רשלנות רפואית קורונה – האם מגיע לי פיצוי

אבא של ורד הוא אדם מבוגר, הסובל כבר מספר שנים מבעיות בריאות. בחודש פברואר 2020 נאלץ להתאשפז במחלקה פנימית בבית חולים במרכז הארץ. לאותה מחלקה הוכנס תוך מספר ימים חולה קורונה, שנאלץ להתאשפז באותה המחלקה בעקבות חוסר במיטות אשפוז. אם חלילה יידבק אביה של ורד ויחלה בנגיף הקורנה, כשסכנת מוות אמיתית מרחפת מעל ראשו – האם ניתן יהיה לתבוע רשלנות רפואית קורונה?

את השאלה הזו בוודאי שואלים מאות אלפי אזרחים מודאגים בישראל, שתוהים האם יהיה ניתן לתבוע ולהוכיח שנפגעו מהנגיף בדיעבד. הקורונה הכניסה לחיינו תחומים רבים שבהם קיים חוסר וודאות ולכן יהיה קשה לנבא כבר עכשיו את הלך הרוח של הנושא מבחינה משפטית. למרות זאת, קיימים מספר מצבים שבהם ייתכן ויהיה ניתן לקבל זכאות לקבלת פיצויי רשלנות רפואית קורונה, לאור החוק הקיים בתחום הרשלנות הרפואית ולאור ההתרחשויות האפשריות במשק.

 

 

מה יוכל להיחשב כרשלנות רפואית במחלת הקורונה?

מידי שנה מוגשות עשרות אלפי תביעות בגין רשלנות רפואית. תביעות אלה מוגשות נגד בתי חולים, רופאים, מוסדות רפואיים, טיפוליים וסיעודיים והתחום המשפטי הולך וגדל משנה לשנה. במקביל, גם ההבנה של השופטים את התחום הולכת ומתחדדת. על פי נתוני המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות, מחצית מהתביעות בעשור האחרון נפסקו לטובת החולים עצמם במקביל לעלייה בסכומי הפיצויים המתקבלים. המערכת כיום מכירה בקשת רחבה יותר של רשלנויות רפואיות ומאפשרת לתובעים ומשפחתם לקבל פיצויים כספיים עבור מגוון מקרים.

כתוצאה מכך, אפשר להניח שתביעות לגבי רשלנות רפואית קורונה יתקבלו וייפסקו בהן פיצויים רבים במהלך העשור הקרוב. הנגיף הידוע שהפך למגיפה כלל עולמית, גרם להדבקתם ולמותם של המוני בני אדם וחשף לסיכון מוגבר אוכלוסיות הסובלות מבעיות בריאות. ועם זאת, ההתמודדות של כל הגורמים במערכת הבריאות היא מול אויב שטיבו ואופיו האמיתיים נחשפו עם הזמן. לכן לא בטוח שיהיה קל להוכיח שמצב רפואי כלשהו שהתפתח או החמיר בתקופת הקורונה, יוגדר כרשלנות רפואית.

 

נתונים יבשים אך חשובים על הנגיף

בתאריך 11.02.2020 נקבע רשמית שמה של המחלה "19-COVID".

בתאריך 11.03.2020 הכריז ארגון הבריאות העולמי על התפרצות המחלה כפנדמיה (מגפה).

נכון להיום (אפריל 2020), עדיין לא ידוע מהו היקף הנזק האמיתי בעקבות התחלואה בקורונה, למעט חולים שחלו במחלה נשימתית קשה או חוו קריסת מערכות.

עוד ידוע, שרוב החולים יצליחו להחלים כראוי.

 

כל המצבים האפשריים בהם ייתכן פיצוי כספי לנפגעי רשלנות קורונה

רשלנות רפואית מתייחסת לשירותים הרפואיים שאדם מסוים קיבל, אך בשל חוסר זהירות גרמו לו נזק. במצב זה, החולה יקבל פיצוי כספי, גם אם יוכח שלא הייתה כוונה לפגוע בו כפי שמתרחש ברוב המקרים. טיפול רשלני בקורונה יכול להתרחש כאשר המחלה לא אובחנה כראוי למרות התסמינים הידועים שלה, כאשר לא בוצעה בדיקת קורונה כלל או אם התקיים נזק מורכב יותר, כמו למשל מסירת תוצאות בדיקה שגויות, חוסר טיפול חיוני או הימצאות לצד חולה מאומת בלית ברירה, כפי שעולה מהסיפור הפותח למאמר.

רשלנות רפואית קורונה יכולה להתייחס גם למצבים שבהם נגרמה החמרה במחלה ואף מוות. אם יוכח שהתרחש איחור באבחון הנגיף או במתן הטיפול כך שהיה ניתן למנוע את המוות, הדבר יחשב לרשלנות. כמו כן, התעלמות מסימנים מחשידים, חוסר הפנייה לבדיקות מתאימות, מתן טיפול לקוי או בלתי מתאים וכל אמצעי אחר שפגע בסיכויי ההחלמה של המטופל והביא להתפשטות המחלה, יכול להיחשב כרשלנות. אם חלילה נגרם מוות, בני המשפחה זכאים להגיש תביעת פיצויים בשם המנוח/ה.

 

סוגי הרשלנות הרפואית הקיימים

 

פגיעה באוטונומיה של המטופל

מצב שבו המטופל נדבק בקורונה, אך לא קיבל הסבר על אפשרויות הטיפול העומדות בפניו, כך שזכות הבחירה נשללה ממנו. רופאים רבים מאמינים שאין צורך במתן ההסברים הללו, מכיוון שהם מרגישים ומאמינים שהם יודעים מה הדבר הנכון עבור המטופלים.

 

רשלנות בקבלת הטיפול הרפואי

רופא/ה שלא נהגו במידת הזהירות הסבירה וגרמו לנזק.

 

רשלנות בגין אי הסכמה מדעת

כאשר המטופל.ת לא אישרו את הטיפול הצפוי להם והוא ניתן בכל זאת, או כשלא הוסברו הסיכונים וההשלכות הכרוכים בקבלת הטיפול.

חוסר היצמדות להנחיות משרד הבריאות – אם הצוות הרפואי סטה מההנחיות או הקריטריונים של משרד הבריאות לבדיקת קורונה, לא ביצע בדיקה לנגיף עקב שיקולים כלכליים, לא הקפיד על הנחיות הבידוד והחיטוי והדבר הוביל לנזק בלתי הפיך או חלילה למוות. כמו כן יכולה לחול רשלנות בעקבות אבחון שגוי של הנגיף, או כאשר מתאשפז אדם בריא עם אדם חולה קורונה מאומת באותו החדר.

 

את מי ניתן לתבוע בגין רשלנות רפואית קורונה?

 

מי שלא קיים את הנחיות משרד הבריאות

נותן שירות, חברה או אדם פרטי. לדוגמה: חולה מאומת המפר את הוראות הבידוד, מעסיק שמתעלם מהוראות הבידוד או ההתקהלות וגורם לכך שאחד מעובדיו חולה במחלה או גורם רפואי שאובחן כחולה אך יידעו בכך את מטופליו.

 

את המוסד לביטוח לאומי (בהתייחסות לנפגעי עבודה)

ייתכן ויהיה ניתן לתבוע את המוסד לביטוח לאומי כדי שיכיר בנפגעים בעבודה במקרים מסוימים, כמו למשל כאשר שליח נדבק מחולה במסגרת מתן השירות שלו, או אחות שנדבקה מאחד החולים. מעבר לכספים עצמם, אם תיגרם חלילה נכות זמנית או צמיתה בעקבות המחלה בנגיף, ניתן להגיש תביעה לתשלום גמלת נכות מעבודה ולקבל קצבה קבועה מידי חודש.

 

את המעסיק

מחלה בנגיף שנגרמה כתוצאה ממעסיק שיכול היה למנוע את ההידבקות, עשויה לאפשר תביעה. למשל כאשר העובד.ת לא קיבלו אמצעי מיגון כדרוש ונדבקו כתוצאה מכך.

 

את המוסד הרפואי, הרופא או גורם רפואי אחר

אם חל רישול בטיפול, באבחון, בביצוע הבדיקה או בשמירת ההנחיות מצד הגורם המטפל. בנוסף, סביר שיתעוררו עם הזמן גם תביעות ייצוגיות כלפי משרד הבריאות, קופות החולים, מד"א והחברה המייצרת ו/או המייבאת של בדיקות קורונה.

 

את המוסד לביטוח לאומי (בהתייחסות למצב סיעודי)

אזרחי הגיל השלישי שחלו בקורונה ונזקקים לטיפול סיעודי, זכאים להגיש תביעת סיעוד ולקבל שעות סיעוד שבועיות. אם החולה שוהה בידוד, ניתן להגיש את הבקשה באופן מקוון ולקבל קצבת סיעוד כספית, עבור התקופה שבה לא ניתן לספק שירותי סיעוד עקב המצב.

 

את פוליסת הביטוח ו/או קרן הפנסיה

בגין אבדן כושר עבודה בעקבות המחלה בקורונה או פגיעה בעקבות המחלה. התביעה מתאפשרת רק אם קיים מרכיב אבדן כושר עבודה בפוליסה (למשל אם קיימת פוליסה מורחבת לנסיעות לחו"ל) או אם קיים רכיב נכות בקרן הפנסיה.

נגיף הקורונה

מתי אפשר לתבוע נכות כללית בעקבות מחלה בנגיף הקורונה?

באופן כללי, כדי להגיש תביעת נכות כללית נדרש החולה להיחשב כבעל רף של 60% נכות רפואית, או בעל 40% נכות, עם סעיף ליקוי של 25% נכות רפואית. הרף הזה קשה מאוד עד בלתי אפשרי להגעה ולהוכחה ולכן במקרי תביעה רבים הדבר נחשב למשימה מורכבת ומאתגרת במיוחד. בהתייחס למצבים הרפואיים החדשים שעשויים להתעורר בעקבות מחלה בקורונה, יהיה צורך להוכיח שבעיית בריאות קודמת הוחמרה בעקבות המחלה. בעיית הבריאות יכולה להיות ריאות או לב ואם אדם הסובל מבעיות אלו חווה קשיים חמורים יותר במצבו הרפואי כמו למשל קושי בביצוע פעולות פיזיות או הידרדרות בתפקוד הנשימתי, הוא יוכל לטעון להחמרה במצבו בתביעת הנכות הכללית שתוגש. אם גם אתם נפגעתם במהלך הקורונה מוזמנים ליצור קשר עם משרד עו"ד פייל ושות': https://www.df-law.co.il.

אולי יעניין אותך גם

רשלנות בניתוח
רפואי
תביעת רשלנות רפואית

אם יש משהו שמשותף כמעט לכל האנשים, זו התחושה שכאשר אנחנו פונים אל הרופאים שלנו, אנחנו תמיד בידיים טובות. עם זאת, בפועל זה לא בדיוק

קרא עוד »
איש צוות חדר ניתוח
רפואי
רשלנות רפואית ושיתוק מוחין

לדאבוננו, גם רשלנות בלידה מתרחשת. שיתוק מוחין זו הפרעה במערכת העצבים המרכזית, או למען הדיוק, קבוצה של הפרעות נוירולוגיות. במקרים מסוימים ניתן לגלות סכנה להפרעות

קרא עוד »
חולה
רפואי
ייצוג משפטי של חברת תרופות

ישנם מקרים, ולצערנו בכמות לא קטנה כלל, בהם חברות התרופות מתנהגות בדרכים לא לגיטימיות ולא חוקיות, במקרים רבים כדי למקסם רווחים וכתוצאה מכך נוצרת פגיעה

קרא עוד »
תרופות ומזרק
רפואי
עו"ד חברת תרופות

ההליכים המשפטיים המתנהלים נגד חברות התרופות ונגד המערכת הרפואית בכלל הינם מגוונים ובעלי השלכה משמעותית הן על חיי הפציינטים והן על תוחלת הטיפול הרפואי שיגיע

קרא עוד »
רופאה
רפואי
חוות דעת רופאים

חוות דעת של רופאים מומחים היא קריטית לצורך הגשה של תביעת רשלנות, ואנחנו כאן בכדי להסביר את כל הפרטים החשובים לצורך הגשת התביעה. חוות דעת

קרא עוד »
דוקטור עם משקפיים וכיסוי פה
רפואי
תביעות רשלנות רפואית

רשלנות רפואית אשר בוצעה ע"י הרופא המטפל כמו גם המוסד בו התרחש הטיפול הן נפוצות ביותר, אולם על מנת לקבל את הכספים המגיעים לכם חשוב

קרא עוד »
חדר ניתוח
רפואי
עורך דין רשלנות רפואית

רשלנות רפואית הפכה בשנים האחרונות לאחת התביעות הנפוצות ביותר בתחום הנזיקין, כאשר ישנה חשיבות רבה ללקיחה של עו"ד מתמחה בתחום – ובמידה וגם אתם מעוניינים

קרא עוד »