חיפוש

עורך דין הטרדה מינית בעבודה – כיצד לפעול במקרה של הטרדה? 

נשים או גברים שעוברים הטרדה מינית במקום העבודה לא תמיד יודעים כיצד לפעול. עורך דין הטרדה מינית הוא כתובת מיטבית לביצוע הצעדים הנכונים

 

מהי הטרדה מינית?

הטרדה מינית היא קשת רחבה של התנהגויות, שהמשותף לכולן הוא שהן בעלות אופי מיני או רקע מיני, ושיש בהן יכולת לבזות או לפגוע בשלומו של אדם. למשל הצעות מיניות חוזרות, ביזוי אדם על רקע נטייה מינית או מגע לא הולם. הטרדה מינית היא תופעה חברתית נפוצה, הפוגעת בעיקר בנשים אך גם בלא מעט גברים.

מדינת ישראל חוקקה בשנת 1988 את החוק למניעת הטרדה מינית, שמגדיר את התנאים לקיומה של העבירה, נסיבות המאפיינות אותה וכן את העונשים אותם היא נושאת.

 

מדוע הטרדה מינית מתרחשת לעתים כה קרובות במקום העבודה?

מקומות עבודה מתאפיינים בהיררכיה וביחסי מרות. מרבית האנשים לא מעוניינים לנצל לרעה את כוחם, אך לצערנו יש לא מעט שכן. בשל כך, מקום העבודה הופך להיות כר פורה לסיטואציות בהן לאדם אחד כוח לפגוע בפרנסתו או ברווחתו של אחר, ולעתים הוא מנצל זאת למטרות שונות.

במקרים אחרים, אין בהכרח כוונה לניצול, אך קשה יותר להביע את שאט הנפש ממעשיו של הממונה או הקולגה, על מנת לא להיתפס כ"רעים" או "לא נחמדים".

 

האם הטרדה מינית במקום העבודה שונה בעיני החוק?

חשוב לציין שהחוק מכיר בכך ועל כן כאשר מתקיימים יחסי מרות, כמו למשל במקום העבודה, לא מתקיימים חלק מהתנאים הנדרשים להגדרת הטרדה מינית במקומות אחרים – כך, למשל, אין הכרח להראות שהנפגע או הנפגעת הביעו דחייה אקטיבית ממעשיו או אמירותיו של הפוגע.

 

מה יכולים העובדת או העובד הנפגעים לעשות?

במקרה שמתרחשת הטרדה מינית במקום העבודה, כדאי מאוד להתייעץ עם עו"ד עבירות מין. בגדול, קיימים שלושה ערוצי פעולה עיקריים. לנפגע שמורה הזכות לפעול באחד מהם, ביותר מאחד או באף ערוץ – לבחירתו.

 

הגשת תלונה במשטרה

כבכול עבירה, לאדם שנפגע מהטרדה מינית זכות להגיש תלונה במשטרה כנגד מי שפוגע בו.

 

הגשת תביעה אזרחית

ניתן להגיש תביעה אזרחית במטרה לקבל פיצויים בגין הנזק שנגרם לנפגע או לנפגעת.

 

תלונה לממונה על הטרדות מיניות במקום העבודה

במקום עבודה, מכמות מסוימת של עובדים, חובה למנות נציב שיטפל במקרי הטרדות מיניות. ניתן לפנות לממונה על הטרדה מינית על מנת להגיש תלונה פנימית כנגד הפוגע.

חשוב לציין כי שלושת הערוצים אינם תלויים זה בזה. יכול להיות מצב שתלונה במשטרה תיסגר, אך בתביעה אזרחית ייפסקו פיצויים לטובת המתלונן או המתלוננת.

 

מתי מומלץ לפנות להתייעצות עם עורך דין?

כאשר אנחנו חושדים שאנחנו או מי מיקירינו סובלים מהטרדה מינית במקום העבודה, גם אם טרם החלטנו אם נרצה לפנות לאחד או יותר מערוצי הטיפול שהוזכרו קודם, חשוב לפנות לייעוץ עם עו"ד המתמחה בתחום.  עורכי דין המתמחים בנושא פגשו סיטואציות רבות דומות לזו שהנפגעים התמודדו עמה, ויוכלו לתת נקודת מבט שלרוב האנשים חסרה, וקריטית בדרך להחלטה אם מומלץ להתלונן ובאיזה אופן. גם לאחר שהוחלט על הגשת תלונה, חשוב כמובן לקבל ליווי של עורך דין מומחה בתחום לאורך התהליך, שעשוי להיות קשה ומורכב.

עו"ד עבירות מין

 

 

אולי יעניין אותך גם

4 טיפים למציאת עוד תותח!
עריכת דין
4 טיפים למציאת עו"ד תותח!

יצירת קשר עם עורך דין (מכל תחום) מצריכה היכרות עם טיפים בסיסיים שיאפשרו לבחור נכון. שכן, מדובר בבעל מקצוע שצריך ללוות אתכם על הצד הטוב

קרא עוד »