חיפוש

עורך דין בדיני עבודה מספר לכם כל מה שצריך לדעת על פיטורים

במהות שלהם יחסי עובד מעביד אינם יחסים שווי כוחות.

עובדה זאת יכולה להציב עובד שעומד בפני פיטורים בפני קשיים ומורכבויות רבות ביניהם פגיעה בתחושת הביטחון וביכולת המיידית לכלכל את עצמם וקושי למצוא מקור פרנסה חדש.

מסיבה זאת קיימים חוקים אשר מטרתם לספק לעובד הגנה.

מעסיק שמעונין לפטר עובד אינו יכול לעשות ככל העולה על רוחו.

במידה ואתם או אדם יקר לכם עומדים בפני פיטורים חשוב מאוד שתהיו מודעים כיצד הליך פיטורים תקני מתנהל ומהם הזכויות שמגיעות לכם.

 

מקרים בהם עובדים מוגנים בפני פיטורים

כאמור המעסיק אינו יכול לעשות ככל העולה על רוחו וישנם מקרים בהם החוק מגן על עובדים מסוימים בפני פיטורים. הדוגמאות הידועות ביותר למצבים של כאלה הן ההגנות שהחוק מספק לעובדים אשר משרתים במילואים ולעובדות במהלך הריון. נוסף לכך, אין לפטר עובד עם מוגבלויות בשל מגבלות אלו ואף יש לספק לו את התאמות הנדרשות כדי לדאוג לרווחה שלו ועל מנת שיוכל לבצע את העבודה שלו. עוד דוגמא למצב שבו אין לפטר עובד היא אם סיבת הפיטורים לא קשורה לתפקודו המקצועי של העובד. כך למשל אין לפטר עובד על סמך מחלוקת או סכסוך אישי בין המעסיק למועסק או לפטר עובד אשר מממש את זכותו החוקית להתאגד.

 

הזכות לשימוע והודעה מראש

עובד שעומד בפני פיטורים זכאי להגן על עצמו. מסיבה זאת לפני שמעסיק מפטר עובד הוא מחויב על פי חוק לזמן אותו לשימוע. הזימון לשימוע צריך להיות בכתב, להימסר מבעוד מועד ולכלול את כל הסיבות בגינן המעסיק שוקל לסיים את העסקתו של העובד. במהלך השימוע עצמו על המעסיק לוודא כי העובד מבין מדוע שוקלים את סיום העסקתו ולאפשר לעובד הזדמנות להציג את הצד שלו. את ההחלטה בדבר סיום ההעסקה של העובד אין מקבילים במקום, על המעסיק לקחת מספר ימים לשקול את הטיעונים של העובד בטרם יקבל כל החלטה. כמו כן במהלך השימוע העובד זכאי להגיע עם מלווה מטעמו לרבות עורך דין.

 

פיצויים

על פי חוק, אם אתם מועסקים שנה במקום עבודתכם המעסיק שפיטר אותכם מחויב לשלם לכם פיצויי פיטורים. פיצויים אלו יעזרו לכם להתאושש מהקושי הכלכלי שכרוך באובדן מקום עבודה. חשוב לדעת כי במקרים מסוימים גם מפוטרים שמועסקים קצת פחות משנה זכאים לפיצויי פיטורים וזאת בכדי למנוע מצב שהמעסיק יפטר עובד לפני שחלפה שנה מתחילת העסקתו בכדי להתחמק מלשלם פיצויים.

פיטורים הם הליך לא נעים שעלול לעורר קשיים רבים ואף תחושות קשות. מסיבה זאת במידה ואתם עומדים בפני פיטורים חשוב מאוד שתהיו מודעים לתהליך הצפוי לכם ולכל הזכויות המגיעות לכם על פי חוק. בכדי להיות בטוחים שאת מקבלים את מלוא הזכויות שלכם מומלץ לפנות ליעוץ משפטי אצל עורך דין מומחה לדיני עבודה. בעזרת ליווי של עורך דין מקצועי תוכלו לחסוך לעצמכם עוגמת נפש ולחצים מיותרים. לפרטים נוספים פנו לעורך דין פייגל.

ספרים

אולי יעניין אותך גם