חיפוש

מתי יש לנו עילה להגשת תביעה בבית משפט לתביעות קטנות?

כדי להגיש תביעה לבית המשפט ולזכות בפיצויים, עלינו להציג עילת תביעה. עילת תביעה אינה קמה בכל מקרה בו אנו חושבים כי נעשה לנו עוול, אלא רק במצבים המוגדרים בדין הישראלי. הדין אינו מגדיר, כמובן, כל מקרה ומקרה בו צומחת עילת תביעה אלא עקרונות כלליים הקובעים מתי יש לנו עילה. להלן נכיר את העקרונות הללו.

 

תביעות קטנות

הגשת תביעה בבית משפט לתביעות קטנות הינה הליך פשוט וידידותי למשתמש. תביעות קטנות הינו מנגנון ייחודי הקיים בבתי המשפט בארץ, אשר תכליתו לאפשר לתובעים להגיש תביעות גם על סכומי כסף קטנים בפשטות וביעילות וללא חסמי כניסה גבוהים.

הצורך במנגנון התביעות הקטנות נובע מכך שהגשת תביעה דורשת, בדרך כלל, משאבים לא מועטים. המשאבים הנדרשים הינם גם משאבי זמן וגם משאבי כסף ופעמים רבות, כאשר סכום התביעה מסתכם באלפי שקלים בודדים ובהתחשב בסיכויים להפסיד במשפט, תוחלת הפיצויים אינה משתווה לחסמי הכניסה למערכת כך שהגשת התביעה כלל אינה משתלמת.

כדי להימנע ממציאות שכזו, היוצרת מצב בו חוטאים יוצאים נשכרים וניזוקים לא מקבלים את הסעד המגיע להם בבית המשפט, נוצר מנגנון התביעות הקטנות. מנגנון התביעות הקטנות יוצר הליך מזורז להגשת תביעה, בו העמלה המשולמת נמוכה והצדדים לא מיוצגים על ידי עורך דין אלא על ידי עצמם בבית המשפט.

בית משפט לתביעות קטנות

עילה משפטית

הצדדים בתביעות קטנות אמנם אינם מיוצגים על ידי עורך דין, אך מערכת הדינים לפיה דנים במשפט עודנה, כמובן, מערכת הדינים הישראלית הקלאסית. מערכת הדינים היא החוק הישראלי. הדיון לא נערך לפי טענות של צדק אלא לפי טענות משפטיות. אשר על כן, תובע צריך עילת תביעה כדי לזכות בפיצויים.

יש לנו עילת תביעה משפטית כאשר נעשה לנו עוול על פי חוק. שתי מערכות הדינים הנפוצות ביותר בבית משפט לתביעות קטנות הן מערכת דיני החוזים ומערכת דיני הנזיקין. נדון בעילות התביעה בכל אחת מהמערכות

 

עילות בדיני חוזים

במסגרת דיני החוזים, עילת תביעה קמה כאשר הופר חוזה על ידי הצד שכנגד. כמו כן, עילה לביטול או בטלות החוזה צומחת כאשר הצד השני הטעה אתכם, עשק אתכם או שהיה חסר גמירת דעת ומסוימות בכריתת החוזה.

בית משפט לתביעות קטנות

עילות בדיני הנזיקין

העילה הקלאסית ביותר בדיני הנזיקין היא עילת הרשלנות, המושתת על שלושה יסודות – התרשלות, נזק וקשר סיבתי. כמו כן, לא אחת קמה עילת הפרת חובה חקוקה כאשר הצד שכנגד הפר חובה שהייתה לו כלפיכם על פי חוק.

כאמור, בתביעות קטנות לא מיוצגים על ידי עורך דין. עם זאת, תוכלו להסתייע בשירותי ייעוץ אשר מטרתם להנגיש את התביעות הקטנות לציבור. כך, תדעו האם יש לכם עילת תביעה מחד ותחסכו שירותי עורך דין יקרים מאידך.

 

לסיכום

לסיכום, יש לנו עילת תביעה כאשר הצד שכנגד פעל בניגוד לחובתו על פי חוק. עילות התביעה הקלאסיות הן הפרת חוזה, הטעיה, רשלנות או הפרת חובה חקוקה.

בית משפט לתביעות קטנות

אולי יעניין אותך גם

4 טיפים למציאת עוד תותח!
עריכת דין
4 טיפים למציאת עו"ד תותח!

יצירת קשר עם עורך דין (מכל תחום) מצריכה היכרות עם טיפים בסיסיים שיאפשרו לבחור נכון. שכן, מדובר בבעל מקצוע שצריך ללוות אתכם על הצד הטוב

קרא עוד »