חיפוש

כל מה שצריך לדעת לפני פתיחת תיק גירושים

פתיחת תיק גירושים הוא אמנם אירוע משפטי באופיו, אך במהותו נושא השלכות כבדות משקל על חיי הזוג העתיד להתגרש. לכן חשוב לא לפתוח תיק גירושים כבדרך אגב ולעשות את כל ההכנות נדרשות. במאמר הבא נציג מה חשוב לדעת לפני פתיחת תיק גירושים.

 

למי פונים בשביל להתגרש?

אחד הדברים הכי חשובים שצריך לדעת לפני פתיחת תיק גירושים הוא כמובן לדעת למי לפנות. כלומר, איזה מוסד שיפוטי בישראל אחראי על תחום הגירושים. חשוב לדעת שבמדינת ישראל הדין בנושאי אישות הוא דתי, ולכן כל גירושים עוברים דרך בית דין דתי כלשהו (למשל, בית הדין הרבני כאשר מדובר באוכלוסייה יהודית). חשוב להבין שכלל זה תקף לגבי כולם, אפילו לגבי בני זוג שנישאו בחתונה אזרחית ומשתייכים לדת הרלוונטית לפי החוק. עם זאת לא רק המוסד הדתי משחק תפקיד בגירושים אלא גם בית משפט לענייני משפחה. לבית משפט זה אפשר לפנות בכל הקשור לתהליכים נלווים לגירושים, כמו הסדרי ראייה, משמורות, חלוקת רכוש משותפת ועוד.

 

להבדיל בין סוגי הגירושים

פתיחת תיק גירושים נבדלת לפי סוג הגירושים ולכן חשוב לעשות את ההבחנה בין שני מצבים: גירושים בהסכמה ותביעת גירושים. המצב הראשון מתאר סיטואציה בה בני הזוג קיבלו החלטה משותפת להתגרש. תביעת גירושים מתרחשת במעמד צד אחד, כאשר רק אחד מבני הזוג קיבל החלטה זאת. פתיחת תיק לגירושים בהסכמה נעשית לרוב לאחר שנוסח הסכם גירושים בין הצדדים, לסמכויות המשפטיות לא נותר יותר מדי מלבד לבחון את הכתוב, ולדרוש תיקונים או לאשר בדרך לגירושים. עם זאת תביעת גירושים מתנהלת מעט אחרת.

בשביל להתגרש במעמד צד אחד יש צורך בעילה, סיבה מוצדקת על פי הדין ההלכתי לפרק את חיי הזוג. עם אכן הושגה עילה כזאת פתיחת התיק כרוכה במה שנקרא בעגה המשפטית "המרוץ לסמכויות": מי מבני הזוג שפונה ראשון לסמכות שיפוטית כלשהי ייקבע אותה כסמכות הפוסקת בכל ענייני הגירושים, ולא רק הטקס הפורמלי.

 

דע מי עומד לצידך

בין אם הגירושים נעשים בהסכמה או במעמד צד אחד בלבד, יש משמעות גדולה להצטיידות בגורם מקצועי מתאים, קרי עורך דין לענייני משפחה. עורך דין מסוג זה יידע לבאר לבני הזוג את ההליך, מורכבותו והשלכותיו השונות, כמו גם מה נדרש מבחינה בירוקרטית ופרוצדורלית. עורך דין לענייני משפחה יידע לסייע לאורך כל הדרך המורכבת של גירושים ולכן הוא רלוונטי עבור כל שלב בתהליך. אחד השלבים העקרוניים בו חשובה נוכחות עורך דין הוא בניסוח הסכם גירושים משותף: עורך דין יסייע לכתוב את ההסכם באופן משפטי, כך שלא ייפסח ויתייחס לכל נושא מהותי שרלוונטי לבני הזוג.

 

מחשבה שנייה היא תמיד דבר טוב

גירושים נחפזים הם לא בהכרח הרעיון הכי טוב, ולכן לפני כל נקיטת צעדים משפטיים בעניין, חשוב להקדיש לדבר את המחשבה האישית המעמיקה. גם אם יש מהמורות בחיי הזוג חשוב להבין אם שווה לפרק בשבילם את החבילה או לא.

 

אז מה צריך לדעת?

לסיכום, בשביל לפתוח תיק גירושים באופן אחראי ומסודר, חשוב לדעת לאיזו סמכות שיפוטית לפנות, מה ההבדל בין סוגי הגירושים השונים ומי עומד לצידך מבחינה משפטית. כמו כן חשוב לתת לדברים לשקוע ולהקדיש להם חשיבה, שלא לאחר מעשה.

זוג נפרד

אולי יעניין אותך גם