חיפוש

מה עושה עורך דין מומחה לנחלות

קרה שמכרתם זכות בעלות על נחלה? או שקיבלתם בירושה נחלה אבל אתם לא יודעים כיצד לתבוע אותה לבעלותכם? לעיתים הנושא של דיני מושבים ונחלות הוא בעייתי, לא ברור כיצד הירושה מתחלקת ויש המון סכסוכים בין גבולות של נחלות שונות או בין בעלים שונים וניהול נחלה על ידי האגודה. לכן קיים עורך דין מומחה לנחלות כדי להתמודד עם הקשיים השונים בכל הקשור לנחלות ודיני מושבות, לייצג אתכם מול האגודה ולבוא אתכם לבתי משפט במקרה ויש צורך בכך.

 

מהי נחלה?

קודם כל נגדיר מהי בכלל נחלה. נחלה, היא קרקע שנמצאת בבעלותו של אדם ומחולקת לחלקות. רוב הנחלות הינן נחלות חקלאיות במדינת ישראל והקרקע לרוב מיועדת למגורים או פרנסה של הבעלים שלה. בדרך כלל הנחלה היא יחידה עצמאית בבעלות של אדם פרטי אך בצירוף כלכלי או משפטי של אגודה שיתופית. המושג נחלה מגיע מהמקרא בהתייחסות של ירושת של קרקע למען התיישבות של 12 השבטים שהגיעו לכנען.

 

הסכם בין האגודה לבעלים – הסכם ראשון

ליושבים בנחלה יש זכויות שמוענקות להם מהשותפות עם האגודה למנהל מקרקעי ישראל ולכל מושב יש הסדר משלו. ישנם כמה סוגים שונים של הסדרים. הראשון הוא ״הסכם דו צדדי״ – שזהו הסכם בין הבעלים לאגודה למנהל מקרקעי ישראל שבו האגודה מאפשרת לחבר לגור ולחיות בנחלה בעוד היא כביכול ״שוכרת״ ממנו את השטח וכך הוא הבעלים שלה.

 

הסכם שני

הסכם נוסף שניתן בעזרתו לקבוע בעלים על הנחלה הוא חכירתי. ישנם הסכמים שנחתמו בין אנשים פרטיים על הקרקע לבין האגודות במדינת ישראל. ברוב הפעמים הסכמים אלה התרחשו עוד בשנים שלפני הקמת המדינה בין ארגונים כמו קק״ל לבין אגודת מנהל מקרקעי ישראל ואלו היו מוסכמים לתקופה של 50 שנים או יותר. בדרך כלל הסכמים כאלו הם יותר ישנים ופחות מתרחשים בין אנשים פרטיים אלא נועדו להתיישבות ארץ ישראלית.

 

הסכם שלישי

הסכם בין שלושה צדדים: האגודה, המתיישב והסוכנות היהודית בארץ ישראל. כך, האגודה היא בעלת הנחלה שמשכירה אותה לסוכנות היהודית וזו מאפשרת למתיישבים שונים להנחיל את הארץ ואז הם יכולים לגור בנחלה ולהשתמש בה לאמצעים שונים כמו פרנסה ומגורים. כך הסוכנות היהודית יכול לעזור לאלו שמנסים לעלות לארץ ממדינות אחרות למצוא מקום להתיישבות וחיים.

 

ומתי צריך עורך דין?

כאשר הנחלה לא עוברת באופן ״חלק״ מהאגודה אליכם, או כאשר בעל נחלה במושבה רוצה להוריש את נחלתו והאגודה מתנגדת. עורך דין מומחה לנחלות עוסק בכל הקשור גם בדיני ירושה בין אם מדובר בהסכם בתוך המשפחה או צוואות. בנוסף, עורך הדין מומחה גם בכל הקשור לבניות בתוך שטח הנחלה, מה מותר ואסור, מה נחשב חריגה ומה לא וכמובן ייצוג בערכאות השונות אל מול האגודה או וועדות שונות בבתי משפט.

 

לסיכום

נחלות חקלאיות במושבים הן עסק מסובך. ישנן מיני הסדרים שונים עם האגודה של מנהל מקרקעי ישראל או עם הסוכנות היהודית בארץ ישראל. לשם כך קיים עורך דין מומחה לנחלות. תפקידו לעזור לאלו שקלועים עם האגודה בסכסוך הנוגע לבעלות הנחלה או בדיני ירושה כאשר בעל הנחלה נפטר ולא ברור כיצד מתחלקת הנחלה בין היורשים לאגודה.

איש משפט

 

אולי יעניין אותך גם

4 טיפים למציאת עוד תותח!
עריכת דין
4 טיפים למציאת עו"ד תותח!

יצירת קשר עם עורך דין (מכל תחום) מצריכה היכרות עם טיפים בסיסיים שיאפשרו לבחור נכון. שכן, מדובר בבעל מקצוע שצריך ללוות אתכם על הצד הטוב

קרא עוד »