חיפוש

מה היא התרת נישואין?

גירושין אזרחיים? בישראל? למרבה הפליאה, קיים בישראל מנגנון של גירושין אזרחיים. מנגנון זה אינו פתוח בפני כל הזוגות אלא רק בפני מספר מצומצם מאוד של זוגות, אך זוגות אלו יוכלו לנהל הליך גירושין אזרחי בישראל, בפני בית משפט, הנקרא התרת נישואין. להלן נכיר את הליך התרת הנישואין ונדע מי יכול להתגרש באמצעות התרת נישואין בישראל.

 

התרת נישואין – עבור מי?

כדי להבין עבור מי מיועדת התרת נישואין יש להכיר את מבנה הדין הישראלי סביב נישואין וגירושין. נפתח בהצגה קצרה ורלוונטית של הדינים הנוהגים בישראל.

הדין הישראלי קובע כי ענייני נישואין וגירושין לא יידונו על פי חוקי מדינת ישראל אלא על פי הדין הדתי של כל אדם. כך, נוצרה מציאות בה דיני הנישואין והגירושין של יהודים בישראל יהיו דיני ההלכה היהודית, דיני הנישואין של נוצרי קתולי יהיו דיני העדה הקתולית ומוסלמי יהיה כפוף לבתי הדין השרעיים הדנים לפי השריעה – ההלכה המוסלמית.

מצב עניינים זה יוצר שלל בעיות וקשיים משפטיים. אחד הקשיים המשמעותיים ביותר, הוא היעדר הסמכות ביחס לזוגות בני שתי עדות דתיות שונות. הדין הישראלי יוצר מצב בו, למשל, ערבי נוצרי וערביה מוסלמית לא יכולים להינשא זה עם זו בישראל. כמו כן, יהודיה ומוסלמי לא יוכלו להתחתן בארץ וכן הלאה.

לרוב, זוגות מעורבים אלו יטוסו לחו"ל כדי להינשא, בהליך הידוע בשם נישואי קפריסין. אולם גירושין בקפריסין הם עסק מסובך הרבה יותר. מה יעשו, אם כן, בני זוג בני עדות דתיות שונות, המעוניינים להתגרש בישראל?

המחוקק הישראלי הכיר במצוקתם של זוגות אלו ויצר עבורם את מסלול התרת הנישואין. מסלול התרת הנישואין הינו מסלול גירושין המיועד לזוגות מעורבים מעדות דתיות שונות. אם כן, התרת נישואין מיועדת לזוגות מעורבים המעוניינים להתגרש.

 

הליך התרת הנישואין

הליך התרת הנישואין נעשה בפני בית משפט למשפחה. ניתן לבצע התרת נישואין בהסכמה וכן התרת נישואין בבקשת צד אחד. המעוניין בהתרת הנישואין יגיש תביעת התרת נישואין בבית המשפט למשפחה, כאשר בן או בת הזוג שלו הם הנתבעים בהליך. כאשר שני בני הזוג מעוניינים בהתרת הנישואין בהסכמה, הם יגישו יחדיו את התביעה ולא יצוין נתבע בהליך.

תביעת הגירושין תכלול את הפרטים הרלוונטיים, את העובדות הצריכות למקרה ואת העילות בגינן מעוניינים בני הזוג בהתרת הנישואין. התביעה תועבר לעיון בית המשפט.

בשלב הראשון, בית המשפט יפנה אל ראש העדה הדתית אליה משתייך כל צד מבני הזוג ויוודא עימו כי אכן התרת נישואין זו אינה בסמכותם. לאחר קבלת האישור מהעדות הדתיות ימשיך בית המשפט בדיון.

מאחר שבישראל אין דין גירושין אזרחי, הדיון עצמו ייערך לפי דין אזרחותם הזרה של הזוג או דין המקום בו נישאו. קיימות מספר חלופות בחוק המסדירות את הדין הנוהג. בסיום הליך התרת הנישואין בהסכמה או התרת הנישואין לבקשת אחד הצדדים, יכריז בית המשפט על הזוג כגרושים.

 

לסיכום

לסיכום, התרת נישואין בישראל הינה גירושין אזרחיים עבור זוגות מעורבים בעלי דתות שונות. ניתן לבצע התרת נישואין בהסכמה או בבקשת צד אחד. בסוף ההליך, בית המשפט יכריז על הזוג כגרושים.

שופט

 

אולי יעניין אותך גם

4 טיפים למציאת עוד תותח!
עריכת דין
4 טיפים למציאת עו"ד תותח!

יצירת קשר עם עורך דין (מכל תחום) מצריכה היכרות עם טיפים בסיסיים שיאפשרו לבחור נכון. שכן, מדובר בבעל מקצוע שצריך ללוות אתכם על הצד הטוב

קרא עוד »