חיפוש

מה ההבדל בין בורר למגשר?

בורר ומגשר, הם שני בעלי מקצוע דומים אך שונים מאד. התפקיד של שניהם הוא דומה – לסייע לשני צדדים שנמצאים תחת סכסוך, לפתור אותו ולהגיע לפשרות המתאימות למסמכים המשפטיים המתאימים בסופו שיהיו מקובלים על שניהם ושיסדירו את היחסים שלהם.

שני התהליכים יכולים לתרום לסכסוכים בכל תחום, בין אם מדובר בסכסוך משפחתי ובין אם בסכסוך עסקי.

גם הבוררות וגם הגישור, הם מקצועות נדרשים ופופולריים כיום, מאחר והם מהווים תחלופה נהדרת ונעימה יותר להליך משפטי ולתביעה.

כדי להבין מה התהליך שמתאים לכם ומול מה אתם עומדים, לפניכם קצת על מה ההבדל בין בורר למגשר?.

 

מה הוא בורר?

בורר הוא איש מקצוע שמתמחה בהליכי בוררות ויישוב סכסוכים. תפקידו הוא לסייע לשני הצדדים בעת הסכסוך, להגיע לפשרה ולהבנה שתסיים את הסכסוך ותהיה הוגנת מספיק לשני הצדדים. הבורר מהווה צד שלישי ואובייקטיבי, שעוזר בעזרת אסטרטגיות שונות המוכרות בתחום, להגיע לפתרונות הנדרשים עבור סיום הסכסוך. הבוררות היא טכניקה לפתרון סכסוכים שמוכרת כבר מהימים העתיקים, ומדובר במוסד יעיל ונוח יותר, שעדיף לדעת רבים על שיטת התביעות והמשפט המייאשת והממושכת. לעוד מידע ניתן לפנות אל המוסד הישראלי לבוררות עסקית.

 

מה הוא מגשר?

גישור היא אולי השיטה הידידותית, האינטימית והנעימה ביותר המוצעת כיום עבור יישוב סכסוכים ומציאת פתרון הוגן ופשרה בין שני צדדים הנמצאים בסכסוך ממושך. הגישור היא שיטה אהודה על ידי רבים לניהול סכסוכים מאחר והוא יוצר אווירה נעימה, אינטימית, וקשובה, בה הצדדים שומעים ומקשיבים אחד לשני. מדובר בתהליך שאמור להיות שונה לחלוטין מההליך המשפטי הקר והמאיים, ולכן הוא גם מפתה עבור רבים. המגשר כמו הבורר, משמש כצד שלישי אובייקטיבי שלא תופס צד, אלא מסייע לשני הצדדים להגיע לפתרון.

 

מה השוני בין גישור לבוררות?

סמכות להכרעה

לעומת הליך של גישור בו חשובה ההסכמה של שני הצדדים וההגעה המשותפת לפתרון, להליך של בוררות יש צד מחייב יותר, ולמעשה ברוב המקרים הבורר מסוגל גם להחליט בעצמו מה שנכון לדעתו עבור שני הצדדים ולקבוע לטעמו את פתרון הסיטואציה. כלומר בהליך הגישור, למגשר אין סמכות של הכרעה והוא משמש רק כצד שלישי המנסה לקרב בין שני הצדדים, לעומת הליך הבוררות שקובע פתרון מחייב עבור שני הצדדים.

 

אווירה וכוונה

שני התהליכים שונים בסופו של דבר במטרה שלהם ובכוונה של הצדדים בהגיעם לתהליך. בתהליך הגישור מדובר בשיטה רכה יותר להגיע לפתרון, ששני הצדדים יסכימו עליו ויקשיבו זה לזה יחד עם מטפל מסייע. לעומת זאת הליך בוררות הוא הליך משפטי בו יש כוונה לפנות לבורר שישים סוף לבעיה לפי דעתו המקצועית.

 

מפגשים אישיים

לעומת תהליך הבוררות שמתנהל ביחד ובאובייקטיביות, בתהליך הגישור המגשר יושב ומשוחח גם עם כל צד בנפרד, מאחר ויש יותר דגש על הבנת הצדדים גם ברמה הרגשית ומתן אווירה נעימה. בתהליך הבוררות, מאחר ועל הבורר חובה להישאר אובייקטיבי והכריע בעניין, הוא לא יכול להיפגש עם כל אחד מהצדדים לבד, בדומה לפרוצדורה של משפט.

 

פטיש של שופט

אולי יעניין אותך גם

4 טיפים למציאת עוד תותח!
עריכת דין
4 טיפים למציאת עו"ד תותח!

יצירת קשר עם עורך דין (מכל תחום) מצריכה היכרות עם טיפים בסיסיים שיאפשרו לבחור נכון. שכן, מדובר בבעל מקצוע שצריך ללוות אתכם על הצד הטוב

קרא עוד »