חיפוש

סובלים מפוסט טראומה? כך תשיגו את הפיצוי המגיע לכם

החיים יכולים להיות מלאי אתגרים, ולפעמים אירועים טראומטיים יוצרים נזקים ארוכי טווח. במקרים כאלה, חשוב להבין את הזכויות המגיעות לנו ואת התהליכים הנדרשים לקבלת פיצוי הולם. במאמר זה נדון בפוסט טראומה ובמגוון הפיצויים האפשריים, כמו גם בדרכים להשיגם.

 

מהי פוסט טראומה?

פוסט טראומה ((PTSD היא תגובה נפשית ממושכת לאירוע טראומטי או מצב לחץ קיצוני. היא יכולה להתבטא בסימפטומים שונים כמו זיכרונות חוזרים ומטרידים של האירוע, חלומות בלהה, תחושות של חרדה או פחד, קשיי ריכוז והימנעות מגירויים המזכירים את הטראומה. פוסט טראומה עלולה להשפיע על תפקוד היומיומי של הפרט ולגרום לקשיים בעבודה, ביחסים החברתיים ובתחומי חיים אחרים. היא דורשת טיפול מקצועי על מנת לעבד את החוויה הטראומטית ולהתגבר על ההשלכות הנפשיות שלה. מאפייני ועוצמת הפוסט טראומה קשורים לטראומה הספציפית שעבר הנפגע וממבנה האישיות שלו. עם זאת לטראומות יש גם מאפיינים משותפים.

 

סוגי פיצויים לנפגעי פוסט טראומה

קיימים מספר סוגי פיצויים שניתן לקבל בעקבות פוסט טראומה, בהתאם לנסיבות האירוע:

 

פיצויים כספיים

במקרים מסוימים, ניתן לקבל פיצוי כספי עבור נזקים נפשיים, כלכליים ופיזיים שנגרמו כתוצאה מהאירוע הטראומטי. הסכום המדויק תלוי בחומרת הנזק ובנסיבות המקרה.

 

טיפול רפואי מסובסד או חינם

לעתים קרובות, נפגעי פוסט טראומה זכאים לטיפול נפשי או רפואי מסובסד או חינם, כגון פסיכותרפיה, ייעוץ ותרופות.

 

החזר הוצאות

במקרים מסוימים ניתן לקבל החזר הוצאות עבור טיפולים רפואיים, אובדן הכנסה והוצאות נלוות אחרות שנגרמו כתוצאה מהטראומה.

 

אחוזי נכות מפוסט טראומה

כאשר מוכרים ע"י ביטוח לאומי כנפגעי פוסט טראומה אחוזי נכות מתאימים נקבעים לנפגעים, אך כדי להגיע ליעד הזה, עליהם לעבור תהליך מורכב.

  • יש להגיש תביעה מפורטת ולצרף אליה מסמכים רפואיים התומכים בקיומה של פוסט טראומה, כמו אבחנות מפסיכיאטרים או פסיכולוגים מומחים.
  • הנפגעים יזומנו לוועדה רפואית של הביטוח הלאומי, שתבחן את מצבם הנפשי והשפעת הטראומה על תפקודם.
  • הוועדה תקבע את אחוזי הנכות המגיעים להם בהתאם לחומרת המקרה ולתסמינים שמהם הם סובלים. היא עשויה גם לקבוע את הצורך בטיפול ממושך ולהמליץ על מענקים וזכויות נוספים.
  • התהליך כולו עשוי להימשך זמן רב ולכלול גם שלבי ערעור במקרה של אי הסכמה עם החלטות הוועדה.
  • מומלץ מאוד להיעזר בעורך דין במהלך תהליך זה.

 

איך משיגים פיצויים לנפגעי פוסט טראומה?

התהליך לקבלת פיצויים משתנה בהתאם לנסיבות המקרה:

 

תביעות אזרחיות

במקרים שבהם הטראומה נגרמה כתוצאה מרשלנות או התנהגות לא ראויה של אדם או גוף אחר, ניתן להגיש תביעה אזרחית על מנת לקבל פיצוי.

 

ביטוח לאומי

במדינות רבות, נפגעי פוסט טראומה זכאים לקצבאות ו/או שירותים רפואיים דרך הביטוח הלאומי או תוכניות ממשלתיות אחרות. התהליך כולל הגשת טפסים ותיעוד מתאים.

 

פיצויים מחברות ביטוח

במקרים מסוימים, חברות ביטוח יכולות לשלם פיצויים לנפגעי פוסט טראומה במסגרת פוליסות ביטוח ספציפיות כמו ביטוח תאונות או נזקי גוף.

 

תיעוד הטראומה

בכל המקרים, חשוב לתעד את האירוע הטראומטי ואת ההשפעות שלו באופן מפורט, תוך שמירה על ראיות רלוונטיות כגון תיעוד רפואי, עדויות ומסמכים אחרים. תיעוד זה יהיה חיוני במהלך הליך התביעה.

רגעים אינטימיים עם בן הזוג

אולי יעניין אותך גם