חיפוש

מימוש ירושה במקרים בהם אין צוואה

זה כבר כמעט מובן מאליו לרוב האזרחים במדינה. כשאדם נפטר, הרכוש, הנכסים וההון שברשותו יחולקו בהתאם לרשום בצוואה שלו. למרות זאת, ישנם מקרים בהם המנוח לא משאיר מאחוריו צוואה. זה יכול לקרות מסיבות מגוונות, אך התוצאה היא זהה – באין צוואה, המדינה היא שקובעת על פי חוק איך תתחלק הירושה. במאמר זה נפרט על מימוש ירושה במקרים בהם לא הושארה צוואה על ידי המנוח. 

 

מנוח ללא צוואה

אנשים צעירים שמוצאים את מותם, תאונות פתאומיות ואפילו אנשים שפשוט לא הספיקו לנסח צוואה – כל אלו הם רק חלק מהמקרים בהם אדם שנפטר לא משאיר אחריו צוואה. כדי למנוע בעיות משפטיות וסכסוכים פוטנציאליים על רכוש, המדינה קבעה מה עושים במקרים הללו. אנשים המעוניינים למנוע סיטואציה שכזאת מבעוד מועד, צריכים להתייעץ עם עו"ד צוואות.

 

יורשים על פי דין

אם בכל זאת אדם לא מספיק לערוך צוואה לפני מותו, המדינה תקבע לו יורשים על פי דין, כלומר יורשים לפי מה שהחוק מגדיר וקובע. היורשים הללו יקבלו את הרכוש של המנוח בצורה חוקית לגמרי. כל עוד לא ניתן יהיה לערער על זהותם של אותם יורשים, לא ניתן יהיה למנוע מהם את קבלת הירושה.

 

מי יורשים ולפי איזה סדר?

האנשים שיורשים על פי דין הם קרובי משפחתו של המנוח שלא הותיר אחריו צוואה. המדינה קובעת סדר מסוים וחלוקה באופן מסוים. בן או בת זוגו של המנוח ירשו את הרכב של המנוח ורכוש שהיה בבית. לאחר מכן, הרכוש יחולק בצורה בה ילדי המוריש הם הראשונים בקדימותם ואחריהם הורי המנוח ולבסוף הורי הוריו של המנוח.

 

צורת החלוקה

צורת החלוקה משתנה בהתאם לאנשים שזכאים לקבל את הירושה של המנוח. למשל, אם המנוח הותיר אחריו רק ילדים ובן זוגו נפטר, הילדים ירשו את כל העזבון של המנוח בעצמם. צורת החלוקה קבועה בחוק ולא ניתנת לערעור.

 

מה קורה כשאין בני משפחה שיכולים לרשת?

לפי הסדר שציינו, היורשים הפוטנציאליים כאשר אין צוואה למנוח הם בן או בת הזוג, ילדיו של המנוח, הוריו והורי הוריו. אם המנוח לא הותיר אחריו קרובים כאלו, העזבון של המנוח יעבור באופן מלא לרשות המדינה.

 

אימוץ

הורים מסוימים מחליטים לאמץ ילדים מסיבות שונות. בין אם מדובר על אימוץ מתוך החלטה אישית או על אימוץ עקב חוסר יכולת להביא ילדים לעולם, החוק מסתכל על ילד מאומץ כעל ילדו של המנוח לכל דבר ועניין.

 

בקשה לצו ירושה

כדי לממש עזבון של מנוח שנפטר ולא הותיר אחריו צוואה, אחד היורשים האפשריים לפי החוק צריך להגיש בקשה לצו ירושה. הבקשה תוגש לרשם לענייני ירושה או אל בית דין דתי כלשהו, במקרים מסוימים. הגשת הבקשה מתאפשרת תוך תשלום של שתי אגרות נפרדות.

ירושה במקרים

אולי יעניין אותך גם

4 טיפים למציאת עוד תותח!
עריכת דין
4 טיפים למציאת עו"ד תותח!

יצירת קשר עם עורך דין (מכל תחום) מצריכה היכרות עם טיפים בסיסיים שיאפשרו לבחור נכון. שכן, מדובר בבעל מקצוע שצריך ללוות אתכם על הצד הטוב

קרא עוד »