חיפוש

זכויות שימוש בסרטוני יוטיוב – מה מותר ומה אסור?

פותחים ערוץ ביוטיוב? מחפשים סרטון להורדה דרך יוטיוב? בין אם אתם בתפקיד יוצרי התוכן או המשתמשים בו, יש כמה דברים שחשוב שתדעו לגבי השימוש בזכויות יוצרים דרך יוטיוב.

 

האם יש זכויות יוצרים ביוטיוב?

רשת האינטרנט מצטיירת לא מעט כ"מערב פרוע" של תוכן הניתן להורדה ושימוש. עליית אתר YoyTube לאוויר ב-2005 יצרה מהפכה אינטרנטית שאפשרת לכל אדם, בכל מקום בעולם להעלות ולשתף סרטון באופן קל, פשוט ומהיר. לא פלא שגם כיום יוטיוב נחשבת לפלטפורמה מובילה בתחום הסרטונים ומיליוני צופים מבקרים בה כל יום. עם זאת, העובדה שגולשים יכולים להגיע לאתר בקלות עלולה לגרום להם לעשות שימוש לא חוקי בתוכן המועלה לאתר. כמובן ששימוש שאינו מורשה בזכויות יוצרים מצד גולשים אינו נובע מכוונת זדון אלא מחוסר מודעותם לנושא.

גם באתר נגיש כמו יוטיוב, יש ליוצרי התוכן זכויות יוצרים כלפי התוכן שלהם. הפרת זכויות יוצרים ושימוש לא חוקי בתוכן מקורי עלולה לחשוף את הגולשים לתביעה משפטית ואף לדרישת סכום פיצויים ללא צורך בהוכחת נזק. משום כך, עליכם לוודא כגולשים שאתם מכירים את העקרונות הבסיסיים של זכויות היוצרים באשר לסרטונים באתר כדי להימנע מעוגמת הנפש.

 

האם העלאת סרטון ליוטיוב משמעותה ויתור על זכויות יוצרים?

אנו נוטים לחשוב כי ברגע שאדם מעלה תוכן מקורי כמו שיר או סרטון ביוזמתו לאתר נגיש כמו יוטיוב, יש בכך למעשה ויתור על זכויותיו. שימו לב! מדובר בטעות נפוצה אך בולטת. העלאת הסרטון ליוטיוב לא הופכת את היצירה לרכוש ציבורי. למחזיק זכויות היוצרים יש אפשרות להגן על יצירתו בכל זמן כל עוד הודיע באופן רשמי כי ויתר על זכויותיו. העובדה שאדם העלה סרטון ליוטיוב אינה יכולה להתפרש כויתור על זכויותיו. משום כך, שימוש שאינו מורשה בתוכן מקורי מוגדר כהפרת זכויות יוצרים ועלולה להוביל להשלכות הכרוכות בכך.

 

מה נחשב להפרת זכויות יוצרים ביוטיוב?

כאשר אדם מעוניין להעלות תוכן ליוטיוב, הוא נדרש להסכים לתנאים הכתובים בתקנון האתר. אחד מהסעיפים בתקנון האתר מול מעלה התוכן, מחתים את היוצר כי הוא מאשר לאחרים לגשת לתוכן שלו דרך יוטיוב ולהשתמש בתוכן באופן שאינו מותנה. שימוש זה כולל הפצה, עיבוד, שיחזור וכו'. עם זאת, נהלי האתר מגדירים כי התוכן המאוחסן באתר זמין לצפייה חופשית אך ורק ברשת. משום כך, אם גולש אינו מסתפק בצפייה בתוכן דרך יוטיוב אלא מעוניין להוריד את הסרטון למחשבו האישי, הרי שפעולה זו מפירה את זכויות היוצרים של בעל הסרטון ואת תקנון האתר. כמו כן, תיעוד בלתי חוקי של סרטון והעלאתו דרך אמצעים דיגיטליים אחרים ללא אישור בעל הזכויות, מהווה אף הוא הפרת זכויות יוצרים.

 

לסיכום

חשוב לזכור שלמרות הנגישות הגבוהה של אתר יוטיוב בפרט ושל רשת האינטרנט ככלל, עדיין קיימים חוקים וסדרים שחלים גם על הרשת. בפועל, גולשי האינטרנט כפופים לחוקי המדינה שבה הם יושבים ולכן כתושבים במדינת ישראל, עליכם לכבד את חוק זכויות יוצרים החל על כל יוצר במדינה בייחוד כאשר מדובר על הורדת שירים מיוטיוב. בין אם אתם יוצרי תוכן או משתמשים, חשוב שתהיו מודעים לכל הזכויות והחובות שלכם ברשת ותדאגו לשמור עליהן.

יוטיוב

אולי יעניין אותך גם

4 טיפים למציאת עוד תותח!
עריכת דין
4 טיפים למציאת עו"ד תותח!

יצירת קשר עם עורך דין (מכל תחום) מצריכה היכרות עם טיפים בסיסיים שיאפשרו לבחור נכון. שכן, מדובר בבעל מקצוע שצריך ללוות אתכם על הצד הטוב

קרא עוד »