חיפוש

האם רק אדם פרטי יכול לעבור פשיטת רגל ואיך עובד התהליך

פשיטת רגל היא מצב של חדלות פרעון בו אדם אינו יכול להחזיר את החוב בו הוא נתון. במאמר זה נסקור את החייבים אשר יש ברשותם את האפשרות של קיום של הליך פשיטת הרגל, את הכללים, הזכויות והחובות של העוברים תהליך זה, ואת מהלכו.

 

למי מיועד התהליך

פשיטת רגל נועדה עבור אנשים אשר הגיעו למצב כלכלי בו אינם יכולים לפרוע את חובותיהם ועל כן נדרשים לפשוט רגל. רשאים להגיש בקשה לפשיטת רגל אנשים אשר חובותיהם גדולים מ-17,307 שקלים ואשר אינם יכולים לעמוד בהחזריהם. בסיום התהליך, האדם זוכה לפתוח דף חדש בחייו הפיננסים לאחר שפרע חלק מחובותיו.

 

אדם פרטי או חברה

תהליך פשיטת הרגל מיועד לאנשים פרטיים בלבד ואינו ניתן לביצוע ע״י חברות או תאגידים. חברה אשר נמצאת בחובות אשר אינה יכולה לעמוד בהם, נכנסת לתהליך של פירוק או של כינוס נכסים אשר שונים מתהליך פשיטת הרגל המיועד לאנשים יחידים.

 

מטרת התהליך

להליך פשיטת הרגל ישנן מספר מטרות. הראשונה בהן היא הסדרת החוב של האדם לנושיו. במהלך התהליך חלה בדיקה של החובות אותם חייב האדם, ומתרחשת החלטה בנוגע לאופן בו האדם יחזיר את חובו.

כמו כן, ההליך עשוי לסייע לאדם לקבל הפטר מחובותיו לאחר דיון על כך. אפשרות זו, מסייעת לאדם החייב לזכות לשיקום כלכלי ולצאת לדרך חדשה מבחינה אישית, כלכלית, ועסקית. ההליך מתייחס לאדם כמי שנקלע למצב שאינו בשליטתו ואינו יכול לשלם את חובותיו, ומסייע לו להשתקם.

 

כיצד מתנהל התהליך

תחילה, האדם בעל אשר ברצונו לפשוט רגל מגיש בקשה לכונס נכסים אשר עובר עליה ונותן את התייחסותו. לאחר מכן בקשה זו עוברת לבית המשפט המחוזי והוא שמטפל בתהליך. בית המשפט נותן צו כינוס נכסים אשר משמעותו שנכסי האדם בעל החוב מוגנים והוא אינו יכול לבצע בהם שינויים.

בית המשפט ממנה מנהל מיוחד אשר תפקידו לפקח על נכסים אלו ולוודא שאכן אינו מבצע שינוי בהם. משניתן צו זה, מוקפאים כל התהליכים המשפטיים נגד החייב ואינו עומד יותר בהליכים משפטיים לגביית החובות. לאחר מכן, מבצע המנהל שהוקצה חקירה של הנכסים שיש ברשות החייב ומגבש תוכנית כיצד להשתמש בהם לפרעון חלקי של החוב.

לאחר ששלל נושים מגישים תביעות להחזר חוב כנגד פושט הרגל, מתבצע דיון בבקשה לפשיטת רגל שבמסגרתה מחליט בית המשפט האם להכיר באדם כפושט רגל. במידה ובית המשפט מחליט לאשר הליך של פשיטת רגל, מתחיל תהליך האורך כ-3 שנים ובמסגרתו פירעון חלקי של החובות באמצעות מכירת חלק מנכסיי פושט הרגל. בסוף ביצוע הפירעון החלקי ולאחר כ-4.5 שנים מכינוס הנכסים, מקבל האדם פטור מתשלום שאר החובות שלא נפרעו בתהליך.

 

היוועצות בעורך דין

על מנת לייעל את הליך פשיטת הרגל, מומלץ להיעזר בעורך דין שילווה אתכם לאורך התהליך. עורך דין פשיטת רגל בעל ניסיון, הבקיא בהליך הבירוקרטי, יכול לתרום רבות למיקסום התוצאות של התהליך, שכמעט בלתי אפשרי להגיע אליהן ללא היוועצות בו.

 

לסיכום

במאמר זה סקרנו את הליך פשיטת הרגל ואת הזכאים לבצע הליך זה. כמו כן, דנו במהלכו של ההליך ובחשיבות ההיוועצות באנשי מקצוע רלוונטיים. אנו מקווים שאם בעתיד תתקלו במצב זה, תהיה לכם הידיעה שיש בכוחכם איך להתמודד.

עורך דין

אולי יעניין אותך גם