חיפוש

האם אופניים חשמליים הם רכב מנועי והאם מחייבים בביטוח?

החל משנת 2019, לאחר שנהרג עובר אורח בתאונת אופניים חשמליים, פסק בית המשפט כי מחזיקי אופניים חשמליים יחויבו בתשלום ביטוח.

הכניסה של האופניים החשמליים מציגה הזדמנויות אדירות לחברה בישראל, אך דורשת תקופת הסתגלות ותיאום של המערכות השונות.

במאמר זה נדון על המשמעות המשפטית של החזקת אופניים חשמליות, ועל הדרך לדאוג לשימוש בטוח ויעיל בכלי.

 

אופניים חשמליים ישנו את פני הערים בישראל ובעולם

העלייה בתוחלת החיים ובפריון, הובילה לצמיחה מהירה באוכלוסייה בישראל ובעולם. לצד הגידול במספר הנפשות, האוכלוסייה ברוב מדינות העולם הולכת ומתכנסת לערים הגדולות. ההתכנסות לערים נובעת מירידה בכמות המשרות הדרושות בפריפריה עקב ירידה בכמות העובדים הדרושים בחקלאות והתעשייה המסורתית. כתוצאה מכך, הערים בישראל הולכות והופכות צפופות יותר, ומחיר הדיור בהן מרקיע שחקים. התחבורה בערים הופכת להיות בלתי נסבלת, כאשר גם נסיעה למרחק של קילומטרים בודדים יכולה לקחת חצי שעה, ואף יותר אם לא התמזל מזלכם למצוא חניה. אופניים חשמליים הם חלק מהפתרון לכך. האופניים מאפשרים צמצום משמעותי של הזיהום הנפלט מכלי הרכב, ושימוש חסכוני ויעיל יותר בשטחי הכבישים. האופניים מקרבים את חלקי הערים זה לזה, ומאפשרים התפתחות של תרבות עירונית איכותית יותר בארץ ובעולם.

 

הכניסה המהירה של האופניים החשמליים לישראל הובילה לפערים רגולטוריים

משרד עורכי דין – יערית אוליאל מטפל בכל שנה בכמות עצומה של תביעות הנוגעות לתאונות דרכים בהן היו מעורבים נהגי אופניים חשמליים. אין ספק, שלצד היתרונות הרבים של הכלים החשמליים, הכניסה המהירה שלהם לישראל הובילה לפערים רגולטוריים עצומים. נפח הרוכבים בערים מגדיל את עצמו באופן מעריכי בכל שנה, ותשתיות האופניים לא נבנות בקצב מספיק גבוה. היעדר הכשרה נאותה לרוכבים, הופכת את המדרכות למלכודת מוות להולכי רגל עקב רוכבים השועטים בהן במהירויות אדירות. לאחר שנים של הפקרות מוחלטת, החלה המערכת לקבוע תקנות מחייבות לנהיגה על אופניים חשמליים. אופניים אלו נחשבים כיום לכלי רכב מנועי לכל דבר ועניין. הרוכבים חייבים לדאוג לבטח את האופניים שלהם, כך שאם יפגעו בהולך רגל הביטוח יוכל לשלם לו פיצוי הולם על הפגיעה. בהמשך, צפוי שיתווספו חובות כמו רישום של האופניים החשמליים, ויתכן שאפילו מבחן תאוריה.

 

לפני רכיבה על אופניים חשמליים יש להכיר את חוקי הדרך

כיום, ערים רבות בעולם מתקינות רשת נרחבת של דרכי נסיעה ייעודיות לאופניים. בישראל, למרות מאמצים באזור גוש דן להקים רשת כזו, עיקר הרכיבה על אופניים מתבצעת על הכבישים, לצד כלי רכב. פגיעה של כלי רכב באופניים חשמליים תוביל להרס מוחלט שלהם, ופגיעה שעלולה להיות קטלנית ברוכב. חשוב מאוד לדאוג לכך שהרוכב יכיר היטב את חוקי הדרך הנהוגים בישראל, ויפעל על פיהם. מדובר בידע שיכול להציל את חייו, ולמנוע עבירה על החוק.

 

אופניים על חשמל

אולי יעניין אותך גם

חוק ומשפט
תעבורה
איך לפעול לאחר תאונת דרכים

לעבור תאונת דרכים זו כמובן חווה מאוד לא נעימה. פעמים רבות הרגעים הראשונים שאחרי התאונה מלאים בלבול והלם. הדבר הראשון שצריך לעשות הוא כמובן לוודא

קרא עוד »