חיפוש

בניית אתרים מונגשים – מה החוק בנושא

האינטרט הוא אחד הכלים החזקים ביותר שהאנושות המציאה, הוא מאפשר לנו לנהל שיחות ממרחק של אלפי קילומטרים, לשמוע מוזיקה בכל מקום שנרצה, לצפות בתמונות ועוד ועוד ועוד. אז כשכ-18% מהאוכלוסיה של מדינת ישראל וכ-15% מכלל האנשים בעולם הם נכים, חלה עילנו אחריות מוסרית לנגיש אתרים אלו לאוכלוסיה זו ובנוסף מדינת ישראל מחייבת על פי חוק להנגיש אתרי אינטרנט לאוכלוסיות אלא. אז, כיצד ננגיש את אתר האינטרנט שלנו כדי להתאימו לחוק?

 

מה החוק דורש מאיתנו

החוק בישראל מבוסס על החוק הבין לאומי להנגשת אתרים והוא כולל:

הנגשת כל התבניות והדפים בהתאם להנחיות, הנגשת כל המסמכים או סרטונים שיש באתר, פרסום הסדרי הנגישות של הארגון, פרסום פרטי רכז הנגישות של הארגון, הצהרת נגישות על הנגשת האתר.

 

מי הן האוכלוסיות הדורשות נגישות

לא כל אדם בעל מוגבלות דורש נגישות מיוחדת לאתר שלנו. שכן, אדם בעל נכות הקשורה לרגליים לדוגמא לא תהיה בעיה להשתמש באתר שלנו. האוכלוסיות להן אנו צריכים להנגיש את האתר הן: עיוורים ולקויי ראיה המשתמשים בתוכנת "קורא מסך", אנשים עם מוגבלות מוטורית בידיים שלא מאפשרות תפעול עכבר או מסך מגע ואנשים עם לקות שמיעה הזקוקים לכתוביות בזמן צפייה בסרט וידאו.

 

האם כל אתר צריך להיות מונגש?

לא כל אתר צריך להיות מונגש, רק אתרים המספקים שירותים ציבוריים או מידע על שירות ציבורי צריכים להיות נגישים לדוגמא: אתרי תחבורה, שדות תעופה וכו'. אך, אתרים בבעלות פרטית נמצאים תחת חובה מוסרית גרידא. אולם, חל גם צד כלכלי להנגשת אתרים פרטיים, שכן חלק לא מבוטל מהאוכלוסיה הוא בעל לקויות אך בנוסף בעל יכולת כלכלית ולכן מומלץ להנגיש גם אתרי אינטרנט פרטיים.

 

בדיקות לנגישות האתר

כיצד נוודא שאתר שלנו באמת מותאם לאנשים בעלי מוגבלויות?

ישנן 4 בדיקות חובה אותן עלינו לבצע: 1) בדיקות של המפתחים לפי טופס בדיקות של ה WCAG 2.0 לכל תבנית ודף. 2) לבצע בדיקות עם קורא מסך – לוודא שהאתר נגיש ושימושי לגולשים עיוורים. 3)לבצע בדיקות משתמשים עם מוגבלויות שונות ובעיקר עיוורים ולקויי ראייה. 4) לבצע בדיקות ע"י חברות מקצועיות. ניתן לוודא בדיקות אלו אצל בניית אתרים בירושלים.

הצהרת נגישות

לאחר בדיקות הנגישות עלינו לוודא שקיים באתר שלנו עמוד הצהרת נגישות ובו מספר דברים: מידע על נגישות האתר, אופן השימוש בו, הסדרי הנגישות שלו ופטורים טכנולוגיים, הסדרי הנגישות של הארגון/עסק באופן מפורט, פרטי רכז הנגישות ודרכי ההתקשרות איתו, הצהרת נגישות של אתר האינטרנט, דרך התקשרות במקרה שהמשתמש נתקל בקשיי נגישות ולסמן בדף הראשי באייקון שהאתר הונגש.

 

סיכום

הנגשת אתר אינטרנט היא חובה מוסרית שחלה על כל אתר. מבחינת החוק במדינת ישראל רק אתרים המספקים שירותים ציבוריים חלה החובה להיות מונגשים. אך, גם לאתרים פרטיים ישנה השאיפה להיות נגישים שכן חוסר נגישות גורר הפסדים כספיים לבעל האתר.

דרכי קידום

אולי יעניין אותך גם