חיפוש

באילו מקרים מותר לפטר עובד ללא שימוע?

בית הדין לעבודה פוסק כי לא ניתן לפטר עובד מבלי להעניק לו הזדמנות ניאותה לנמק את דעתו בנידון ולהציג את טיעוני הנגד שלו ביחס לפיטורים.

הליך חוקי זה מכונה שימוע, וכל מעסיק חייב לבצעו לפני שהוא מפטר עובד.

במהלך השימוע יציג המעסיק את טיעוניו היא ונימוקים מדוע הוא מעוניין לפטר את העובד.

מהן דרישות השימוע והאם ישנם מקרים בהם ניתן לפטר עובד ללא שימוע? לפניכם המידע המלא.

 

התנהלות שימוע באופן חוקי – כך זה אמור להתבצע

ישנו תהליך מפורט על פי החוק כיצד יש לנהל שימוע לפני פיטורין. לפניכם פירוט מדויק לפיו השימוע צריך להתקיים:

  1. הודעה בכתב

על המעסיק לזמן את העובד לשימוע באמצעות הודעה בכתב. את הזימון יש להעניק לעובד פרק זמן סביר קודם לשימוע, וזאת כדי שיוכל להתכונן, ולהכין את טיעוני הנגד. חשוב לתת את ההודעה ביד לעובד, ולא באמצעים דיגיטליים כמו מייל או ווצאפ, וזאת משום כבוד העובד, אולם עובדה זו אינה מעכבת.

 

  1. מסירת נימוקי המעסיק

על המעסיק להציג את הנימוקים לבחינת אפשרות הפסקת עבודתו בצורה מפורטת ומבוססת, זמן סביר לפני קיום השימוע בפועל. מחובת המעסיק לאפשר לעובד עיון מתמשך במסמכים התומכים בהחלטה. אין להסתמך רק על דעת המעסיק בנוגע לביצועים לקויים של העובד, אלא יש להביא עובדות מהשטח ולהצביע על אירועי הפרת משמעת מסוימים שבשלהם הוא עלול להיות מפוטר.

 

  1. פתיחות לקבלת דברי העובד

החוק מצווה על המעסיק לשמוע את טיעוני העובד בנפש חפצה ובלב פתוח. עליו לתת לעובד את המקום, הזמן והיחס הראוי כך שיוכל להביע את טענותיו ועליו לשקול אותם במלוא הרצינות. אין לבוא לשימוע בהחלטת פיטורים ברורה. אין למנות מחליף לעובד המוזמן לשימוע, להודיע על פיטוריו במעמד השימוע או זמן קצר לאחריו, שכן פעולות אלו עלולות להצביע על כך שהמעסיק לא נתן דעתו על טענות העובד ולא שקל אותן בפתיחות מספקת.

 

  1. תיעוד השימוע

על המעסיק לתעד את הדברים שנאמרו במעמד השימוע בפרוטוקול.

 

  1. נציגות כוח עזר בזמן השימוע

זכות העובד להיות מיוצג בשימוע על ידי עורך דין או נציג ועד העובדים.

 

המקרים בהם ניתן לפטר עובד ללא שימוע

באופן די גורף, פיטורים בלי שימוע הם עבירה על החוק. אולם ישנם מקרים אחדים בהם אין ברירה אחרת ופיטורי עובד ללא שימוע הם הליך חוקי:

  • שימוע מאוחר – פיטורין ללא שימוע אפשריים, במידה ולאחר מכן יתבצע שימוע מאוחר וישקלו כל הנתונים מחדש. שימוע זה מתבצע לאחר שכבר ניתנה לעובד הודעה רשמית על פיטוריו.
  • אי התייצבות העובד לשימוע – במידה והעובד נקרא לשימוע פרק זמן סביר לפני הזמן שנקבע, ולא הגיע למעמד, החוק מגדיר אותו כמי שוויתר על אפשרותו להציג את עמדתו, וניתן לפטרו ללא שימוע.

איש משפט

 

אולי יעניין אותך גם

4 טיפים למציאת עוד תותח!
עריכת דין
4 טיפים למציאת עו"ד תותח!

יצירת קשר עם עורך דין (מכל תחום) מצריכה היכרות עם טיפים בסיסיים שיאפשרו לבחור נכון. שכן, מדובר בבעל מקצוע שצריך ללוות אתכם על הצד הטוב

קרא עוד »