חיפוש

את לא לבד: כל מה שצריך לדעת לפני תביעה בגין הטרדה מינית

תביעות הטרדה מינית הולכות ונהיות נפוצות יותר ויותר. זאת, הודות להכרה הציבורית הגבוהה בחומרת עבירה זו ובחשיבות מיגור תופעת ההטרדות מהציבוריות הישראלית. המרחב הציבורי, המשפחתי והעסקי חייב להיות בטוח עבור כל אישה באשר היא וכדי לקדם מטרה זו נחקק החוק למניעת הטרדות מיניות. כדי לצלוח תביעות לפי חוק זה, יש לעבוד בצורה נכונה ומדויקת כפי שנראה להלן.

 

הטרדה מינית – הגדרה

ראשית, חשוב להגדיר מה היא הטרדה מינית לפי החוק למניעת הטרדות מיניות. החוק הישראלי קובע שורה ארוכה של מעשים, התנהגויות, דיבורים ומחוות המוגדרות כהטרדה מינית. ככלל, ניתן לקבוע כי כל מעשה אשר מתייחס לאישה, או לאיש כמובן, כאובייקט מיני ולא כסובייקט אנושי, באופן מלא או באופן חלקי, נחשב למטריד.

בכלל אותם מעשים ומחוות המוגדרים בחוק, ניתן למנות הצעות חוזרות ונשנות לקיום יחסים, מחמאות לכאורה בלתי הולמות באשר לגוף האישה או הגבר, הפצת תמונות של הסובייקט המוטרד, שליחת תמונות בלתי הולמות לפרסונה בניגוד לרצונה ועוד.

כמובן שכל מגע בלתי רצוני אשר ניתן לייחס לו אופי מיני, יוגדר אף הוא כהטרדה מינית. הטרדה מינית מסוג זה אף תהיה פשוטה יותר להוכחה, שכן יהיה קשה לטעון לפרשנות אלטרנטיבית למגע מטריד. עם זאת, כבכל המקרים האחרים המוגדרים כהטרדה, גם מגע נתון לפרשנות וכדי לצלוח תביעת הטרדה מינית יש לפעול בצורה נכונה כדי להוכיח את הטענה להטרדה.

הטרדה מינית

התביעה הפלילית

ההליך המרכזי בתביעות הטרדה מינית הוא ההליך הפלילי. בהליך זה המתלוננת אינה התובעת אלא המדינה היא התובעת את הנאשם. הנפגעת תהא עדה מרכזית בפרשה ועל סמך תלונתה ייבנה כתב אישום כנגד העבריין, אך לא היא תהיה התובעת.

העונש המקסימלי עבור כל עבירה של הטרדה, נע בין שנתיים לחמש שנים בסוגים מסוימים של הטרדה. פרקליטות המדינה תכריע מה הוא העונש הרצוי לדעתה ותתבע אותו בבית המשפט. על בסיס כתב האישום יתנהל הדיון וככל שתתקבל התביעה, ייגזר עונשו של הנאשם.

 

פעולות הנפגעת

כדי להגביר את הסיכויים להצלחת התביעה, על מתלוננת לפעול נכון. רצוי שהמתלוננת תיגש כמה שיותר מהר לתחנת המשטרה כדי לדווח על ההטרדה שחוותה. זאת, למעט הטרדות בעבודה כפי שנראה להלן. כמו כן, עליה לתעד ככל הניתן את ההטרדה כדי למקסם את סיכויי הצלחת התביעה.

הטרדה מינית

תביעות לפיצויים

מלבד התביעה הפלילית, המתלוננת תוכל להגיש תביעות לפיצויים בעקבות ההטרדה מכמה סוגים. ראשית, בית המשפט יוכל לפסוק פיצויים לטובתה כנגזרת מההליך הפלילי בשל הנזק והסבל שחוותה. שנית, המתלוננת תוכל להגיש תביעה אזרחית על ההטרדה ואף לזכות בפיצויים ללא הוכחת נזק בגובה של 120 אלף שקלים לכל היותר עבור כל הטרדה.

בנוסף, ככל שההטרדה התרחשה במקום העבודה, המתלוננת תגיש תביעה נגד המעסיק אשר היה אחראי למנוע הטרדות שכאלו. באחריות המעסיק להעמיד נציב לתלונות הטרדה מינית, לנקוט צעדי מנע ולטפל בתלונות לעומק. ככל שלא ינקוט כן, הוא יחויב בפיצויים למתלוננת.

 

לסיום – ייצוג מהשורה הראשונה

לסיום, חשוב לדעת כי תביעות בגין הטרדה הינן קשות להוכחה. הראיות מועטות וההכחשות מרובות. לכן, חשוב לבחור בעורך דין מהשורה הראשונה לייצוג שיוכל להוכיח כי ההטרדה אכן קרתה. הסתייעו בשירותיו של עורך דין פלילי אלעד שאול אשר יעניק לכן ייצוג יוצא דופן בתיקים אלו ומקסמו את סיכויי הצלחת התביעה שלכן.

הטרדה מינית

 

אולי יעניין אותך גם